معرفی تازه شهر ، جاهای دیدنی تازه شهر

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

این شهر در بخش مرکزی شهرستان سلماس در استان آذربایجان غربی قراردارد.

این شهر در دوازده کیلومتری جنوب غربی شهر سلماس (مرکز شهرستان)، در دشتی نسبتاً مسطح و در ارتفاع ۵۰۰، ۱متری از سطح دریا قرار دارد. آب و هوای آن نسبتاً سرد و خشک است.

پیشینه تازه شهر

در باره پیشینه تازه شهر همین قدر می‌دانیم که نام قدیمی آن «کهنه شهر» بوده‌است. بر اثر زلزله ۱۳۰۹ش در منطقة شاهپور و پیرامون آن، آبادی کهنه شهر خسارات شدیدی دید و برج قدیمی آن که در حدود ۷۰۰ به دستور میری خاتون دختر ارغون آغا، حاکم خراسان، ساخته شده بود و مسجد جامع آن ویران شد. زبان اهالی ترکی آذربایجانی و کردی کرمانجی است.

امام زاده اسحاق(ع)

امامزاده اسحاق، پایگاه مذهبی منطقه تازه شهر سلماس به شمار می رود.قدمت تاریخی ثبت شده این امامزاده ۱۵۰ سال است.

امامزاده اسحاق از نوادگان امام هادی (ع) بوده و ۴ قبر اسحاق، محمد، ابراهیم و جعفر در این محل مدفون است.صحن این امامزاده ۵۳۰۰ متر مربع بوده و مسجد آن به همت هیئت امناء احداث گردیده است و نذورات جمع آوری شده صرف امامزاده می گردد.همه ساله اکثر مراسمات دینی و مذهبی با استقبال پرشور مردم منطقه در این امامزاده برگزار می شود.

تازه شهر

امامزاده کهنه شهر (تازه شهر) مربوط به دوره پهلوی است و در ۸ کیلومتری شمال غربی سلماس واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۳۸۱/۱۲/۱۷ با شمارهٔ ثبت ۷۸۵۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
این امامزاده از سده های گذشته زیارتگاه مردم تازه شهر و سلماس بود و پس از زلزله سال 1309 ش دوباره باز سازی شد. مصالح به کار رفته در بنا آجر، سنگ و ملاط آهک و گچ است و در داخل با طاق های جناقی و آجرکاری زیبا تزیین شده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید