دهستان سارال دیواندره کجاست؟

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

دهستان سارال، از توابع دیواندره، دشتی زیبا و پهناور است و در فصل بهار مانند تابلویی چشم‌نواز در استان کردستان می‌درخشد. دشت‌های پر از گل، صدای آواز پرندگان، چشمه‌های جوشان و اهالی صمیمی و خونگرم، دهستان سارال را به یکی از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری در شهر دیواندره تبدیل کرده است. وجود مرتع‌های سرسبز و حاصلخیز این منطقه باعث شده است که بیشتر روستاییان به شغل دامداری مشغول باشند.

دهستان سارال دیواندره کجاست؟

سارال، که از جاذبه های گردشگری دیواندره می باشد ، منطقه‌ای کوهستانی است که از هر سو به کوه‌های مرتفع محصور شده و سرچشمه اصلی رودخانه معروف قزل‌اوزن است، منطقه‌ای که از جنوب به دهستان کلاترزان بخش حومه، از خاور به دهستان حسین‌آباد، از باختر به دهستان خورخوره محدود شده است.

دهستانی با آب و هوای سردسیری که زمستانی طولانی و تابستانی معتدل دارد.

ترکیب زیبا و دلفریبی از رود، کوه و دشت‌های زیبا که زیبایی و دلربایی آن هرسال در بهار و تابستان گردشگران و طبیعت دوستان زیادی را به دامان هزار لبخند خود دعوت می‌کند. زه‌آب دره‌های متعدد دهستان سارال در وسط دره بهم می‌پیوندد و رودخانه قزل اوزن در حدود آبادی قره‌غیبی از دهستان سارال می‌گذرد و وارد دهستان قره توره و نجف‌آباد شهرستان بیجار می‌شود.

دهستان سارال دیواندره کجاست؟

بخش سارال 30 درصد از مساحت دیواندره را به خود اختصاص داده و جزو بکرترین مناطق طبیعی و گردشگری کردستان محسوب می‌شود.

زبان و گویش مردم این منطقه کردی سورانی با لهجه‌ای ویژه و مشخص بوده و لباس‌های مردمان این منطقه نیز با سایر مناطق کردنشین متفاوت است.

این بخش دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی است که قلعه‌های افراسیاب در روستای افراسیاب، قلعه بارام در قه‌لاولیانە و غیره از جمله این جاذبه‌هاست.

مراتع و کوه‌های سارال رویشگاه گل‌های وحشی و گیاهان دارویی و خوراکی بی‌نظیری است و در کنار تمام این زیبایی‌ها سارال عارفان، عالمان و مشاهیر زیادی را در دل خود پرورنده که هر کدام از آنها در این راه خدمات زیادی را به مردم منطقه ارزانی داشته‌اند.

کجا اقامت کنیم؟

می‌توانید در دشت‌های سارال چادر بزنید و مثل یک طبیعت‌گرد حرفه‌ای و همه فن حریف رفتار کنید؛ یا این‌که بعد از گشت و گذار یک ساعت و نیمه، رانندگی کنید و شب را در هتل‌ های سنندج  بمانید. از دیواندره یک و نیم ساعت به سمت جنوب رانندگی کنید تا به سنندج برسید. این شهر هتل‌های خوبی دارد که شاید ۵ ستاره نباشند، اما راحتند و قیمت مناسبی دارند.

جاذبه‌های نزدیک

حالا که تا این‌جا آمده‌اید، حیف است دیدنی ‌های سنندج را نبینید. سنندج علاوه بر بازار قدیمی و مسجد جامع معروفش، تعدادی خانه‌ و عمارت قدیمی با معماری‌های خیلی هیجان‌انگیز دارد که دیدنشان واجب است.

در ۷۰ کیلومتری دیواندره، غار دست‌کندی به  نام کَرَفتو وجود دارد که به‌عنوان اثر ملی هم ثبت شده. غار کرفتو هم از نظر تاریخی جالب‌توجه است و هم از دید زمین‌شناسی. از دیواندره تا غار حدود یک ساعت راه در پیش دارید. بیشتری ها از این منطقه می گذرند و به روستای پلنگان می روند، یکی از زیباترین روستاهای ایران در بهار و تابستان.

دهستان سارال دیواندره کجاست؟

مسیر دسترسی

از تهران که حرکت کنید، آزادراه ساوه – همدان و بعد بیجار را پشت سر می‌گذارید تا به دیواندره برسید. مسیر دیگر این است که از بزرگراه قزوین – زنجان به بیجار بروید که البته کمی طولانی‌تر است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید