روستا و تنگه قاهان کجاست؟

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

قاهان به عنوان یکی از جاذبه های طبیعی گردشگری شهرستان قم میباشد.تنگه قاهان در 35 کیلومتری جاده ساوه-سلفچگان با ویژگی‌های منحصربه‌فرد در فصل‌های مختلف سال، مکانی رویایی را برای گردش‌گران فراهم ساخته است.

دهستان قاهان دارای دو دره است.یکی دره ی کهندان در روستان ونان (عروس خلجستان) و دره ی دیگر که از آغلک شروع و بعد از روستای زیبای بنابر و روستاهای جمیزقان، قاهان و نویس به کاسوا و انجیله ختم می شود.

روستا و تنگه قاهان کجاست؟

تنگه قاهان با ویژگی‌های منحصربه‌فرد در فصل‌های مختلف سال، مکانی رویایی را برای گردش‌گران فراهم ساخته است.در این تنگه گونه های گیاهی ارزشمند و موجودات مختلف وجود دارند.تنگه قاهان دارای عرض یک تا 2 متر است و عمق شکاف تا هشت متر هم می رسد. این ویژگی منجربه این می شود که نور خورشید به آسانی به درون تنگه راه پیدا نکند.کنار این ویژگی ها پیچ و خم بودن فضای تنگه یک حالت رازآلود را برای بازدیدکنندگان ایجاد می کند، بنابراین زمانی که یک گردشگری درون تنگه قدم می زند به طور دائمی در انتظار مواجه شدن با یک فضای جدید حتی در فاصله پنج متری است، از این رو کشف یک منظره زیبا از فرسایش بر روی دیواره های تنگه یا یک سنگی که بخشی از مسیر را مسدود کرده حس ماجراجویانه را در گردشگر ایجاد می کند.

روستا و تنگه قاهان کجاست؟

قاهان، یکی از منطقه های چهار فصل در ایران است که در هر فصل و زمانی، زیبایی های خاص خود را دارد. به طور مثال در فصل بهار می توان انواع و اقسام گل ها را در این منطقه ملاحظه و مشاهده کنید و بگذارید تا بوی بیدمشک هوش از سرتان ببرد، در تابستان همه چیز برای یک ییلاق فوق العاده آماده است، در پاییز رنگ های قرمز، نارنجی و طلایی برای شما دلبری خواهند کرد و خاطره انگیزترین پاییزها را برای شما و می سازد و در فصل زمستان دشتی خوابیده در زیر برفی یک دست صاف و سفید را ملاحظه خواهید نمود.

در فصل زمستان در این منطقه چنان برفی می بارد که حتی گاهی راه های ارتباطی و جاده ای را با این روستا قطع می نماید. با وجود این تفاسیر، اگر بگوییم به قاهان در هر فصلی می ‌شود سفر کرد دروغ نگفته ‌ایم زیرا هر فصل‌ آن زیبایی خاص خودش را دارد.

طبیعت قاهان اینگونه است که شما مطمئنا هیچ فکرش را نمی‌کردید که بعد از بیرون آمدن از دل کویر، به یک منطقه ی خوش آب ‌و هوا وارد شوید و به جای وارد شوید که گردشگران بسیار زیادی از جمله خود شما را عاشق خودش بکند.

عمق آب در بعضی از بخش های تنگه ای که در قاهان است به بیش از یک و نیم متر می رسد و به این ترتییب افرادی که دوست دارند می توانند در آب وارد شوند.می گویند که در واقع آب دلیل ایجاد تنگه در قاهان است که در طی یک دوره زمانی بسیار طولانی این شرایط را ایجاد کرده است. در واقع فرسایش منجربه ایجاد اشکال زیبا و خاص بر روی دیواره های تنگه ای که در قاهان است، مشاهده می شود که خود همین موضوع یکی دیگر از جاذبه های قاهان است.

برخی از اطلاعات ضروی که دانستنشان درباره ی قاهان برای شما ضروری است:

_ فاصله ی تنگه ی قاهان تا ساوه: حدودا ۴۵ کیلومتر

_ دارای آب وهوای: کوهستانی

_ موقعیت جاده ای قاهان: جاده ی آسفالته ونیمه ی کوهستانی

_قاهان دارای آب بهداشتی و لوله کشی و برق در منازل می باشد و همچنین داری یک مرکز بهداشت در خود می باشد که به روستاهای دیگر هم خدمات ارائه می کند.

روستا و تنگه قاهان کجاست؟

توصیه های لازم

برای بازدید از تنگه باید توجه داشت که با دقت و آرامش خاصی در مسیر تنگه قدم زد تا دچار آسیب نشویم، حفظ ظاهر تنگه، تخریب نکردن و نریختن زباله و نیز بر هم نزدن آرامش حیات وحش از وظیفه های اخلاقی هر گردشگری است که قصد بازدید از تنگه را دارد، همچنین به دلیل وجود آب و پیمایش در آن ترجیحا از کفش مناسب استفاده کنیم و لباس اضافه همراه داشته باشیم.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید