جاذبه گردشگری جنگل پردیسان قائم

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

بزرگ‌ترین جنگل دست کاشت ایران در شرق کرمان قرار دارد. در این شهر کویری جنگلی به مساحت ۲۳۰ هکتار بخش‌ اصلی فضای سبز کرمان می‌باشد. در این جنگل بیش از ۵۰۰ هزار اصله درخت از انواع درختان غیر مثمر موجود است.

ایده پارک جنگلی قائم کرمان را شخصی به نام مظفر بقایی مطرح کرد.برای رسیدن به جنگل پردیسان قائم که به عنوان ریه‌های شهر کرمان شناخته می‌شود، می‌توانید از بلوار قائم به آنجا برسید و با گشت‌وگذار در پارک نهایت لذت را ببرید.

جاذبه گردشگری جنگل پردیسان قائم

در کنار جنگل قائم، آثار تاریخی زیادی نیز به چشم می خورد “گنبد جلیه” و “تخت دریا قلی بیگ” از مهمترین آثار تاریخی کرمان هستند که در زوایای جنگل قائم قرار گرفته و علاوه بر فضای طبیعی بسیار مطبوع، تنوع تاریخی و قدمت بالای کرمان را نیز به تماشا می گذارد.

کوه‌‌های صاحب الزمان که در مجاورت جنگل پردیسان قائم قرار دارد شرایط مناسب برای ورزش کوه‌‌نوردی  راداراست. ترکیب فضای جنگل و کوه مکان بسیار خوبی برای گذراندن زمان اوقات فراغت می‌باشد.

جنگل پردیسان قائم که به واسطه مشرف بودن به کوه‌های صاحب الزمان به نوعی بام کرمان محسوب می‌شود یکی از تفرجگاه‌ها و جاهای دیدنی کرمان و به نوعی ریه تنفسی شهر محسوب می‌شود.

قرار گرفتن کوههای صاحب الزمان(عج) در حاشیه این جنگل کامل کننده مناظر طبیعی در مجموعه پردیسان قائم است این کوه در تمامی روزهای هفته و به خصوص جمعه ها، میزبان تعداد زیادی از اهالی ورزش است و در این راستا شهرداری کرمان طی سال گذشته با بهبود وضعیت و آماده سازی شرایط کوه نوردی، صعود از نقاط مختلف به ارتفاعات این کوه را بسیار مناسب کرده است.

مردم و به ویژه جوانان پس از رفتن به کوه و ورزش، لحظاتی را در جنگل قائم که در پایه ای کوه قرار دارد، گذرانده و از تلفیق بسیار مناسب کوه و جنگل نهایت بهره را می برند.

جاذبه گردشگری جنگل پردیسان قائم

همچنین وجود چندین آبشار مصنوعی در غارهای کوه صاحب الزمان(عج) باعث ایجاد محیطی بسیار زیبا و دل انگیز برای گذران اوقات فراغت در حاشیه کوه و جنگل شده است.

کرمانی‌ها همواره از این مجموعه زیبا و بی‌نظیر به عنوان ثروت ملی و سرمایه سبز این دیار نام می‌برند، جنگلی که در سالهای اخیر مورد توجه ویژه مسوولان شهر قرار گرفته و طرحهای عمرانی زیادی در آن به اجرا درآمده است.

احداث چندین جایگاه استراحت بین درختان، نوسازی مکانهای عمومی و نیز احداث فضاهای ورزشی در جنگل قائم را می توان از این اقدامات نام برد که در یکی دو سال گذشته چهره این مکان را تغییر داده است اما از برنامه های در دست اجرای این منطقه می توان به احداث تله کابین بین ارتفاعات صاحب الزمان(عج) و کوههای اطراف اشاره کرد که با توجه به پتانسیل بالای منطقه و حضور گردشگر زیاد در مجموعه پردیسان قائم، بسیار اقتصادی و با اهمیت است.

جاذبه های مذهبی پردیسان قائم

زیارتگاه معروف به “سید حسین” که یکی از قدیمی ترین زیارتگاه های کرمان است به نحو خیره کننده ای بین کوه و جنگل دست کاشت قائم قرار گرفته است و کرمانی ها مراسم و مناسبتهای مختلفی را در این مکان برگزار می کنند.

همچنین در حاشیه کوه و جنگل قائم و در جوار مزار شهدا، مهدیه مسجد صاحب الزمان قرار گرفته که با جذابیت معنوی بسیار بالای خود، هر هفته میزبان منتظران ظهور امام زمان(عج) است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید