قدیمی ترین کفش چرمی جهان در کجا کشف شد ؟

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

انسان همواره سعی دارد از گذشتگان سر در بیاورد و همیشه به دنبال سر نخ می باشد که بتواند از طریق آن به روش زندگی گذشتگان، کشفیات آن ها و دیگر امور زندگی آنان پی ببرد.

برخی مواقع اشیائی یافت می شود که همگان را شگفت زده می کند به طوری که با کشف آن تمام حدسیات و فرضیات انسان از گذشته بهم ریخته و متحول می شود. یکی از اشیائی که باستان شناسان را متعجب کرده است کشف کفشی بسیار قدیمی می باشد که به عنوان قدیمی ترین کفش جهان شناخته شده است.

یک گروه بین المللی از باستانشناسان، قدیمی ترین کفش چرمی جهان را پیدا کرده اند.

معرفی قدیمی ترین کفش چرمی

قدیمی ترین کفش چرمی جهان در کجا کشف شد ؟

آرنی یک (Areni-1) به عنوان قدیمی ترین کفش چرمی در جهان است که قدمت آن به ۵۵۰۰ سال پیش باز می گردد و در سال ۲۰۰۸ کشف گردید.

پیدا کردن یک جفت کفش شیک و راحت امروزه یک چالش جدی به حساب می آید اما یافتن کفشی که هم شیک بوده و هم مناسب باشد، مدت طولانی زمان برده و حتی بیشتر از به چالش کشیدن است.

هنگامی که شما یک کفش مناسب را پیدا می کنید سخت به نظر می رسد که بتوانید با آن کنار بیایید اما همانطور که همه ما می دانیم همه چیز در این دنیا عمری مشخص دارد و البته می توان گفت که تقریبا همه چیز.

اگر شما از کفش خود مراقبت های لازم را انجام دهید و جنس آن نیز از چرم اصل باشد امکان دارد طول عمر مفید آن افزایش پیدا کند.

اما سوالی که اینجا پیش می آید این است که این میزان چقدر افزایش می یابد؟ حدود ۵۰ سال؟ یک قرن؟ هزار سال؟ نظرتون راجع به ۵۵۰۰ سال چیه؟ کاملا درست خواندید، قدیمی ترین کفش چرمی جهان ۵۵۰۰ سال قدمت دارد.

تاریخچه قدیمی ترین کفش چرمی

قدیمی ترین کفش چرمی جهان در کجا کشف شد ؟

تاریخ این کفش به قبل از دوره استون هنج باز می گردد، حتی قبل از اهرام مصر و حتی قدیمی تر از کفشی که در Ötzi the Iceman وجود دارد.

گفته می شود که این کفش به خوبی نگهداری شده است اما شاید این توصیف مناسبی برای وضعیت این کفش نباشد زیرا آن به صورت شگفت آوری سالم است.

در حقیقت این کفش عجیب در شرایط خوبی قرار داشته و زمانی که باستان شناسان آن را یافته اند فکر نمی کردند بیش از ۷۰۰ سال عمر داشته باشد. باستان شناسان ابتدا فکر می کردند که این کفش به تمدن قبلی مربوط بوده و به احتمال زیاد مربوط به دوره مغول ها و در حدود قرن ۱۴ میلادی زمانی که در غار زندگی می کرده اند بر می گردد.

با این اوصاف بررسی های مواد در آزمایشگاه های رادیو کربن در آکسفورد و کالیفرنیا نتایج شگفت آوری را ارائه کرد. این نتایج ثابت کرد که پیش بینی های باستان شناسان حتی نزدیک به نتایج قطعی نیز نبوده است.

قدیمی ترین کفش چرمی جهان در کجا کشف شد ؟

گفته می شود که این کفش عجیب بین ۵۳۸۷ تا ۵۶۳۷ سال قدمت دارد و باستان شناسانی که در سایت ارمنستان در حال فعالیت بودند نمی توانستند باور کنند که یک کفش چرمی می تواند به این اندازه قدیمی باشد.

تا زمانی که آزمایشگاه ها نتایج حیرت انگیز خود را ارائه نکرده بودند قدیمی ترین کفش های جلو بسته کشف شده یکی در Ötzi the Iceman بود که توسط دو گردشگر در نورمبرگ و در Ötztal Alps در تاریخ سپتامبر ۱۹۹۱ پیدا شده بود.

غار ارنی ارمنستان و کفش چرمی

قدیمی ترین کفش چرمی جهان در کجا کشف شد ؟

آرنی نام غاری است در نزدیکی مرز ارمنستان، ایران و ترکیه، این غار در روستای آرنی واقع شده است، آرنی در چند سال پیش توسط گروهی باستان شناس ارمنی ایرلندی حفاری شد که در آن آثار بسیار ارزشمندی از دوران هزاره سوم و چهارم پیش از میلاد کشف و ضبط شد.

با توجه به آثار کشف شده از این غار می توان گفت که غار آرنی از دوران نو سنگی تا قرن 12 میلادی مورد استفاده قرار می گرفته است، از جمله آثار دیگری که به همراه این کفش در غار آرنی کشف شده است می توان به چاقوی فلزی، پارچه و دانه های 40 نوع میوه کشف شده است.

همچنین در این غار قدیمی ترین کارخانه نوشیدنی سازی جهان نیز کشف شده که اسن هم تعجب همگان را بر انگیحته است. اما مهم ترین شیئی که در این غار کشف شده است کفشی چرمی است که گفته می شود بسیار قدیمی می باشد و قدمتی چند هزار ساله دارد.

این کشف بزرگ همان کفش چرمی است که همه را حیرت زده کرده و باستان شناسان را به چالش کشیده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید