معرفی شهر موچش در استان کردستان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

موچش شهری است در استان کردستان در غرب ایران . این شهر در شهرستان کامیاران قرار گرفته‌است . شهر موچش در بستر دشت امیر آباد با ارتفاع ۱۶۵۰ تا ۱۷۵۰ متر از سطح دریا واقع شده است. بلندترین ارتفاعات در منطقه کوه سلطان سراج الدین در شمال موچش با ارتفاع ۲۸۵۰ متر از سطح دریا و کوه های عبدالرحمن و اشکفتان با ارتفاع ۲۵۵۰ متر از سطح دریا واقع شده است. کاهش شیب کلی شهر از شمال به جنوب می باشد، به استثنای تپه ای که در قسمت جنوبی شهر واقع شده و بخش قدیمی شهر بروی آن جای گرفته است و دارای دید کلی نسبت به شهر و محیط طبیعی اطراف می باشد. علاوه بر ارتفاع کم ساختمان ها می توان به وجود زمینها و اراضی کشاورزی وسیع در شهر اشاره کرد که به باز شدن میدان دید به سمت ارتفاعات شهر شده است. شغل مردم این شهر دامداری ، کشاورزی و … می باشد.

دشت امیراباد(موچش)درجنوب سنندج درمنتهی الیه حوزه اب ریزچم امیرابادازشاخه های فرعی گاورود بین طول های شرقی ۵۷و۴۶و۱۸وعرض های شمالی۳۵تا۷و۳۵واقع شده است.رودخانه چم امیراباد(موچش)از ناحیه شرقی این منطقه سرچشمه گرفته ودرحرکت خود به سمت غرب این دشت راپیموده ودر شمال عباس ابادبه گاورودمی رسدسپس به طرف شمال جریان یافته وبعد از اتصال به رودخانه قشلاق به نام رودسیروان به سمت غرب جریان می یابدوبه خاک عراق می ریزد.وسعت حوضه ابریزان منطقه۳۱۰کیلومترمربع و وسعت دشت امیراباد۵۱کیلومتر مربع است طبق براورد آب سنجی برروی چم امیراباد (موچش)میزان ابدهی سالیانه ان در یک دوره آماری به طوره متوسط ۶۹/۱مترمکعب درثانیه است.

معرفی شهر موچش در استان کردستان

وجه تسمیه 

تاریخ پیدایش این شهر کاملا مشخص نیست. تنها نشانی از گذشته ان بر جای مانده به صورت تپه هی از خاک است که خانه ها وساکنین قدیمی در زیر خاک دفن شده اند از قدیم در نیان اهالی به صورت سینه به سینه نقل شده که موچش دارای قلعه ای بوده که امروز آن تپه به (قه لا) معروف است در این قلعه تاریخی مردم اهالی نقل می کنند که طایفه ای از زردشتیان زندگی می کردند.موچش معرب و تحریف شده کلمه « موژه ژ» به معنای راه باریک است و وجه تسمیه ان شاید از راه های باریک به شکل خندق که به دور قلعه کشیده می شد . بنابراین هسته اولیه پیدایش شهر قلعه تاریخی در وسط آبادی است که جزء اولین سکونتگاه بوده است .

ویژگی مردم موچش

هر ملتی دارای ویژگی هایی است که به آن روح ملی می گویند و آن مجموعه ایی خطوط بارز است که آن ملت را از ملتهای دیگر متمایز می کند یا به آن نزدیک می کند مسلما زمینه مشترکی در همه افراد یک ملت وجود دارد که به تاریخ و محیط طبیعی او به عنوان عوامل اجتماعی و حتی بیولوژیکی زیادی مربوط می شود درست و پاکدامنی تزلزل ناپذیر و وفاداری به قولی که بدهدو محبت خالصانه نسبت به اقوام نزدیک و رفتاری انسانی تر از مسلمان دیگر با زن و از خصوصیات آنان می باشد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید