موزه تماشاگه زمان ، موزه‌ ای زیبا با ساعتهای دیدنی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

موزه زمان تهران که با نام موزه تماشاگه زمان و موزه ساعت نیز شناخته می‌شود یکی از عمارت های تاریخی پایتخت است که در دوران قاجار ساخته شده. این عمارت زیبا که در شمال تهران و در منطقه زعفرانیه قرار دارد، به حسین خداداد، تاجر معروف دوران پهلوی تعلق داشت و به همین خاطر همچنان برخی آن را با نام خانه حسین خداداد می‌شناسند. این بنا از جاهای دیدنی تهران،که در سال ۱۳۴۲ توسط خداداد خریداری شد و تغییرات گسترده ای در آن صورت گرفت، در حدود ۱۹ سال پیش به مکانی برای نمایش ساعت های قدیمی و خاص تبدیل، و برای عموم بازگشایی شد.

موزه تماشاگه زمان ، موزه‌ ای زیبا با ساعتهای دیدنی

تاریخچه و مساحت موزه زمان تهران

عمارت موزه زمان در محوطه ای زیبا به مساحت ۵ هزار متر مربع واقع شده. باغ های پیرامون موزه ساعت از اراضی باقی مانده باغ فردوس هستند که از دارایی های ناصرالدین شاه بوده اند. پس از مرگ ناصرلدین شاه، این باغ ها در اختیار معیرالممالک، داماد شاه قرار گرفت. معیرالممالک علاقه ای به این باغ نداشت و از درختانش به عنوان هیزم استفاده میکرد. ۵۵ سال پیش این ملک توسط حسین خداداد که تاجری موفق و معروف در آن زمان بود، خریداری شد و با نظارت او، عمارتی در دو طبقه در آن ساخته شد. حسین خداداد در ترمیم کاخ زمان از برجسته ترین استادان گچ بری ایران برای تزئین ستون ها و دیوارهای خانه کمک گرفت و از معماران و طراحان معروفی برای مقاوم سازی این بنا استفاده کرد.

موزه تماشاگه زمان ، موزه‌ ای زیبا با ساعتهای دیدنی

گچ بری های عمارت حسین خداداد ۱۲ سال طول کشید و در سال ۱۳۵۶ به یکی از برجسته ترین آثار هنری تهران تبدیل شد.معماری داخلی این بنا تلفیقی از سبک های ایرانی و خارجی است و حاشیه ها و سردرهای آن مانند سبک های قاجاری طراحی شده اند. حسین خداداد با تلاش های بی وقفه ای که در ساخت این عمارت انجام داده بود تنها ۱ سال در آن زندگی کرد و سپس در کشور آمریکا اقامت گرفت. پس از انقلاب، موزه زمان تهران تحت تصرف بنیاد مستضعفان در آمد.

موزه تماشاگه زمان ، موزه‌ ای زیبا با ساعتهای دیدنی

طبقه اول ساختمان موزه اختصاص به نمایش ساعتهای مکانیکی وزنه ای و کوکی اعم از طاقچه ای، دیواری و ایستاده دارد. در طبقه اول ساعت شاهینی را می‌ بینید. کنارش ساعتی است که هر نیم ساعت زنگ می زند و دریچه ای دارد که جوجه‌ ای از آن بیرون می آید و زنگ می زند. ساعت آوندی دارد که ساعت با آن کوک می شود. ساعت دیگری هم می‌ توان پیدا کرد که هر نیم ساعت زنگ بزند اما اینبار ساعتی با چرخ دنده‌ های بسیار.
در طبقه دوم مجموعه ای از نفیس ترین ساعت های جیبی و مچی و تقویم و نیز موضوعات مرتبط با زمان در معرض نمایش است. علاوه بر ساعتهای مچی و دیواری، تعدادی از عکسها و ساعتهای موجود هم چنان استثنایی هستند که انسان را شوکه می کنند، ساعت مچی نابینایان، ساعت شیفت نگهبانی و…

اولین کارت ساعت زنی (کارت پانچ) که مربوط به راه آهن ایران بوده است شاید یکی از جالبترین اشیاء این موزه باشد. این دستگاه حدود ۸۰ سال پیش وارد ایران شده است. از ویژگی های اصلی این ساعت آن است که در اداره برای ثبت ساعت ورود و خروج کارمندان به کار می رفته با قرار دادن کارتی در جای مخصوص و فشار دکمه ای زمان بر روی آن ثبت می‌ شده است.

در این موزه ساعتهایی را می‌ بینید با نمادهای اسلامی. در تمام این تزئینات و مینا کاری ها طرحهای اسلیمی کاملا مشهود است. حتی مجسمه و تصویر خانمی که بر روی یکی از ساعتها است، حجاب دارد.

ساعت آفتابی، شنی، آبی، ساعت قایق اژدها، ساعت شمعی، ساعت روغنی، ساعتهای آبی مکانیکی، ساعت آبی کلیپسیدرا، ساعت آبی پنگان، ساعت های وزنه ای، ساعت های فنری، ساعت‌ های آونگی، ساعت جیبی، ساعت‌ های مچی، ساعت‌ های الکتریکی، ساعت‌ های اتوماتیک، ساعت‌ های کوارتز، ساعت‌ های اتمی از انواع مختلف ساعتهایی هستند که بشر تاکنون اختراع کرده است و شما میتوانید با مراجعه به این موزه با انواع این ساعتها آشنا شوید.

موزه تماشاگه زمان ، موزه‌ ای زیبا با ساعتهای دیدنی

از دیگر بخش‌های جالب این موزه می‌توان به تقویم‌های مهم از سراسر دنیا به همراه نمونه‌هایی از تقویم‌های ساده و باستانی، معرفی تقویم‌نویسان مشهور، اسطرلاب‌ها و ظروف سنجش زمان اشاره کرد. حتی جالب است که بدانید ماکت قدیمی‌ترین سند تاریخدار ایرانی یعنی کتیبه‌ی بیستون هم در این مکان وجود دارد.

سایر امکانات موزه زمان

موزه ساعت یا تماشاگه زمان یکی از بهترین و دیدنی ترین مکان های گردشگری شمال شهر تهران است که هوایی مطبوع و محیطی خلوت و آرام دارد. کافه رستورانی معروف در محوطه باغ فعالیت دارد که صرف صبحانه در آن به هر فردی توصیه می‌شود. از دیگر امکانات موزه زمان تهران میتوان به گالری زمان فعال در عرصه خرید آثار هنرمندان، سرویس های بهداشتی و نمازخانه اشاره کرد.

موزه تماشاگه زمان ، موزه‌ ای زیبا با ساعتهای دیدنی

اطلاعات بازدید از موزه زمان در تهران

زمان بازدید:

شش ماه اول سال شنبه تا چهارشنبه از ۰۹:۰۰ تا ۱۹:۰۰ و پنج شنبه و جمعه و روزهای تعطیل از ۱۰:۰۰ تا ۱۹:۰۰

شش ماه دوم سال شنبه تا چهارشنبه از ۰۹:۰۰ تا ۱۷:۰۰ و پنج شنبه و جمعه و روزهای تعطیل از ۱۰:۰۰ تا ۱۷:۰۰

ورودی موزه: …. تومان

برای ورود به باغ موزه نیازی به پرداخت وجه وجود ندارد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید