بنر هدر

باغ وحش ایروان کجاست؟

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

ارمنستان یکی از کشور هایی است که گوناگونی زیستی فراوانی دارد و می‌تواند مقصدی جذاب برای افرادی که به طبیعت و حیات وحش علاقه‌مندند باشد. باغ جانور شناسی ایروان یا همان باغ وحش ایروان در پایتخت این کشور که به نوعی باغ وحش ملی و مهمترین باغ وحش ارمنستان به شمار می‌رود و نماینده حیات وحش این کشور است، بی‌شک می‌تواند مکانی مناسب برای افرادی که علاقه مند به بازدید از گونه های جانوری ارمنستان هستند باشد.

باغ وحش ایروان کجاست؟

این باغ وحش بزرگ در سال ۱۹۴۰ در مکانی به مساحت ۳۵ هکتار افتتاح شد. در آن زمان تنها ۲۰ جانور برای نمایش در این باغ وحش قرار داشتند اما بعد از جنگ جهانی دوم و برقراری ثبات در منطقه وضعیت این باغ وحش بهتر شد و رفته رفته به تعداد حیوانات آن افزوده شد و حالا ۲۷۴۹ حیوان از ۲۰۴ گونه مختلف جانوری برای بازدید عموم در این باغ وحش ارمنستان قرار دارند.

حیوانات

در حال حاضر باغ وحش ایروان حدود 3000 حیوان دارد که 300 گونه را نمایندگی می کنند. گونه های نماینده قفقاز جنوبی و ارمنستان شامل خرس های قهوه ای سوریه، بزهای بزور، مارهای وایپر، مولفون ارمنی، گوزن قرمز و کرکسهای سیاه است. گونه های دیگر موجود در باغ وحش از سراسر جهان شامل شیرهای آفریقایی، ببرها (زیرگونه های بنگال و سیبری)، جگوارها، پلنگ ها، گورخر ها، آلپاکا­ها، لاما­ها، اسب های پرزووالسکی، اسب های پیر دیوید، هیپو­ها، کفتارهای خال خالی، گرگ­های آلاسکا، خرس­های ماه، گوسفند بارباری، شترهای باکتریان، سیاه گوش های قفقازی و یک فیل هندی به نام گرانتریک می­باشند.فیل باغ وحش ایروان یکی از حیوانات مورد علاقه بازدید کنندگان باغ وحش به خصوص برای توریستان است. احتمالاً این فیل هندی به دلیل ظاهر فوق العاده غول پیکر در بین حیوانات باغ وحش ایروان ویژه است.در میان پرندگان، شما ممکن است کرکس­ها، عقا­ب­ها، شترمرغ­ها، اردک­ها و غیره را ملاقات کنید، همچنین یک حوضچه ماهی وجود دارد که در آن می توانید انواع مختلفی از ماهی ها را پیدا کنید. باغ وحش ایروان همچنین یک کلینیک ویژه دامپزشکی در باغ وحش برای مراقبت از حیوانات باغ وحش دارد.

باغ وحش ایروان کجاست؟

بخش ها

پارک باغ وحش ایروان از چهار بخش تشکیل شده است: پرندگان، حیوانات سمی، شکارچیان و آبزیان.

-بخش پرندگان

بخش پرندگان شامل بیش از 350 گونه پرنده است که نیاز به مراقبت، توجه، رژیم غذایی و شرایط جوی خاصی دارند.

-بخش حیوانات سمی

این خانه 108 حیوان خزنده از 21 گونهاست. در میان این حیوانات 27 مافلون ارمنی (حیوان ملی ارمنی) وجود دارد.

-بخش شکارچیان

33 گونه حیوان درنده در باغ وحش ایروان وجود دارد. این ها حیواناتی هستند که هرگز غرایز طبیعی خود را فراموش نمی کنند. تأثیرگذارترین نماینده شکارچیان در باغ وحش ایروان شیر است.

-بخش آبزیان

Aqua-terrarium در باغ وحش ایروان از 20 مار، 3 نوع مارمولک، 3 عدد لاک پشت، 2 تمساح و 77 گونه ماهی مراقبت می کند.

باغ وحش ایروان کجاست؟

برنامه ها و امکانات باغ وحش ایروان

مدرسه باغ وحش ایروان

باغ وحش ایروان در سال ۲۰۱۲، با همکاری با بنیاد حفظ حیات وحش و دارایی های فرهنگی ارمنستان، شهرداری ایروان و باغ وحش آرتیس آمستردام هلند، یک مدرسه در باغ وحش افتتاح کرد. هدف از تأسیس این مدرسه آموزش اهمیت حفظ محیط زیست در ارمنستان و همچنین سراسر جهان به کودکان و دانش آموزان علاقه مند به حیات وحش بود. در این مدرسه به دانش آموزان با استفاده از محیط باغ وحش نکاتی در مورد حیات وحش، طبیعت و محیط اطرافشان آموزش داده می‌شود. موارد دیگری مانند ساخت وسایل کارآمد از مواد دور ریختنی و مواردی از این دست نیز به این دانش آموزان در این مدرسه باغ وحش آموزش داده می‌شود.

باغ وحش ایروان کجاست؟

برنامه‌ی معرفی حیوانات

در اسارت اکثر حیوانات نمی‌توانند توانایی ها و رفتار های طبیعی خودشان مانند شکار، بازی و تعامل با دیگر حیوانات را از خود بروز دهند. از این رو باغ وحش ایروان برنامه ای را ترتیب داده تا هم محیطی برای زندگی بهتر و طبیعی تر حیوانات فراهم کند و هم بینندگان بتوانند از نزدیک و در حین برنامه‌ی غذا دادن دستی به حیوانات به راحتی برخی از رفتار هایی که این حیوانات در طبیعت از خود بروز می‌دهند را مشاهده کنند.

برنامه‌ی سرپرستی حیوانات

برای ایجاد رفاه بیشتر برای حیوانات باغ وحش و همینطور بهبود وضعیت زندگی آنها هر فرد می‌تواند یک حیوان این باغ وحش را انتخاب کرده و به گونه‌ای به فرزندی قبول کند که روشی منحصر به فرد برای حمایت از حیوانات است. به فردی که مسئولیت حیوانی از این باغ وحش را به عهده گیرد نشان مخصوصی داده می‌شود و این افراد می‌توانند در رویداد های مختلف باغ وحش ایفای نقش کنند.

باغ وحش ایروان کجاست؟

روز کدو حلوایی

در روز این مراسم انواع سبزی و میوه و کدو حلوایی به باغ وحش ایروان آورده می‌شود تا به حیوانات باغ وحش داده شوند. کودکانی که در این روز به باغ وحش ایروان می‌آیند می‌توانند به حیوانی که خود انتخاب می‌کنند و مورد علاقه‌ی شان است غذا بدهند. جشن ها و فستیوال ها و مراسم مختلف دیگری مانند جشن رنگ ها و فستیوال بستنی نیز در این باغ وحش همه ساله صورت می‌گیرد که افراد زیادی را به این باغ وحش ارمنستان می‌کشاند.

باغ وحش ایروان کجاست؟

باغ وحش پارک دارای کافه و رستوران است که می توانید چیزی بخورید، هر نوع نوشیدنی تازه یا هر آنچه را که می خواهید بعد از بازدید از باغ وحش بخورید در این قسمت فراهم است. و در عین حال، اگر سؤالی دارید، یک میز اطلاعات ویژه وجود دارد. شما ممکن است سؤالات خود را به دستیاران بپرسید و آن ها کنجکاوی شما را ارضا خواهند نمود

ساعات بازدید

باغ وحش ایروان همه روزه از ساعت 9 صبح تا هشت شب پذیرای بازدیدکنندگان می­باشد.

آدرس

ایروان، خیابان هراتسی، خیابان میاسنیکیان

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید