مناره کالتا در خیوه | استوانه فیروزه ای رنگ در دل شهر

نویسنده:

فاطمه

در تاریخ:

خیوه یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ازبکستان در استان خوارزم است که با داشتن زیبایی ظاهری منحصر به فرد با معماری ایرانی اسلامی همچون نگینی در ازبکستان می‌درخشد. تاریخ پر فراز و نشیب این شهر خبر از قدمتی چند هزار ساله می‌دهد که زیر پرچم پربار شهر خوارزم مجالی برای خودنمایی یافته است. امروزه این شهر که به یکی از جذاب‌ترین شهرهای ازبکستان بعد از بخارا و سمرقند تبدیل شده، سالانه میزبان توریست‌های بسیاری از سراسر دنیا می‌شود. 

نمی توان شهر خیوه را بدون مناره کالتا در ازبکستان تصور کرد چرا که این مناره تا حدودی سمبول و نماد واقعی این شهر تاریخی محسوب می شود.مناره کالتا بیشتر به خاطر اندازه و طراحی منحصر بفردش معروف است. 

مناره کالتا در خیوه | استوانه فیروزه ای رنگ در دل شهر

فونداسیون این مناره حدود 15 متر بوده قطر آن در فونداسیون حدود 14.5 متر و ارتفاع آن هم 26 متر می باشد. اما این برج عظیم فقط یک سوم از ارتفاع پروژه ای بود که قرار بود ساخته شود. دلیل ناتمام ماندن ساخت این مناره نیز قتل حاکم خیوه محمد امین خان بود. بنابراین ارتفاع نهایی مناره کالتا در قلعه ایچان بایستی به 70 متر و یا حتی به 110 متر می رسید.

مناره کالتا در خیوه | استوانه فیروزه ای رنگ در دل شهر

مناره ای که سرنوشت آن چنین بود که در نهایت تا ارتفاع 26 متری ساخته شود. اما به هر حال این مناره حتی در شکل ناتمام خود نیز یک سازه شگفت انگیزی به حساب می آید؛ سازه ای که از بالا تا پایین آن با کاشی های آبی و سبز ساخت خیوه و الگوهای هندسی مختلف پوشیده شده بود. همچنین یک دسته از کاشی های نزدیک نقطه بالایی این بنا، مناره را با نوشته ای از دستخط نستعلیق دربرگرفته و بر زیبایی مناره کالتا افزوده است. تیم کارشناسان توریسم مجموعه سفیران سفر در این مقاله درپی معرفی نماد شهر خیوه یعنی مناره کالتا و همچنین آشنایی شما با قلعه ایچان ازبکستان هستند.

مناره کالتا کجاست؟

مناره کالتا در خیوه | استوانه فیروزه ای رنگ در دل شهر

قبل از معرفی کامل مناره کالتا بهتر است به موقعیت قرارگیری این قلعه توجه کنیم و بدانیم که اصلا مناره کالتا کجاست؟ مناره کالتا در داخل قلعه ایچان ازبکستان قرار دارد. قلعه ایچان همان بافت تاریخی و مرکزی شهر خیوه می باشد که با بیش از 50 بنای تاریخی یکی از آثار تاریخی ازبکستان در لیست میراق جهانی یونسکو می باشد. یکی از بناهای موجود در این مجموعه مناره کالتا Kalta- minor Minaret می باشد. همان طوری که در تصویر زیر هم مشاهده می شود، این مناره یک بنای ناتمام نزدیک دروازه غربی قلعه ایچان (شهر قدیمی خیوه) می باشد.

تاریخچه ساخت مناره کالتا در ازبکستان

مناره کالتا در خیوه | استوانه فیروزه ای رنگ در دل شهر

مناره کالتا یکی از بناهای شاخص و بسیار معروف مجموعه قلعه ایچان شهر خیوه محسوب می شود که به حق می توان آن را نماد این شهر دانست. ساخت این مناره در سال 1851 به فرمان حاکم خیوه شروع شده بود اما ناتمام ماند و حالا ما مناره ناتمام کالتا را می بینیم. در واقع قرار بر این بود که این مناره با ارتفاع 70 تا 110 متر ساخته شود اما به دلیل قتل حاکم خیوه محمد امین خان در سال 1855 ساخت و تکمیل آن ناتمام ماند و مناره بیش از ارتفاع 29 متر بالا نرفت. طبق طرح ارائه شده در آن زمان قرار بود که فونداسیون مناره برای افزایش استحکام برج بزرگتر باشد و برج رفته رفته کم عرض تر شود.

جالب است بدانید که به لحاظ کالبدی مناره کالتا از طریق یک پل کوتاه چوبی به مدرسه محمد امین خان که حالا به هتل خیوه تبدیل شده متصل است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید