معرفی کامل ساحل تخم گذاری لاک پشت ها در قشم

نویسنده:

فاطمه

در تاریخ:

یکی از عجایب شهرستان قشم خط ساحلی جنوب آن است که در فاصله‌ی هشت کیلومتری فرودگاه دیرستان، در روستای شیب دراز قرار گرفته است. این خط ساحلی که مانند روستا، شیب دراز نام دارد هر سال از اسفندماه تا اواخر اردیبهشت پذیرای لاکپشت‌های ریز و درشتی است که آن را برای تخم‌گذاری انتخاب می‌کنند. 

معرفی ساحل تخم گذاری لاکپشت ها

معرفی کامل ساحل تخم گذاری لاک پشت ها در قشم

جایی در سواحل روستای شیب دراز، مکان امنی فراهم آمده است که لاکپشت های پوزه عقابی در آنجا تخم گذاری کنند. این لاکپشت‌ها که اکنون تبدیل به یکی از گونه های نادر در بین حیوانات شده اند، هر ساله از اواسط اسفند تا اواسط اردیبهشت در این سواحل تخم گذاری می کنند.

لاکپشت های پوزه عقابی یکی از دو نوع لاکپشتی هستند که در خلیج فارس زندگی می کنند، این لاکپشت ها از مرجان های زیر آب تغذیه می کنند و به دلیل بیرون کشیدن این مرجان ها از آب، پوزه شان کمی کشیده شده و شبیه به منقار عقاب شده است، به همین دلیل به آن ها پوزه عقابی می گویند.

معرفی کامل ساحل تخم گذاری لاک پشت ها در قشم

در هربار تخم گذاری لاکپشت های پوزه عقابی بین ۹۰ تا ۱۵۰ تخم می گذارند. زمانی که این تخم ها تبدیل به بچه می شوند و به دریا می روند بعد از ۳۰ سال دوباره برای تخم گذاری به همین مکان برمی گردند.؛ ساحل تخم گذاری لاکپشت ها دو بخش دارد که یکی عمومی است و همه می توانند از آن بازدید کنند، بخش دوم حفاظت شده است و برای دسترسی به آنجا مجوزهای خاصی نیاز است؛ زمانی که به این ساحل بروید می تونید لاکپشت های بسیار کوچکی را ببینید که تازه بدنیا آمده اند و به سمت نور و دریا حرکت می‌کنند. این شاید یکی از بهترین صحنه هایی باشد که در طول زندگی خود مشاهده خواهید کرد.

معرفی کامل ساحل تخم گذاری لاک پشت ها در قشم

هر لاک پشت در هر فصل تخمگذاری در حدود ۳۰۰ تخم طی ۳ مرحله در ۲۰ روز در چاله ای که خود می کند پنهان می کند که پس از دو ماه تخمها سر از خاک بر می آورند و به طرف نور مهتاب که در دریا منعکس است حرکت می کنند.

متاسفانه لاکپشت ها و تخم هایشان را خطراتی تهدید می کنند، از جمله این خطرات که لاکپشت ها با آن مواجه هستند افزایش گردشگران، توسعه ساخت و سازهای ساحلی، تبلیغات اشتباه افراد سودجو با این عنوان که تخم لاکپشت مواد مغذی دارد و تهدید حیات لاکپشت ها و تخم هایشان توسط روباه و سگ است.

معرفی کامل ساحل تخم گذاری لاک پشت ها در قشم

در سالهای اخیر سازمان منطقه آزاد قشم با همکاری سازمان یونسکو به منظور مراقبت از این لاک پشت نادر و در حال انقراض کار نگهداری و رهاسازی بچه لاک پشتها را آغاز کرده است.

آدرس ساحل لاک پشت های قشم: استان هرمزگان- قشم- جزیره قشم- روستای شیب دراز

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید