گهواره دید شیراز

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

مسافرین و گردشگران شیراز حتما از گهواره دید یا گهواره ذید دیدن کنید جاهای دیدنی فراوان شیراز می تواند یک سفر کامل را برای گردشگران رقم بزند.

گهواره دید (گهبانهٔ دید) شهر شیراز که به گنبد عضد (گهواره زید) نیز مشهور است در دوره دیلمیان ساخته شده‌است. این بنای تاریخی در سمت چپ تنگ الله اکبر واقع شده و این اثر در تاریخ ۵ دی ۱۳۵۲ با شمارهٔ ثبت ۹۶۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. توسط سازمان بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کنار این بنای تاریخی قبور شهدای گمنام بنا گردیده است که صبح‌های جمعه محل تجمع نیروهای حزب الهی جهت دعای ندبه می‌باشد. گهواره دید در بالای کوه و مشرف به شهر شیراز بوده که با ایجاد فضای سبز توسط شهرداری شیراز به عنوان یک مکان تفریحی شناخته می‌شود.

گهواره دید شیراز

گهواره دید شیراز کجاست؟

گهواره دید شیراز نام مکانی بالای کوه چهل مقامی روبروی دروازه قران شهر شیراز می باشد. این مکان 16 متری توسط عضد الدوله دیلمی ساخته شده و همانطور که از نامش بر می آید برای دیده بانی و نظارت بر افراد و کاروان هایی که از دروازه قرآن وارد شهر شیراز می شدند، استفاده می شده است. در حقیقت کارایی اصلی گهواره دید در شیراز دیده بانی و خبر رسانی به دیگر نقاط شهر از طریق روشن نمودن آتش و یا بازتابش نور توسط آیینه و تولید صدا توسط شیپور و بوق بوده است.

گهواره دید شیراز

در حال حاضر اطراف گهواره دید شیراز استان فارس توسط شهرداری شیراز درختکاری شده و یکی از مکان های زیبای گردشگری شهر شیراز است. برای رسیدن به این مکان تاریخی باید از بوستان کوهپایه ای در دامنه کوه چهل مقام عبور کرده و از پلکان سیمانی بالا بروید. از آن بالا شهر شیراز کاملا در گستره دید شما می باشد. گهواره دید در شهر شیراز مکان خوبی برای علاقه مندان به پیاده روی صبحگاهی می باشد. در سال 1381 در این مکان هشت شهید گمنام جنگ تحمیلی دفن شده است.

گهواره دید شیراز به عنوان یکی از جاذبه های تاریخی استان فارس در تاریخ 5 دی 1352 با شماره ثبت 961 به فهرست آثار ملی کشور اضافه شده است.

آدرس گهواره دید شیراز : استان فارس، شهر شیراز، بعد از بوستان کوهپایه

عکس های گهواره دید شیراز

گهواره دید شیراز

گهواره دید شیراز

گهواره دید شیراز

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید