جاذبه های گردشگری طاقانک

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

طاقانک یکی از شهرهای استان چهارمحال و بختیاری ایران است. شهر طاقانک در بخش مرکزی شهرستان شهرکرد واقع است.شغل اصلی اهالی این شهر دامپروری و کشاورزی است. مردم طاقانک به زبانهای ترکی نزدیک به ترکی قشقایی تکلم می‌کنند. در واقع از ترکانی هستند که از زمان صفویه به همراه هم زبانان دیگرشان به مناطق بختیاری و استان‌های فارس واصفهان مهاجرت کردند. آثار سکونت بشر در سالهای خیلی دور در این شهر پیدا شده است.

مکان های زیارتی و دیدنی

امام زادگان دو معصوم طاقانک

امام زادگان دو معصوم طاقانک يکی از معروف ترين امام زادگان در استان چهارمحال و بختياری است.

حضرات امامزادگان دو معصوم؛ سيده سكينه (س) و زبيده خاتون (س)، از نوادگان حضرت امام سجاد (ع)، و از زنان فاضله شهر مدينه اند. اين دو بانو، به همراه خواهرشان؛ سيده خديجه خاتون (س) و برادرشان سيد ابوطالب علی (ع)، به منطقه لرستان مهاجرت كردند و سپس به شهركرد آمدند، و با سادات موسوی ازدواج كردند. تاريخ وفات اين بزرگواران، اواخر قرن چهارم هجری ثبت شده است.
بقعه زيبا وبا شکوه اين امامزادگان در ۱۲کيلومتری جنوب غربی شهرکرد و در قديمی ترين محله شهر طاقانک واقع شده است .

جاذبه های گردشگری طاقانکدر جوار اين امام زادگان هرساله دهه محرم مراسم عذاداری و تعزيه خوانی امام حسين(ع) و يارنش برگزار می شود و از گوشه و کنار استان چهارمحال و بختياری در اين مکان گردهم می آيند.

زیارتگاه شیخ زین الدین

بقعه‌ی امام‌زاده شیخ زین‌الدین درورودی شهر طاقانک در بالای تپه ای با چشم انداز زیبا و دیدنی در  12 کیلومتری جنوب غربی شهرستان شهرکرد واقع شده است .بقعه شامل ایوان، گنبد، حرم، ضریح،و زائرسرا است.

آئين خيمه سوزان در طاقانك

مردم شهر طالقانک بر اساس یک سنت دیرین، با برپایی خیمه های سبز و سفید رنگ در حاشیه کوه در طول دهه محرم، به عزاداری می پردازند و روز عاشورا آیین سنتی خیمه سوزان را برگزار می کنند.
در این آیین، مردم طاقانک به یاد خیمه های سوخته دشت کربلا، خیمه های برافراشته شده در طول دهه اول محرم را در ظهر عاشورای حسینی آتش می زنند.هنگام آتش زدن این خیمه ها فریادˈ وا حسین ˈ و ˈ وا زینب ˈ طنین انداز می شود و مردم به شکل نمایدن با اسرای کربلا همنوا شده و به عزاداری و سوگواری می پردازند.
عزاداران طاقانک پس از آتش کشیدن خیمه های عزاداری به یاد غروب غمگین عاشورای حسینی ناله و زاری می کنند.
در این آیین، مردم با پخش نذری از میهمانان و عزاداران حسینی پذیرای کرده و تا پاسی از شب در کنار خیمه های آتش گرفته به سینه زنی و زنجیر زنی می پردازند.

جاذبه های گردشگری طاقانک

سال های اخیر این مراسم با شور بیشتر و سفر مسافران به این شهر برای دیدن این مراسم با شكوه از نزدیك برگزار می شود. رسم بر این است كه تعداد 72 خیمه چهار گوش یا چند ضلعی در منطقه ای در ورودی شهر در كنار حسینه در میان نخل ها بر افراشته می شود. البته هر شخصی با نیت و نذری كه دارد می تواند خیمه ای برپا كند كه گاه تعداد خیمه ها به شمارش نمی آید. این خیمه ها كه با رنگ های سبز و سفید و سیاه كه نشانگر محل اقامت اهل بیت (ع) در سرزمین كربلا می باشند، با شروع اولین روز محرم بر افراشته می شوند. البته در سوی دیگر و بر روی بلندی های مجاور خیمه های با رنگ قرمز كه نشان از اقامتگاه اشقیا می باشد نیز برپا می شود. از روز اول محرم عزادران و مسافران در بین این خیمه ها جمع شده و تا نیمه های شب به سوگواری و دعا و مناجات می پردازند.

جاذبه های گردشگری طاقانک

خیمه ای بزرگ اغلب در میان خیمه ها با یاد و نام حضرت زینب (س) برپا می شود كه محلی برای نذر و نیاز و پخت نذری می باشد. هر روز بعد از ظهر تا نیمه شب دسته های عزاداری از روستاهای اطراف و از داخل شهر به میان این چادرها آمده و ارادت خود را به مظلومیت این خاندان می رسانند. اوج این مراسم آئینی در شب و روز عاشورا به ویژه در ظهر عاشورا پس از به شهادت رساندن سرور آزادگان به صورت نمادین می باشد و خیمه ها را به آتش كشیده و اشك و آه هیات ها در میان این خیمه ها با دود در آمیخته می شود. صحنه ای عجیب و بزرگ همراه با آه و فغان همه دلدادگان كه تا شام غریبان ادامه پیدا می كند.

در میان خیمه ها و در جلو دسته های عزاداری رسم است 14 راس گوسفد قربانی می كنند. در ظهر عاشورا نذری بزرگی آماده و برای تبرك به عاشقان و دلسوختگاه داده می شود. این مراسم آئینی از به یاد ماندنی ترین مراسماتی است كه هر شخص با تجربه كردن آن مشتاق و دلباخته می شود. تاثیر این شبیه سازی ها و البته برپایی مراسمات تعزیه در این بین توسط استادان تعزیه كشور كه اغلب از بومیان همین استان و استان های همجوار هستند، تجربه ای جذاب و خاص را می تواند برای هر گردشگری ثبت كند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید