معرفی زاهدشهر، شهر علم و ادب

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

زاهدشهر یکی از شهرهای استان فارس و مرکز بخش شیبکوه از توابع شهرستان فسا است. فاصله این شهر با مرکز شهرستان ۲۵ کیلومتر و با شیراز ۱۷۰ کیلومتر می‌باشد این شهر مسیر ارتباطی فسا به جهرم می‌باشد. زاهدشهر به شهر علم و ادب معروف است . این شهر با قدمتی 2000 ساله دارای آثار تاریخی از جمله قلعه تاریخی ملک آباد و امامزاده زاهد و حق آبه‌های قدیمی و …. می‌باشد . شغل بیشتر مردم این شهر کشاورزی و دامداری می‌باشدو محصولات آن گندم جو پنبه خربزه هندوانه ذرت کلزا می باشد.

اين شهر با جميعت 20,000 نفر از نقاط باپيشينه کهن و فرهنگی استان فارس است. دارای آب وهوای نسبتاً خشک است.

زاهدشهر در گذشته زاهدان نام داشت و در سال 1368 با تأسيس شهرداری در اين شهر به زاهدشهر تغيير نام داد.
طبق برخی شنيده‌ها قدمت اين شهر به حدود يک هزارسال پيش باز م یگردد آن زمان که قبل از بنای شهر کنونی تيران نام داشت که منطقه‌ای حاصلخيز بود و کشاورزی در آن رونق داشته است.

از جمله دلايل نام زاهدشهر يا همان زاهدان بر اين شهر وجود بقعه امامزاده زاهد از نوادگان امام موسی کاظم بوده است میباشد. هم‌اکنون نيز اين شهر دارای دانشگاه آزاد وپيام نور می باشد. اين شهر با داشتن افراد تحصيلكرده و نخبه از زمان های گذشته تا حال به عنوان شهری استعداد خيز مطرح بوده است .از آثار ديدنی اين شهر می توان به بقعه امامزاده زاهد در مدخل ورودی شهرتلی موسوم به تل قلات و ديرواقع در آن رودخانه خشك و دامنه های كوه درز اشاره نمود.

آستان مقدس امامزاده زاهد (علیه السلام)

مقبره امامزاده زاهد (علیه السلام) در جنوب شرقی فسا، در زاهدشهر، دامنه تپه ای با 10 پله از کف خیابان اصلی پائین تر واقع شده است.
بنای ساختمان بقعه امامزاده رفیع و بلندای آن به اندازه یک ساختمان دو طبقه، سفیدرنگ با گنبدی بزرگ با کاشی سفید و فیروزه رنگ می باشد. ارتفاع گنبد آن حدود 17 متر می باشد. سبک بنامربع شکل با گوشواره مقرنس، تبدیل به هشت ضلعی و سپس گنبد شده است.
از ظاهر بنای بقعه برمی آید که مربوط به دوره مغول باشد که در دوره های بعد، تعمیراتی در آن به عمل آمده است، و کاشیکاری سبک شیوای گنبد، مربوط به دوره های اخیر است.

معرفی زاهدشهر

در کتاب نعلیقه صفحه 142 متذکر است نام شریف امامزاده زاهد، ابراهیم ابن موسی بن جعفر(علیه السلام) است و ملقب به امامزاده زاهد می باشد که وی مدتها در شهر فسا مشغول ترویج احکام نشر معارف اسلامی بود و چون دشمنان متوجه گشتند به جنگ حضرت آمدند و وی را به شهادت رساندند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید