آداب بازدید از معبد مقدس وات پراکائو در تایلند

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

کشور تایلند  همیشه برای میهمانانش آغوشی از شادی گشوده است، سفر به تایلند دلیل خاصی نمی‌خواهد. تماشای انواع جشن‌های شبانه و شرکت در جشن‌های سراسر شادی که به بهانه‌های کوچک برگزار می‌شوند، بخش‌هایی از سفر به تایلند اعجاب‌انگیز هستند که همیشه در خاطرتان خواهند ماند.

معرفی معبد پراکائو در تایلند

آداب بازدید از معبد مقدس وات پراکائو در تایلند

وات پراکائو (Wat phra kaew) نام مقدس‌ترین معبد بودائیان تایلند است و در محله تاریخی گراند پلاس، در شهر بانکوک قرار دارد. این معبد به معبد زمردین معروف است و دلیل این نام‌گذاری مجسمه‌ی بودای موجود در آن می‌باشد.

این مجسمه در حالت مراقبه ایستاده است و مقدس‌ترین مجسمه بودا در تایلند محسوب می شود؛ به همین سبب تنها شاه و جانشینش اجازه‌ی دست زدن به آن را دارند. برای این مجسمه چند لباس زربافت مخصوص تهیه شده است که با شروع هر فصل مراسمی مخصوص برگزار می‌کنند تا پادشاه لباس مجسمه را عوض کند.

سرگذشت مجسمه‌ بودای زمردین معبد

آداب بازدید از معبد مقدس وات پراکائو در تایلند

گفته می‌شود این مجسمه 43 سال قبل از میلاد در کشور هند ساخته شده است و 300 سال در همان‌جا بود و بعد از آن برای رهایی از جنگ‌های داخلی به کشور برمه برده شد و هنگام بازگشت به هند کشتی‌اش دچار سانحه شد و مجبور به لنگر انداختن در کامبوج شد.

مجسمه‌ی زمردین در قرن پانزدهم در یکی از شهرهای شمالی تایلند به نام “چیانگ رای” دیده شد و در قرن هجدهم توسط رامای اول به معبد پراکائو آورده شد.

رامای اول در آن زمان یک فرمانروا بود و بعد از آن به پادشاهی رسید. وی بعد از پادشاهی در سال 1784 این مجسمه را خوش یمن دانست و آن را در کاخ خود جای داد.

مجسمه‌ی زمردین از سنگ یشم یک تکه تهیه شده است و ارتفاع آن حدود 66 سانتیمتر می باشد. رنگ آن سبز تیره (یشمی) است و یک بودائی بزرگ کشمیری به نام “ناگاسنا” پیش‌بینی کرده بود که این مجسمه در هر کشوری که باشد سبب پیروزی و سعادت آن خواهد شد.

قوانین بازدید از معابد تایلند

آداب بازدید از معبد مقدس وات پراکائو در تایلند

– برای بازدید و ورود به معابد بودائیان تایلند به یاد داشته باشید که پوشش آقایان باید پیراهنی آستین‌دار، شلوار بلند و پوشش بانوان هم دامن یا شلواری بلند و لباسی آستین‌دار باشد که شانه‌ها را بپوشاند.
– قبل از داخل شدن به معبد باید کفش‌ها را از پا خارج کرد.
– اگر بازدیدکنندگان لباس مناسبی نداشته باشند به آن‌ها یک ردای بلند داده می‌شود.
– یکی از اصولی که در داخل معبد باید رعایت شود این است که هرگز پاهایتان را به سمت مجسمه بودا و یا عکس بودا دراز نکنید و بهتر است بیشتر به حالت دوزانو بنشینید.- به طور کلی در فرهنگ مردم تایلند اشاره مستقیم با دست به کسی نشانه‌ی تمسخر و اشاره با پا به فرد دیگری بی احترامی به شمار می‌آید و اشاره با پا به مجسمه‌های بودا امری قبیح می باشد.

مراسم مذهبی معبد پراکائو

آداب بازدید از معبد مقدس وات پراکائو در تایلند

وات پراکائو به عنوان معبد سلطنتی، همچنان به عنوان محل برگزاری آیین‌های مذهبی بودایی پادشاه و خانواده سلطنتی شناخته می شود.

از جمله رویدادهای مهمی که در آن رخ می‌دهد می توان به تاج گذاری، تشریفات سلطنتی و جشن وراثت تاج تخت اشاره کرد.

از دیگر تشریفاتی که در این معبد برگزار می شود این است که سه بار در سال، لباس های طلای بودای زمردین در یک مراسم سلطنتی به مناسبت تغییر فصل تغییر می‌کند.

آداب و رسوم سالانه دیگری نیز در این معبد برگزار می‌شود که از جمله آنها می توان از مراسم یادبود چاکری، تولد پادشاه و سونگکران (سال جدید سنتی تایلند) نام برد.

کی و چطور به معبد پراکائو برویم؟

آداب بازدید از معبد مقدس وات پراکائو در تایلند

اگر قصد بازدید ازمعبد وات پراکائو تایلند را دارید و می‌خواهید برای سفر خودتان برنامه ریزی کنید.

بهتر است ساعت بازدیدتان از این معبد فوق العاده را قبل از ظهر بیاندازید.

چرا که این معبد از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۱۵:۳۰ باز است و به دلیل صف بلند بالایی از توریستانی که قصد بازدید از آن را دارند شاید به شما بلیط نرسد!

اما اگر برنامه ریزی دقیقی داشته باشید و بالاخره بتوانید به گیت‌های ورودی این معبد خوش آب و رنگ در بهشت شرقی برسید، ۵۰۰ بت باید پرداخت کنید. البته که این هزینه کاملا برازنده این مکان تاریخی زیباست.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید