سفری هنری _ تاریخی به خانه موزه مارتیروس ساریان ارمنستان

نویسنده:

فاطمه

در تاریخ:

موزه های ارمنستان انباری از تاریخ و فرهنگ محلی هستند و مسافران کنجکاو می توانند ده ها گالری متنوع را تنها در ایروان پیدا کنند. در سفر های خود به ارمنستان حتما از موزه های این کشور دیدن کنید تا بیشتر با گذشته این کشور آشنا شوید.

«موزه خانه مارتیروس ساریان» (Martiros Saryan House-Museum) موزه ای در ایروان است که به نام مارتیروس ساریان، نقاش بزرگ و صاحب سبک ارمنی نامگذاری شده است. این موزه در کنار خانه و استودیو مارتیروس ساخته شده است، اینجا از سال 1967 به عنوان شاخه ای از گالری ملی ارمنستان فعالیت می کند.

مارتیروس ساریان کیست؟

سفری هنری _ تاریخی به خانه موزه مارتیروس ساریان ارمنستان

مارتیروس ساریان یکی از بزرگترین هنرمندان قرن بیستم، بنیانگذار مکتب ملی نقاشی معاصر ارمنستان است. ساریان در 28 فوریه 1880 در نخجوان نو متولد شد. موزه هرساله 28 فوریه مصادف با روز تولد ساریان جشن گرفته می شود. 
نقاش ارمنی مارتیروس ساریان در سال (1880-1972) در مدرسه هنر مسکو تحصیل کرد و در آنجا از پل گوگن (1848-1903) و هانری ماتیس (1869-1954) الهام گرفت.

ساریان به دلیل درک منحصر به فرد خود از جهان، به طور غیر رسمی به عنوان “استاد رنگ” شناخته شد. بوم های این هنرمند به معنای واقعی کلمه با رنگ های گرم و انگیزه های ملی ارمنستان آغشته شده است.

وی کوه ‌ها، خورشید، مزارع سبز، دهقانان ساده را نقاشی می ‌کرد، و در همه این ‌ها پرستش بی‌ شمار ارمنستان وجود داشت. ساریان به طرز ماهرانه ای سنت های هنری شرق را با دستاوردهای مدرن هنر اروپایی ترکیب کرد و “سبک ساریان” منحصر به فرد خود را ایجاد کرد.

تاریخچه خانه موزه مارتیروس ساریان

سفری هنری _ تاریخی به خانه موزه مارتیروس ساریان ارمنستان

در 26 نوامبر 1967، دولت ارمنستان شوروی، موزه خانه مارتیروس ساریان را در خانه ای که این هنرمند از سال 1932 تا زمان مرگش در سال 1972 در آن زندگی و کار می کرد، تأسیس کرد. 

خانه ساریان توسط الکساندر تامانیان، معمار برجسته ارمنی که چیدمان ایروان مدرن را طراحی کرده و مجسمه او در مقابل مجموعه کاسکاد دیده می شود، ساخته شده است. نمای جلوی ساختمان توسط هنرمند برجسته گاگیک سمباتیان از طرح م.ساریان با موزاییک و منبت تزئین شده است.

سفری هنری _ تاریخی به خانه موزه مارتیروس ساریان ارمنستان

خانه موزه ساریان شامل یک عمارت، یک گالری و یک پناهگاه از کل مجموعه است. استودیویی که استاد در آن شاهکارهای خود را نقاشی کرده است. به افتخار افتتاحیه، این هنرمند 50 اثر خود را به موزه اهدا کرد. 

در حال حاضر صندوق موزه متشکل از حدود 300 تابلو است که مراحل اصلی فعالیت خلاقانه او از اولین آثار تا نقاشی‌ ها و طرح‌ های متنوع در آن‌ ها وجود دارد.

آثار هنری مارتیروس ساریان

سفری هنری _ تاریخی به خانه موزه مارتیروس ساریان ارمنستان

سالن ‌های بزرگ ساختمان سه طبقه، تابلوهایی را به نمایش می ‌گذارند که این هنرمند در طول عمر خود هرگز از آنها جدا نشد. طبیعتاً این مجموعه تا کامل شدن فاصله زیادی دارد، بیشتر آثار هنری وی در موزه‌ های مسکو، لنینگراد، تفلیس، کیف، روستوف روی دان و بسیاری از شهرهای دیگر را زیبا کرده است.

 مجموعه موزه شامل 160 بوم است که این هنرمند در دوره های مختلف زندگی خود آن را اجرا کرده است. بسیاری از آنها شهرت جهانی برای او به ارمغان آورده اند. منتخبی از وسایل شخصی ساریان و استودیویی که او در آن کار می کرد نیز در موزه به نمایش گذاشته شده است. 

سفری هنری _ تاریخی به خانه موزه مارتیروس ساریان ارمنستان

عمدتاً آثار اولیه او در اینجا به نمایش گذاشته می شود: قصه ها و رویاها در سال  (1904-1907)، یک روز داغ (1908)، خود پرتره (1909)، سگ های استانبول (1910)، آراگاتس (1925)، حیاطی در ایروان ( 1929)، سه عصر (1943)، چیدن پنبه در دره آرارات (1949)، پاول کوزنتسوف (1878-1968) و موارد دیگر هستند.

معروف‌ ترین آثار او می ‌توان به «سکوت ظهر»، «درخت زردآلو در شکوفه»، «پاییزی بی جان»، «زیر درخت زردآلو» و «منظره آرارات از ایروان» اشاره کرد.

وی همراه با گروه رز آبی نمادگرا پس از سفر به ترکیه، مصر و ایران و گذراندن دو سال اقامت در پاریس، در سال 1929 به ارمنستان بازگشت. 

ساعت کار موزه مارتیروس ساریان

سفری هنری _ تاریخی به خانه موزه مارتیروس ساریان ارمنستان

موزه مارتیروس ساریان همه روزه  به جز پنجشنبه از ساعت 11:00 صبح الی 18:00 عصر بر روی عموم باز است. لازم به ذکر است دفتر رزرو نیم ساعت قبل از بسته شدن موزه کار خود را متوقف می کند.

آدرس موزه خانه مارتیروس ساریان : ایروان، خیابان مارتیروس ساریان، شماره ۳

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید