جاذبه گردشگری تالاب آجی گل

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

تالاب آجی گل از جاهای دیدنی گنبدکاوورس است که در شمال این شهرستان و در جنوب روستای تنگلی واقع شده است. مساحت آن حدود ۳۶۰ هکتار است. عمق این تالاب از ۱ تا ۵ متر در نقاط مختلف متغیر است. تالاب بین‌المللی آجی گل با مساحت ۳۲۰ هکتار و حجم آب ۷/۲ میلیون متر مکعب، در حدفاصل دو تالاب آلماگل و آلاگل قرار دارد. مسیر دسترسی به این تالاب‌ها از شهر گرگان به سمت آق قلا و اینچه برون است. تالاب آجی گل همچنین در شمال شوره زار آلاگل و در فاصله ۲ کیلومتری شرق دریاچه شور قرار دارد و ارتفاع آن از سطح آب‌های آزاد، منفی چهار متر است.

جاذبه گردشگری تالاب آجی گل

تالاب بین المللی آجی گل از ۲ بخش شرقی و غربی تشکیل شده کهبخش غربی آن نسبت به بخش  شرقی عمیق تر است. اگر چه دو بخش شرقی و غربی  دراصل یک اکوسیستم واحد را تشکیل می داده است ولی عبور جاده  از میان آنهاضمن بر هم زدن این اکوسیستم واحد این تالاب بزرگ را  به  دو تالاب کوچک با آسیب پذیری  بیشتر تقسیم کرده است.

از دو بخش  این تالاب؛ قسمت غربی آن تا حدودی عمیق و عمق آن در بیشتر نقاطیک تا ۵/۱متر و حداکثر سه متر می‌رسد و قسمت شرقی آن پوشیده از نی و از بخشغربی جدا می‌شود. آب این تالاب نیز از طریق رودخانه اترک تامین می‌شود ودریاچه نمک یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی این بخش مرزی است که در پائین دستروستای تنگلی قرار دارد.این منطقه جزو منطقه تیراندازی ممنوعِ  نوار مرزی محسوب می گردد. این تالابمالکیتی دولتی دارد و قابلیت های ویژه ای در جهت جذب توریست و تخقیقاتدارد. هرچند تغییر رژیم آبی رودخانه اترک در اثر سدسازی و کم آبی جزو عواملتهدید کننده آن محسوب می شوند.

جاذبه گردشگری تالاب آجی گل

 حیات وحش

فلامینگو، غاز پیشانی سفید، پلیکان سفید، پلیکانپاخاکستری، قوی گنگ، قوی فریاد کش، انواع کشیم ها، بو تیمار های کوچک، سلیمها و پرستو ها که بسته به شرایط جوی هر ساله چه از نظر جمعیت و چه از نظرانواع  متفاوت خواهد بود.

جاذبه گردشگری تالاب آجی گل

ماهیان تالاب آجی گل

طبق گزارش های سازمان حفاظت محیط زیست در تالاب آجیگل  نزدیک به  ۸  گونه ماهی وجود دارد که ۴ گونه آن شامل کلمه، سیاه ماهی،آلبرنوس و ” باربوس  بومی  و ۴ گونه دیگر شامل  کپور معمولی ،آمورچه،گامبوزیا و تیره کولی از   گو نه های غیر بومی هستند.

پوشش گیاهی

طابق  مطالعات  سازمان حفاظت محیط زیست مهم ترین گونه های گیاهی این تالاب عبارتند از :  Typha angustifolia– لوئی–گرز  Tamarix aphylla شورگز– گز شاهی Potamogeton pectinatus   بارهنگ آبی شانه ای–  Phragmites australis نی – Ceratophyllum demersumعلف شاخی غوطه ور  Ranunulus trichophyllus   آلاله میوه کرکی Juncus spp صوف-سازو Polygonum amphibium دوزیست Myriophllom spicatum  و Carex spجگن…. اشاره کرد .

تعارضات

کانال کشی  از تالاب آجی گل از طریق کانالی به طول۶ کیلومتر با  ظرفیت حداکثر۶/۳ متر مکعب برثانیه.

جاده کشی جاده کشی  نظیر  بیشتر تالاب های منطقه.

پمپاژ آب   برای  ۱۰۰  هکتار مزرعه زیتون: پمپاژ آب  از تالاب شرقی  بوسیله لوله  برای آبیاری  ۱۰۰ هکتار مزرعه زیتون  انجام می شود که متعلق به بانک کشاورزی گنبد کاووس است.

مسیردسترسی

برای رسیدن به این تالاب‌ها باید مسیر ۸۰ کیلومتری را از شهر گنبد کاووس تا بخش مرزی داشلی برون طی کرد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید