آبشار بیشه ، آبشاری واقع در قلب رشته کوه های زاگرس

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

می توان از آبشار بیشه به عنوان یکی از زیباترین جاذبه های ایران نام برد، آبشاری واقع در قلب رشته کوه های زاگرس در شهر خرم آباد استان لرستان.این آبشار در ۶۵ کیلومتر خرم آباد و ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان دورود در بخش پاپی، شهر سپید دشت و روستایی به اسم بیشه و در کنار راه آهن تهران – خوزستان و در نزدیکی ایستگاه بیشه قرار دارد.

نام این آبشار از روستای بیشه و محل قرار گرفتنش نشات گرفته، روستایی زیبا که محل اقامت قبیله بختیاری با گویش خرم آبادی لری می باشد.

آبشار بیشه ، آبشاری واقع در قلب رشته کوه های زاگرس

آبشار بیشه که از دیدنی های درود میباشد،در دل جنگل‌های بلوط و کوه‌های زاگرس واقع شده و مسیر ریلی‌اش هم بسیار دیدنی‌ست.این آبشار از ارتفاع ۵۸ متری به سمت رودخانه سرازیر می شود و یکی از زیباترین صحنه های طبیعی را برای عاشقان طبیعت خلق می کند و به لطف قرار گرفتنش در مجاورت جنگل های سرسبز بلوط، ایستگاه راه آهن و آب و هوایی دلنواز نظر بسیاری از گردشگران و عاشقان طبیعت را به خود جلب کرده است.

چشمه هایی که در نزدیکی ایستگاه بیشه وجود دارد منبع تامین آب آبشار هستند.آبی که بعد از برخورد به زمین ۱۰ متر جریان دارد تا به رودخانه سزار برسد، همان رودخانه‌ای که از سرشاخه‌های رود رود دز است و به همین خاطر به آن آب دز هم می‌گویند.

جدا از تماشای جنگل‌های بلوط و چشم انداز ایستگاه راه آهن، هوای خنک اطراف اینجا هم می‌تواند خستگی یک راه طولانی را از تنمان بیرون کند.

نگاه کردن به آبشاری که از ارتفاع زیاد به پایین می‌ریزد و همچنین چشمه‌های پرآب بالای آبشار از دیگر جاذبه‌های اینجاست.

می‌توانید در اطراف آبشار زیراندازتان را پهن کنید و بساط کباب را علم کنید و حتی شب را هم همانجا بمانید.در اطراف این آبشار رستوران، بازارچه محلی، فروشگاه و پلاژ هم وجود دارد و امکان اسب سواری هم هست.

آبشار بیشه ، آبشاری واقع در قلب رشته کوه های زاگرس

درست است که آب خنک رودخانه ممکن است هوس آب تنی را به سرمان بیاندازد، ولی بهتر است از آن صرف نظر کنیم. رودخانه سزار رودخانه عمیقی‌ست و عمق آن در بعضی جاها بین ۸ تا ۱۲ متر است.  به جایش می‌توان در حوضچه پایین آبشار تنی به آب زد یا کنار رودخانه نشست و از تماشای کفال ماهیان، ماهیان کف زی، کپور ماهیان و گربه ماهیان رودخانه حض بصری برد.

جالب است بدانید که آبشار بیشه چهل و هشتمین اثر ملی ایران است که در سال ۱۳۸۷ توانسته در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفته است.

اطراف آبشار با درختان بلوط سر به فلک کشیده‌اش به قدر کافی زیباست، ولی اگر خواستید می‌توانید اطراف روستای بیشه را هم بگردید. مثلا کجا؟ سراب حرب، در۵ کیلومتری روستا با درختان بلند و گل و گیاه‌هایش.

همچنین این روستا دارای استخر پرورش ماهی قزل آلاست که در ۲ کیلومتری‌اش واقع شده. این استخر از منابع مهم درآمد مردم روستا هم هست. جنگل‌های اطراف روستا با انواع درخت‌های بلند قامت و کهنسال انجیر، گردو، بادام کوهی و زالزالک چشم انداز تماشایی‌ای دارد. گل گاوزبان و گل ختمی از گیاهان دارویی اینجاست.

همچنین روستای بیشه دارای بازارچه‌های محلی‌ست که در آنها صنایع دستی، لبنیات و محصولات باغی توسط روستاییان فروخته می‌شود. در نزدیکی روستای بیشه، سیاه چادرهای عشایری زیادی را هم میتوان دید.

در نزدیکی آبشار، اسب هایی در دست افراد مختلف می بینید که آنها را کرایه می دهند. بودن با حیوان لمس آن در دل طبیعت تجربه جذابی است اگر تا به حال آن را تجربه نکرده اید امتحان آن قطعا یک تفریح به شمار می آید.

آبشار بیشه ، آبشاری واقع در قلب رشته کوه های زاگرس

در هنگام سفر به آبشار بیشه حتما از آمادگی جسمانیتان برای پیاده روی و کوهنوردی مطمئن شوید و با توجه به سرد بودن شرایط آب و هوایی در این منطقه همراه داشتن لباس گرم را فراموش نکنید.شاید هیچ چیزی لذت بخش تر از ایستادن در زیر جریان با لطافت یک آبشار در یک روز گرم تابستانی نباشد پس برای تجربه این لذت بی بدیل حتما سری به این آبشار بزنید تا ترسیم گر یکی از زیباترین خاطرات زندگیتان باشید.

فصل سفر به آبشار بیشه

لرستان استان چهار فصل است و این یعنی زمستان اش واقعا زمستان است. آبشار بیشه لرستان زمستان سردی را تجربه می کند در زمستان به این آبشار نروید در اواخر پاییز هم به این آبشار سر نزنید، سفر در تابستان آنچنان توصیه نمی شود چرا که گرما شاید کمی شما را اذیت کند، فصل آبشار بیشه لرستان بهار است، گرچه شاید بهار فصل همه جا باشد!

مسیر دسترسی

علاقمندان می توانند از طریق راه آهن درود به این مکان دسترسی یابند و البته بعد از پیاده شدن از قطار می بایست مسیری ۱ کیلومتری را بپیمایند تا به این هنر زیبای دست پروردگار دسترسی پیدا کنند.

آبشار بیشه ، آبشاری واقع در قلب رشته کوه های زاگرس

اگر با ماشین هستید می توانید هم از سمت خرم آباد و هم از سمت درود به روستا و آبشار بیشه بروید. مسیر درود تا آبشار بیست کیلومتر بیشتر از مسیر خرم آباد به آبشار بیشه لرستان است. وقتی با ماشین به روستا می رسید باید ماشین خود را پارک کنید. فاصله روستا تا آبشار آنقدرها زیاد نیست و شما می توانید با طی مسافتی به آبشار برسید، در مسیرتان از پل آهنی عبور می کنید که چشم انداز بسیار جالب و جذابی دارد.

آدرس: مسیر دسترسی به آبشار بیشه از طریق راه آسفالته از خرم آباد به طول ۶۵ کیلومتر واز کنار ایستگاه قطار می گذرد. ازشهرستان دورود تا آبشار با قطار حدود ۳۰ دقیقه راه است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید