خانه تاریخی آخوند ابو یکی از قدیمی‌ترین خانه‌های خرم آباد

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

یکی از قدیمی‌ترین خانه‌های خرم آباد که وقتی قدم در آن می‌گذاری انگار از دنیای امروزی فرسنگ‌ها فاصله گرفته‌ای، خانه آخوند ابوست. این خانه تاریخی که یادگار دوره قاجار است، حیاطی با صفا و دلنشین دارد و تلفین آن حیاط باصفا با بنای پرهیبت خانه و صدای فواره، آدم را در خودش غرق می‌کند.

خانه تاریخی آخوند ابو یکی از قدیمی‌ترین خانه‌های خرم آباد

این اثر ارزشمند که در سال‌های اخیر توسط سازمان میراث فرهنگی مرمت شده واز جاهای دیدنی خرم اباد میباشد،با شماره ۲۴۳۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.ساختمان به‌نوعی در گذشته کاربری مسکونی داشته است.بعد از تملک و مرمت جامع آن توسط اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان، به‌عنوان خانه جهانگرد کاربری پیدا کرده و در حال حاضر نیز به‌عنوان موزه صنایع دستی استان تغییر کاربری داده است.

این بنا در یکی از محله‌های قدیمی بافت تاریخی خرم آباد به نام محله درب باباطاهر (دَربُو طاهر) در خیابان امام (ره) – دوازده برجی – روبروی قلعه فلک الافلاک واقع گردیده است.

خانه تاریخی آخوند ابو یکی از قدیمی‌ترین خانه‌های خرم آباد

این خانه تاریخی از جمله خانه‌های نیم درونگرا است که دارای دو بخش زمستانه و تابستانه می‌باشد.بخش زمستانه در دو اشکوب (طبقه) احداث گردیده است که دارای اتاق‌های طَنَبیه سه دری و بخش شاه نشین پنج دری است.

عمده تزیینات به کار رفته در آن از نوع قطاربندی، گل انداز و خفته راسته است و مصالح به کار رفته در بنا از نوع سنگ، آجر، چوب و ملات است.

آدرس: خرم آباد، محله درب باباطاهر (دَر بُو طار)، خیابان امام (ره)، انتهای کوچه بن بست خیابان غربی قلعه فلک الافلاک

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید