آبشار چکان یکی از آبشارهای زیبای لرستان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

آبشار چکان در منطقه‎ای کوهستانی- جنگلی در جنوب غربی الیگودرز و در بخش ززوماهرو در حوالی روستای شول‎آباد قرار دارد و مشرف به روستاهای منطقه چکان است.قرارگیری در مرکز لرستان و وضعیت خاص موقعیتی استان، از جمله ویژگی‎های عمومی مؤثر بر طرح در آبشار چکان تلقی می‎شود.

آبشار چکان یکی از آبشارهای زیبای لرستان

این آب پس از طی مسافتی به سمت دشت چکان، به آب چشمه داسار وصل شده و رودخانه چکان را تشکیل می‌دهد، رودخانه چکان نیز پس از طی مسافت کوتاهی به آب دهقادی وصل و در انتها وارد رودخانه زز می‌شود.

آبشار چکان از درون غاری مشرف به زمین زراعی چکان بیرون می‌آید که فوران آن ده‌ها متر طول دارد و آهنگ آن هر بیننده و شنونده ای را به وجد می آورد.

اطراف آبشار و امتداد رودخانه و پوشیده از درختان میوه همچون گردو، بلوط و گلابی است و اهالی منطقه نیز از آب آن جهت کشاورزی استفاده می‌کنند.

کوه‌های اطراف آبشار زیستگاه پرندگانی همچون بلبل، کبک، کبوتر و انواع حیوانات وحشی مانند خرس، پلنگ، گرگ و گراز است.

آبشار چکان که از جاذبه های گردشگری الیگودرز میباشد،از زیبایی‌های عجیب طبیعت استان پهناور لرستان است.اطراف آبشار منطقه‌ای وسیع با فضایی مطلوب و دل انگیز است که در دو- سه کیلومتری آن امام زاده‌ای به نام ابوعلی (ع) واقع شده است.

آبشار چکان یکی از آبشارهای زیبای لرستان

آبشار بسیار زیبای چکان در فصل بهار و تابستان بسیار چشم نواز است و در اواخر پاییز آب این آبشار به مرور کم می‌شود.

این آبشار بسیار زیبا پس از گذر زمستان و در روزهای اولیه شروع فصل بهار مجددا با همان فوران به بیرون می‌زند.

در کنار آبشار چکان شهرستان الیگودرز پوشش گیاهی و درختانی همانند گردو، زالزالک، گلابی، چنار، کیکم، بید، بلوط و … وجود دارد.

کوه‌های اطراف آبشار زیستگاه مناسبی جهت پرندگانی همچون بلبل، کبک، کبوتر و انواع حیوانات وحشی مانند خرس، پلنگ، گرگ و گراز است.

چهار مسیر دسترسی به این آبشار عبارتند از:

مسیر اول آن از دورود به ایستگاه راه‎آهن سپیددشت به طرف شول‎آباد با جاده شنی است.

مسیر دوم دورود به تاپله و از آنجا تا تنگ ناله شنه و چکان است که این جاده مالرو مخصوص کوهنوردی است.

مسیر سوم الیگودرز به طرف شول‎آباد از طریق جاده شوسه مورزرین- شول آباد و بهارکار است که با اتومبیل تا چند کیلومتری آن جاده شوسه است.

مسیر چهارم از جاده خرم‎آباد – سپیددشت به طرف شول‎آباد با جاده نسبتاً آسفالته است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید