نرگس زار بهبهان کجاست؟

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

نرگس زار بهبهان استان خوزستان، قدیمی‌ترین نرگس زار ایران است که قدمتی دیرینه در طولِ تاریخِ این سرزمین دارد.مساحت این نرگس از جاذبه های بهبهان،۵۰۰ تا ۷۰۰ هکتار است و از میدان بید بلند کنونی تا منطقه تکاب و حتی کردستان بهبهان کشیده می‌شود و به دو صورت آبیاری و دیمی کشت می‌شود.

گل دهی نرگس همه ساله از نیمه دوم سال آغاز و تا پایان بهمن و گاهی نیز نیمه اول اسفند در بهبهان خوزستان ادامه دارد.در نرگس زارهای بهبهان چهار نوع گل نرگس شناسایی شده که نرگس «شهلا» وسعت بیشتری را در این مناطق به خود اختصاص داده است.«پُرپر یا شصت پر» ، «پنجه گربه ای» و «مسکین» انواع دیگر گل نرگس در بهبهان است.با وجود همه مزیتهایی که گل نرگس دارد این گل سهم ناچیزی از گردشگری گل را به خود اختصاص داده است.

نرگس زار بهبهان کجاست؟

تاریخچه

قدیمی ترین تاریخچه کاشت نرگس در ایران باز میگردد به یک نقش از گل نرگس روی دکمه لباس پادشاهی عیلامی مومیایی شده که نشان قدمت کشت این گل است و اما نامش را به نرگس زار میشناسند و در کتاب های باستانی به نارسیس یا نارسیوس معروف هست.
از داستان هایی که مردم محلی میگویند اینکه امام رضا برای کشت گلهایشان دعا کرده، مردم محلی میگویند امام رضا در حال عبور بوی خوش نرگس زار را استشمام میکند و برای تداوم کشت آن در این شهر دعا میکند. مردم محلی این نعمت را از دعای امام رضا میدانند.مردی که صاحب یکی از این کشت زارها بود در میان حرفهایش گفت هلندی ها به این گل بسیار علاقه مندند و نام یک خیابان در هلند را بهبهان نام گذاری کردند.
خلاصه چه از دعای امام رضا باشد و چه با قدمت عیلامی و چه زبان زد هلندی ها، این شهر بوی خوش نرگس میدهد که صبح های سرد پاییز و زمستان لذت قدم زدن لای بوی خوش  نرگس قطها شما را به وجد خواهد آورد.

نرگس زار بهبهان کجاست؟

مسیردسترسی

برای دسترسی به دشت نرگس زار بهبهان، سه راه وجود دارد که بهترین راه رسیدن به آن طی کردن مسیر اهواز است. اگر با خودروی شخصی به استان خوزستان سفر کرده‌اید، به راحتی می‌توانید از اهواز خود را به مقصد بهبهان برسانید، غیر این صورت با اتوبوس و تاکسی‌های مسافران به اهواز بروید.از اهواز تا بهبهان حدودا دو ساعت زمان می‌برد تا برسید و از خود شهر بهبهان تا رسیدن به نرگس زار بهبهان که در اطراف شهر قرار گرفته‌اند، باید مسیری پنج کیلومتری را با ماشین طی کنید.پیشنهاد می‌کنیم سفرتان به این سرزمین در اواخر دی ماه یا اوایل بهمن ماه باشد تا بتوانید در جشنواره گل نرگس بهبهان که هر ساله در این موقع از فصل سال برگزار می‌شود، شرکت کنید. در کنار تماشایِ جذابیت‌های این دشت زیبا، سری هم به دیگر دیدنی های بهبهان همچون محوطه باستانی ارجان بهبهان بزنید تا با تاریخ این شهر بیشتر آشنا شوید.پس از دیدنِ تمامی این جاذبه‌های تماشایی، لذت گشت و گذار در بازار سنتی بهبهان را فراموش نکنید و با خرید از ظروف‌های سفالی سوغاتی را به رسم یادگار برای عزیزانتان به خانه ببرید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید