خمده ، دومین مکان گردشگری فیروزکوه

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

از میان چند جاذبه گردشگری فیروزکوه میتوان خمده را هم بعنوان یکی از بهترین جاهای دیدنی این منطقه معرفی کرد و  کافی است به سمت فیروزکوه حرکت کنید. پس از گذشتن از پردیس، بومهن و رودهن، ۱۰ کیلومتر بعد از فیروزکوه تابلوی روستای “زرین دشت” را خواهید دید. از این مسیر ۱۰ کیلومتر به سمت جنوب حرکت می‌کنید تا به “روستای خمده” می‌رسید. ۵ کیلومتر جلوتر، چشمه آب معدنی خمده را خواهید دید.

خمده ، دومین مکان گردشگری فیروزکوه

در این سفر علاوه بر اینکه از فواید درمانی چشمه آب معدنی به خصوص برای درمان بیماری‌های پوستی و مفصلی و همچنین سنگ کلیه بهره می‌برید، از زیبایی باغ و مناظر روستایی منطقه نیز لذت خواهید برد.

این منطقه زیبای تفرجگاهی به عنوان دومین نقطه گردشگری شهرستان فیروزکوه پس از منطقه توریستی تاریخی تنگه واشی مطرح بوده که به خصوص در فصل تابستان و ایام گرم سال پذیرای هزاران گردشگر است.

خمده ، دومین مکان گردشگری فیروزکوه

نارضایتی و گلایه‏مندی مردم روستای خمده و روستاهای همجوار

با توجه به اینکه یکی از روش‏های دسترسی به این محل سفر با قطار است، مسافران در ایستگاه مهاباد به فاصله چند کیلومتری خمده پیاده شده و با پای پیاده به ادامه مسیر تا چشمه می‏پردازند.

گزارش‏های واصله حاکی از نارضایتی و گلایه‏مندی مردم روستای خمده و روستاهای همجوار از نحوه حضور مسافران و گردشگران در منطقه بوده که گاهی برخوردهایی را نیز بین آنان به دنبال داشته است.

خمده ، دومین مکان گردشگری فیروزکوه

لزوم اخذ ورودی از گردشگران

یکی از اعضای هیئت مدیره شرکت تعاونی روستا نیز در این رابطه به خبرنگار فارس در شرق استان تهران گفت: شرکت تعاونی تاسیس شده روستا دارای اساسنامه‏ای بوده که اشتغال افراد بومی به عنوان یکی از اولویت‏ها در آن آورده شده است.

این مسئول افزود: مردم و مسئولان از ما انتظار دارند که اقدامی برای سر و سامان دادن به این منطقه انجام دهیم؛ در حالی که مهم‏ترین مشکل امور مالی است.

وی ادامه داد: در صورت اجازه مسئولان شهرستان فیروزکوه می‏توانیم با اخذ ورودی از گردشگران به سر و سامان دادن به منطقه، پوشش هزینه‏ها و خدمات‏ رسانی بپردازیم.

همچنین یکی دیگر از اهالی محل خاطرنشان کرد: در سنوات گذشته احداث کمپینگ در این منطقه از سوی اداره میراث فرهنگی در دستور کار قرار گرفت؛ اما شیشه‏ ها، در و پنجره ‏ها و شیرآلات آن به سرقت رفته است.

خمده ، دومین مکان گردشگری فیروزکوه

مسیر دسترسی به روستای خمده موازی با خط آهن تهران-مازندران است، از این رو قطارهایی که از این مسیر می‌گذرند را خواهید دید. پل‌های این منطقه که مسیر عبور قطار هستند، متعلق به زمان رضا شاه می‌باشند از این رو به پل‌های رضاشاهی معروفند.

آب استخر خمده از دل کوه بیرون می‌آید و دور استخر سنگ‌چین شده. دورتادور استخر دیواری بلند کشیده شده از این رو خانم‌ها و آقایان می‌توانند در ساعات مختلف از شنا کردن در این استخر لذت ببرند.

 

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید