تاریخچه و معرفی جاذبه های صومعه تاتو ارمنستان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

صومعه تاتِو یا مجموعه کلیسای تاتِو (به ارمنی Տաթևի վանք – به انگلیسی Tatev monastery)، صومعه‌ای است مرتبط به کلیسای حواری ارمنی، متعلق به سده نهم میلادی که در ۲۵۰ کیلومتری جنوب شرقی ایروان، نزدیکی روستای تاتو در استان سیونیک، ساحل راست رود وروتان واقع شده‌است.

در صد سال گذشته این صومعه نه تنها مرکز معنوی سیونیک بوده بلکه مرکز مهم علمی، فرهنگی و آموزشی ارمنستان بوده است. این صومعه هم اکنون شامل یک مجموعه توریستی بزرگ است.

تاریخچه و معرفی جاذبه های صومعه تاتو ارمنستان

قابل توجه ترین تله کابین که رکورد دار در گینس جهانی می باشد به عنوان طولانی ترین تله کابین جهان در این منطقه توجه ها را به خود جلب میکند.

بر اساس اینکه کلیسای تاتو مهمترین و شناخته شده ترین منطقه گردشگری در استان سیونیک است ارامنه با ساخت این تله کابین از روستای هالیدزور به تاتو کشیده گردیده است و برای سهولت دسترسی کلیسا مورد استفاده قرار می گیرد.

آنها نام این تله کابین را بال های تاتو نام نهادند. دیگر جاذبه ی این منطقه وجود پل “Satani Kamurj” و دیگر منظاظر طبیعی ساخت دست بشر می باشد. صومعه تاتو و مناطق مجاور آن در سال 1995 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

ساختمان اصلی صومعه تاتو

تاریخچه و معرفی جاذبه های صومعه تاتو ارمنستان

در قرن های 14 و 15 صومعه تاتو مهمترین مرکز آموزشی ارامنه محسوب می شد. در این مرکز آموزشی به ترویج علم، مذهب، فلسفه و تکثیر کتاب ها و پیشرفت نقاشی مینیاتور پرداخته شده بود.

نمای داخلی صومعه تاتو

تاریخچه و معرفی جاذبه های صومعه تاتو ارمنستان

این صومعه دارای چهارچوب طلا کوب می باشد که انجیل روی آن ذکر گردیده است. درب کلیسای تاتو یک منبت کاری بسیار زیبا با الگوهای گل های زیبا حک گردیده است.

پیش از اینکه صومعه تاتو محل عبادت مسیحیان باشد به عنوان یک معبد بت پرستی از آن استفاده می شد. در قرن نهم با کمک های مالی شاهزاده فیلیپ سیونیک، کلیسای تازه ای در نزدیکی کلیسای قدیمی تر ساخته شد.

با گذر زمان و بالا رفتن اهمیت اقتصادی و سیاسی این کلیسا، ساختمان قدیمی دیگر احتیاجات را برآورده نمی کرد، پس هوانس (جان) با جلب حمایت های مالی شاهزاده آشوت توانست کلیسای تازه ای را بنا کند.

تاریخچه و معرفی جاذبه های صومعه تاتو ارمنستان

در طی سال ها بر اثر هجوم نیروهای نظامی کلیسا و ساختمان های اطراف آن تخریب گردید ولی در فاصله زمانی کوتاهی مجدد مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.

این صومعه بار ها و بارها از طرف سلجوقیان، مغول ها تیمور لنگ ، تیموریان، آقا محمدخان قاجار مورد حمله و تجاوز قرار گرفت. پس از یک زلزله شدید در سال ۱۹۲۱، گنبد کلیسا سنت پل و پیتر و برج ساعت تخریب شدند. به تازگی این کلیسا بازسازی شد اما برج ساعت کماکان در همان وضعیت به سر می برد.

آسیاب سنگی دزیت هان

تاریخچه و معرفی جاذبه های صومعه تاتو ارمنستان

این صومعه از سه قسمت با نام های سنت پل و پیتر، سنت گریگوری روشن گر و سنت مری ایجاد شده است، و قسمت هایی مثل کتابخانه، سالن غذاخوری، برج ناقوس کلیسا، حجره های راهبان، مقبره و ساختمان های اداری در صومعه تاتو دیده می شود.

قدیمی ترین قسمت به جا مانده از صومعه تاتو ساختمان کلیسای سنت پل و پیتر است، که با نام کلیسای حواریون نیز خوانده خواهد شد. ساختمان کلیسا از یک گنبد مرکزی، دو ستون و قربانگاه ایجاد شده است.

دیوار های داخلی و خارجی از سنگ های برش خورده تزیین گردیده است. و جالب تر از همه اینکه مقبره گریگور تاتواتسی، آخرین سنت مقدس کلیسای حواریون ارمنی نیز در این کلیسا قرار گرفته است.

تاریخ

تاریخچه و معرفی جاذبه های صومعه تاتو ارمنستان

صومعه از زمان پیش از میلاد مسیح مورد استفاده بود و یک معبد مهرپرستی در آن قرار داشت. در طی سده چهارم و فراگیر شدن مسیحیت در سرزمین ارمنستان، آن معبد به کلیسایی ساده تبدیل شد.

در زمان حمله‌های تیمور لنگ به سیونیک، صومعه تاتو مورد غارت و سوختگی قرار گرفت و بخش قابل توجهی از املاک صومعه به تاراج رفت.

در طی حکومت شاهرخ فرزند تیمور لنگ، صومعه تاتو دوباره مورد دست درازی تیموریان قرار گرفت. صومعه تاتِو در طی سده ۱۷ و ۱۸ میلادی ساختمان‌های قدیمی مورد بازسازی قرار گرفتند و ساختمان‌های جدیدی به مجموعه اضافه شد. اما در سده ۱۸ میلادی بار دیگر توسط آقامحمدخان قاجار مورد حمله قرار گرفت.

راه های دسترسی به کلیسا تاتو

تاریخچه و معرفی جاذبه های صومعه تاتو ارمنستان

برای رسیدن به کلیسا می توانید از خیابان تیگران متس ایروان بروید و در پشت ایستگاه گام/راسیا با مینی بوس به شهر گوریس این مینی بوس ها حدود 4 تا 5 ساعت در مسیر هستند و حدود هزینه ای که از شما طلب می کنند در حدود 5000 درام خواهد بود. از دیگر وسیله ای حمل و نقل به روستای سیونیک می توان از اتوبوس نام برد که هزنیه ای حدود 500 درام را برای شما دارد.

تاریخچه و معرفی جاذبه های صومعه تاتو ارمنستان

راحترین وسیله و البته پر هزینه ترین وسیله برای رسیدن به صومعه تاتو تاکسی است هزینه ای در حدود 30000 درام برای شما دارد.

در صورتی که برای رسیدن به صومعه تاتو از ایران در حال حرکت هستید، فاصله زمینی از مرز مشترک بین ایران و ارمنستان حدود سه ساعت است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید