باغات یال شهر ایلخچی، استراحتگاه محبوب منطقه

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

باغات یال نیز یکی از تفرجگاه های زیبا که در ارتفاعات بالای شهر ایلخچی قرار دارد در بهار قدم زدن در کنار شکوفه‌های بادام باغات یال دل انگیز و روحبخش می‌باشد.

 اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت ماه موقعی است که در یال همه درختان لباس عروس به تن کرده‌اند و همه جا با گلهای درختان بادام سفید پوش شده‌است در میان درختان بادام درختان دیگری نیز از جمله سنجد، گردو، انگور، زردآلو و آلوچه و غیره در میان آنها وجود دارد و رایحه خوش گلهای بهاری از هر طرف به مشام می‌رسد گویی انسان در بهشت قدم بر می‌دارد.

جاهای دیدنی و گردشگری ایلخچی

علیرغم ممنوع بودن واگذاری قطعات یال به افراد غیر بومی متأسفانه امروزه اهالی قطعات مختلفی را به صورت وکالتی به شهروندان شهرهای اطراف واگذار و آنها این قطعات را به ویلا تبدیل نموده‌اند و ساخت و ساز در این اراضی هر روز رو به گسترش است.

 اراضی یال توسط شرکت یال به صورت مجانی و تنها با در یافت هزینه کارشناسی و غیره بین اهالی بومی تقسیم وتوسط دو حلقه چاه عمیق آبیاری و حفاظت می‌شود.

باغات یال شهر ایلخچی، استراحتگاه محبوب منطقه

در سال ۹۲ یک حلقه چاه دیگر برای آبیاری اراضی این تفرجگاه اضافه شده است تا مشکل کمبود آب رفع شود.

از حیات وحش یال می توان به کبک، شاهین، سینه سرخ، خرگوش، روباه، شغال، سنجاب، آهو و اشاره کرد.متأسفانه در فصولی از سال شکارچیان به شکار این حیوانات می پردازند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید