دیدنیهای سیمین شهر| جاهای دیدنی و طبیعی در سیمین شهر استان گلستان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

سیمین‌شهر شهری در بخش گلدشت شهرستان گمیشان استان گلستان ایران است.کلمه سیمین که در زبان فارسی به معنی نقره‌ای است نام یکی از مشاهیر کرمانشاه است که در دهه ۹۰ می زیسته است.  رودخانه بزرگ گرگان‌رود از ميان اين شهر می گذرد. زنان هنرمندشان نیز به تولید صنایع دستی همچون قالی، قالیچه، گلیم و سوزن دوزی مشغولند. شغل عمده مردمان اين شهر کشاورزی و دامپروری می باشد و اندکی از مردم به کار صيادی در دريا مشغول هستند.

وجود شنبه بازار از نظر اقتصادی و اجتماعی رونق خاصی به این شهر بخشیده‌است وجود ساختمانهای قدیمی با قدمتی بیش از ۱۰۰ سال، زیارتگاه بهاء الدین نقشبندی در ۸ کیلومتری جنوبی شهر و مراتع سر سبز در حواشی از جلوه‌های شهر محسوب می‌گردد.

سیمین شهر

رودخانه گرگانرود

از جاذبه گردشگری این شهر رودخانه گرگانرود می باشد که از مرکز شهر عبور کرده و شهر را به دوقسمت شمالی و جنوبی تقسیم می نماید.این رود از رشته‌کوه آلاداغ در بجنورد سرچشمه گرفته و پس از طی 200 کیلومتر و گذشتن از نواحی گوکلاننشین ترکمن صحرا وارد دشت گرگان شده و از ناحیهٔ خواجه نفس در نزدیکی بندر ترکمن به دریای خزر می‌ریزد.در حاشیه رود گرگان، گیاهان خودرویی چون کنگر، یونجه، گل نرگس، گل لاله، زنبق و اقسام گوناگون علف‌های مناسب برای خوراک دام می‌رویند. گیاهان کنار این رود بیشتر از انواع سالوسه هستند.

تغییر مسیر

مسیر قدیمی این رود به گونه‌ای بود که از کمیش تپه به دریا می‌ریخت، اما در حدود ۱۱۰ سال پیش شخصی به نام حضرتقلی از خان‌های ناحیه سلاخ آب رود را تغییر داده، آن را به سمت سلاخ آورده و به این ترتیب مسیر رود به سمت خواجه‌نفس تغییر کرد.

صنایع دستی سیمین هر فرش های دستبافت ترکمن، انواع سوزن دوزی ها، گلیم و نمد، ساخت آلاچیق(خانه سنتی)ترکمن می باشد.
انواع نان و شیرینی های سنتی از قبیل قاتلاما، پشمه، پتیر،تاتارچورگ و بورگ در این شهر توسط زنان هنرمند تولید و به فروش می رسد.از غذاهای سنتی می توان به چکدرمه و آیران قاینان(آش سنتی) اشاره کرد.وجود شهرک صنعتی در جنوب شهر و تولیداتی از قبیل صنایع پلاستیک، چوب، صنایع مفتولی، کارخانه پنیرسازی از فعالیت های تجاری و صنعتی این شهر است.

وجود300هکتار مرتع در شمال شهر و زمین های زراعی فرصت مناسبی جهت سرمایه گذاری در بخش دام و صنایع تبدیلی شیر و…برای شهروندان فراهم آورده است. مراکز خدماتی از قبیل پست، مخابرات، دفاتر خدمات ارتباطی، اداره برق، اداره گاز خدمات مفیدی به شهروندان ارائه می دهند.

فضای سبز سیمین شهر

فضای سبز این شهر که در محلهٔ قارقی کنار رود گرگان و پل قارقی ایست قرار دارد. این فضای سبز در سال ۱۳۸۲ شمسی به عنوان پارک توسط شهرداری و زمین وقف شده توسط آقای شیر محمدی احداث شد که پس از چند هفته به دلیل شکایات و گله مندی از کودکان و شلوغی و مزاحمت شهرداری مجبور به جمع‌آوری وسایل پارک شد.

به این موجب محوطه مذکوره به مدت یک الی دو سال خالی ماند شهردار دوره بعد تصمیم به تبدیل این محوطه به فضای سبز شد و به همت شهردار محترم و مأموران شهرداری، با کاشتن درخت و آبیاری درختان در مدت کمی این محوطه تبدیل به فضای سبز شد و به دلیل زیبایی خوش منظره بودن این فضای سبز اهالی سیمین شهر و روستاهای حومه در عروسی‌ها، عروس و داماد را قبل از بردن به خانه بخت به این پارک می‌آورند و فیلمبرداری و عکسبرداری می‌کنند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید