جاذبه گردشگری منطقه‌ حفاظت شده عبدالرزاق

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

منطقه‌ی حفاظت شده‌ی عبدالرزاق، یکی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی در شهرستان سقز است که با وسعتی بالغ بر ۴۳ هزار و ۹۵۰ هکتار، عنوان سومین منطقه‌ی حفاظت شده در استان کردستان را به خود اختصاص داده است. منطقه‌ای که زیستگاه ۸۰ گونه از پرندگان، ۱۷ گونه از پستانداران و بیش از ۳۵۰ گونه از گیاهان مختلف مخصوصا گیاهان نادر و کمیاب است.در کنار زیبایی‌های طبیعی این ناحیه از سقز همچون جنگل‌ها و مراتع سرسبز، وجود آثار تاریخی همچون غار باستانی کرفتو و قلعه‌ی زیویه، اهمیت و محبوبیت این منطقه را افزون‌تر کرده است.کبک، قوچ، لک‌لک، عقاب طلایی، هما، قرقی، مرغ حق، شغال، میش و میش مرغ، از جمله حیوانات و کما، گون، مرزه، بادام وحشی، زنبق، میخک و زول، شماری از گیاهان یافت شده در این منطقه‌ی ارزشمند است.

جاذبه گردشگری منطقه‌ حفاظت شده عبدالرزاق

رخدادهای منطقه:

در آبان ۱۳۹۰ فردی که در این منطقه اقدام به شکار یک راس قوچ، یک راس میش و دو راس بره کرده بود، دستگیر و با ارجاع به مقامات قضایی به ۱۸ ماه زندان محکوم گردید.

جاذبه گردشگری منطقه‌ حفاظت شده عبدالرزاق

از دلایلی که بر اهمیت این منطقه حفاظت شده می‌افزاید، داشتن دیدنی‌هایی جذاب مانند قلعه زیویه است. قلعه زیویه از معروف‌ترین آثار تاریخی شهر سقز به شمار می‌رود که در ارتفاعاتی بلند و بر روی تپه‌ای تماشایی قرار دارد. قلعه‌ای باستانی که با گذشت سال‌ها از زمان ساختش، هنوز هم بقایای از اثرش، استوار به جای مانده است. علاوه بر وجود قلعه باستانی زیویه که اهمیت منطقه حفاظت شده عبدالرزاق را دوچندان کرده، اثر فرهنگی غار باستانی کرفتو هم از دیگر جاذبه‌های این منطقه محسوب می‌شود که تأثیر بسیاری بر اهمیت این منطقه گذاشته است. غار باستانی کرفتو، غاری دست ساز است که قدمتش به دوران مادها می‌رسد و رمز و رازهای بسیاری را در میان خود دارد. گردشگران به هنگام بازدید از شهر سقز می‌توانند هم از قلعه زیویه و هم از غار باستانی کرفتو دیدن کنند و لحظاتی متفاوت را به هنگام بازدید از این جاذبه‌ها تجربه کنند. همچنین می‌توانند، اگر به بازارگردی علاقه دارند سری به بازار سقز بزنند و با خرید از صنایع دستی که هنر دست مردمان خوش ذوق کردستان است، سوغاتی را به رسم یادگار از این دیار با خود به همراه ببرند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید