معرفی جاهای دیدنی ارجمند

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

اَرجمَند شهری است در استان تهران ایران. این شهر در بخش ارجمند از توابع شهرستان فیروزکوه قرار دارد. زبان مردم این شهر مازندرانی و تاتی است.

جمعیت این شهر در سال ۱۳۸۵، برابر با ۱۷۰۰ نفر بوده‌است .

از میان ۱۰ شهری که در مدّت دهه ۱۳۸۵-۱۳۷۵ به شهرهای استان تهران افزوده شده‌اند، ارجمند کوچک‌ترین آن‌ها است.

منطقهٔ پیرامون شهر ارجمند منطقه‌ای‌ست ییلاقی و کوهستانی با رودهای فراوان و بلندی‌های برفگیر که به کوه دماوند مشرف می‌باشد. آب و هوای آن سردسیری و کوهستانی، سرسبز با آب فراوان است و رودخانهٔ نم‌رود که بر روی آن سد نم‌رود در حال ساخت است از نزدیکی آن می‌گذرد. سرشاخه‌های این رود رودهای فرح‌رود، قزقان‌چای و ورسخواران هستند.

از روستاهای دیدنی پیرامونی ارجمند روستای لزور است.

ارجمند

بقعه‌های امام‌زادگان دوازده تن که در انتهای شمال غرب شهر ارجمند در فاصله ۳۵ کیلومتری شمال غرب فیروزکوه قرار دارند نیز از دیدنی‌های این شهر است.

از جاذبه های شهر ارجمند می توان به صخره های بسیار دیدنی در امتداد رودخانه نمرود اشاره کرد که در میان این سخره ها رود جاری می باشد طوری که در بعضی موارد تنها با عبود از رودخانه می توانید از آن عبور نمایید. ضمناً این صخره ها در جاهایی از رودخانه به هم از بالا نزدیک شده و باعث تاریک شدن این تنگه های شده است چنانکه بسیاری از صخره های این منطقه به همین نام مشهور می باشند “تاریک تنگه”.

بقاع متبرکه امامزادگان 12 تن ارجمند

از شرق استان تهران، بقاع متبرکه امامزادگان 12 تن، در انتهای شمال غرب شهر ارجمند در فاصله 30 کیلومتری شمال غربی فیروزکوه در منطقه‏ای زیبا و فرح‏بخش قرار دارد.

بنای امامزاده 12 تن مهم‏ترین بنای تاریخی شهر ارجمند، متشکل از چند بقعه متصل و مرتبط به هم است که از بیرون نقشه‏ای مستطیل‏ شکل و از داخل ساختاری چند وجهی دارد.

ارجمند

هر یک از بقعه‌ها، آرامگاه چهار امامزاده

اهالی منطقه اعتقاد دارند که هر یک از بقعه‌ها، آرامگاه چهار امامزاده هستند و بر این اساس این مجموعه به امامزادگان 12 تن معروف است.

چهار گنبد در جهت شرقی- غربی تپه به دنبال هم قرار گرفته‌اند که در این میان بنای بقعه سوم و چهارم با یک ورودی با یکدیگر در ارتباط هستند و گنبد غربی از بقیه بزرگ‏تر و بلندتر است.

مجموعه بناهای این امامزاده‌ها از مصالح سنگ لاشه، ملات گچ و ساروج ساخته شده است که در سال‌های گذشته نمای داخلی آنها توسط اهالی منطقه گچ‏کاری شده، سقف‌ها به صورت شیروانی درآمده و بدنه‌های بیرونی آن با سیمان سفید اندود شده‌اند.

قدمت 900 ساله امامزاده 12 تن ارجمند

قبرستان و مجموعه بناهای امامزاده 12 تن در محوطه‏ای وسیع به مساحت یک هزار و 500 متر مربع، با قدمتی 900 ساله که به ثبت آثار ملی هم رسیده، از زمان پیدایش به عنوان محل دفن اموات مورد استفاده بوده است.

این بنا هم‏اینک در اعیاد و مناسبت‏های مختلف ملی و مذهبی از سوی مردم منطقه مورد استفاده قرار می‏گیرد.

نمناکی دیوارها و خرابی گچ‏های فضای دیوارهای داخلی

مشاهدات میدانی خبرنگار فارس حاکی است؛ بقاع متبرکه امامزاده 12 تن تحت تأثیر شرایط خاص آب و هوایی منطقه، هم‏اینک با نمناکی دیوارها و خرابی گچ‏های فضای دیوارهای داخلی مواجه شده است که ادامه این روند تخریب تدریجی این اثر تاریخی را به دنبال خواهد داشت.

امید می‏رود، مسئولان امر به خصوص اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان فیروزکوه با توجه هرچه بیشتر به این اثر که به نوعی پیشانی تاریخی بخش ارجمند است، اهتمام داشته باشند.

امامزاده 12 تن ارجمند به شماره 6352 در تاریخ هفتم مهرماه سال 1381 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید