چشمه آب گرم اهرم از چشمه های معدنی برتر کشور

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

چشمه آب گرم اَهرَم واقع در استان بوشهر یکی از پنج چشمه معدنی برتر کشور است.آب چشمه‌های آب گرم که به دلایلی همچون شکست یا لغزش زمین و معمولا در نزدیکی آتشفشان‌ها ایجاد می‌شوند، به خاطر برخورداری میزان بالایی از مواد معدنی محلول در آن‌ها مانند گوگرد و سایر املاح معدنی، خاصیت درمانی زیادی دارند و حتی می‌توانند به یک منبع درآمد خوب هم تبدیل شوند؛ زیرا مردم از گذشته دور از چنین جاذبه‌های گردشگری استقبال خوبی کرده‌اند.

چشمه آب گرم اهرم  از جاذبه های اهرم،که ساختمان جدید آن در سال ۱۳۸۰ توسط شهرداری در محل کنونی آن ساخته شد، در سال ۱۳۸۶ از بین ۴۰۰ چشمه معدنی کشور، در جمع پنج چشمه برتر قرار گرفت و عنوان دهکده نمونه آب درمانی را از آن خود کرد.

چشمه آب گرم اهرم از چشمه های معدنی برتر کشور

طبیعت بکر این چشمه منحصر‌به‌فرد، آرامش زیادی به انسان می‌بخشد و زیبایی آن را مضاعف کرده است. مسیر منتهی به آبگرم به دلیل اینکه دارای زیبایی خاصی است، به عنوان مسیر پیاده‌روی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و شب‌ها هم دارای شور و نشاط خاصی است. در ضمن یک بیمارستان نیز در میان این مسیر وجود دارد.

چشمه آب گرم اهرم که میانگین دمای آب آن بین ۳۵ تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد است، خاصیت درمانی فوق‌العاده زیادی دارد و هر سال در ایام نوروز تعداد زیادی از گردشگران را از اقصی نقاط کشور به خود جذب می‌کند و مردم محلی نیز از زمان‌های دور تاکنون از این چشمه استقبال خوبی کرده‌اند. این چشمه که سرچشمه آن از دل کوه‌های رشته‌کوه زاگرس و از میان سنگ‌های رسوبی مارنی و گچی، به سطح زمین راه یافته است، دارای دو استخر و ۱۰ حمام است. آب استخر‌ها هر ۲۴ ساعت یک بار به طور کامل تخلیه می‌شود و با کانال به سمت نخلستان‌ها هدایت می‌شود.

چشمه آب گرم اهرم از چشمه های معدنی برتر کشور

ویژگی‌های درمانی

به طور کلی آب سرشار از املاح معدنی چشمه‌های آب گرم، برای درمان بیماری‌های پوستی (مانند جوش و دمل و بیماری پیسی که باعث آسیب دیدن پوست می‌شود) و تنفسی، تسکین اعصاب و درد مفاصل، بیماری‌هایی مفصلی مانند دیسک کمر، نقرس، سیاتیک و آرتروز، سایر مشکلات جسمی مانند کوفتگی ماهیچه، خشکی و سفتی عضلات، تورم موضعی و همچنین درد کلیه مناسب است. در ضمن آب این چشمه می‌تواند به درمان بیماری‌های عفونی، انواع خاصی از زخم‌ها و حتی بیماری‌های خطرناکی نظیر جزام، نیز کمک زیادی کند.

نحوه دسترسی به چشمه

این چشمه در نزدیکی شهر اهرم (مرکز شهرستان تنگستان) در ۶۳ کیلومتری جاده بوشهر به بندرعباس واقع شده است و برای رسیدن به سرچشمه اصلی آن باید یک مسیر خاکی دو کیلومتری را طی کنید. نخلستان‌های انبوه شهر اهرم نیز نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.گردشگران می‌توانند در مرکز آب درمانی قوچرک این شهر واقع در امام‌زاده زین الشهدا نیز از خواص درمانی آب گرم بهره‌مند شوند. در ضمن ساحل زیبای اهرم و سد انحرافی آن نیز از دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهر است.

چشمه آب گرم اهرم از چشمه های معدنی برتر کشور

جاذبه های نزدیک

نخلستان ‌های انبوه شهر اهرم نظر هر بیننده ‌ای را به خود جلب می‌‌ کند. گردشگران می‌ توانند در مرکز آب درمانی قوچارک این شهر واقع در امام‌ زاده زین الشهدا نیز از خواص درمانی این آب گرم بهره‌ مند شوند.در ضمن ساحل زیبای اهرم و سد انحرافی آن نیز از دیگر جاذبه‌ های گردشگری این شهر است. در این منطقه مزار بی بی زبیده و بی بی فاطمه نیز برای گردشگران قابل توجه است.

سایر چشمه های آبگرم بوشهر

چشمه آبگرم دالکی، خانیک، اهرم، میر احمد، قوچاک، نیکو و گنویه از هفت چشمه آبگرم استان بوشهر هستند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید