جاذبه گردشگری روستای فرخ آباد زیبادشت

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

روستای فرخ آباد زیبادشت در جنوبی‌ ترین قسمت كرج، در مسیر جاده شهر ماهدشت و مرز بین كرج و صفادشت و در حوزه استحفاظی شهرستان فردیس قرار دارد. این روستا از جاذبه های فردیس، از جنوب به روستای یوسف آباد قوام از توابع شهر صفادشت و از شمال به شهر مشكین دشت و محمدشهر از غرب به منطقه عباس آباد از توابع محمد شهر و از شرق به منطقه خوشنام و پایگاه هوایی فتح محدود می شود. فردیس نیز در جنوب شرقی كلانشهر كرج مركز استان البرز قرار دارد.

جاذبه گردشگری روستای فرخ آباد زیبادشت

ساختار

فرخ آباد زیبادشت به دو قسمت زیبادشت شمالی و زیبادشت مركزی تقسیم بندی شده كه زیبادشت شمالی شامل صد و هشتاد قطعه زمین با كاربری باغ ویلا بوده و زیباترین باغ ویلا ها را دارد كه با نگهبانی تمام وقت و با كنترل ورود و خروج، فضایی امن برای گردشگران به وجود آورده است. عرض خیابان های اصلی فرخ آباد زیبادشت بین هجده تا بیست متر است و كوچه های فرعی با طراحی خاصی آراسته شده است. زیبادشت مركزی نیز همچون زیبادشت شمالی است كه نسبت به آن وسعت بیشتری داشته و حدود چهارصد قطعه زمین را شامل می شود که اغلب باغ ویلا هایی با بناهای قدیمی منطقه بكری را تشکیل داده است. از این رو كارشناسان و صاحب نظران امیدوارند، فرخ آباد زیبادشت هیچ گاه به شهر تبدیل نشود. این روستا با بیش از یکهزار و ششصد و چهل هکتار وسعت دارای پلاک چهار اصلی از ثبت املاک کل کشور است.

جاذبه گردشگری روستای فرخ آباد زیبادشت

فضای سبز مناسب محصور درمیان درختان كهنسال و تنومند و آب و هوای مطبوع چشم اندازهای كم نظیر و زیبا یی در فرخ آباد زیبا دشت به وجود آورده تا جایی كه برخی آن را به قطعه ای از بهشت تشبیه می كنند.

با توجه به زمین های زراعی و باغهای اطراف روستا شغل اصلی مردم روستا کشاورزی است و مهمترین محصولات باغات آن گیلاس، زردآلو، گوجه سبز، سیب، گلابی و محصولات صیفی نیز گوجه، خیار، انواع کلم میباشد.
پیشوند روستا برای فرخ آباد كه براساس تقسیمات كشوری به آن اطلاق می شود و شاید تا حدودی درآمیختگی و خلط مبحث را در اذهان ایجاد كند، بیشتر دیاری است زیبا تا یك روستا به معنی خاص كلمه، لیكن فرخ آباد با پسوند زیبادشت كه به حق زیبنده این منطقه خوش آب و هوا است، در واقع بزرگترین روستای استان البرز به شمار می رود.
به لحاظ بافت جمعیتی ، سه قشر عمده شامل بومیان اصیل فرخ آباد با قدمتی بیش از چهارصد سال ، مهاجران نیشابوری حدود هفتاد سال و مهاجران زنجانی با سكونت بیش از سه دهه شاكله جمعیتی این روستا را تشكیل می دهند.

قدمت این روستا به دوران باستان پیش از تاریخ بازمی گردد كه اثر تاریخی غلامعلی تپه در جنوب روستا از آن جمله است و گمان می رود محل سكونت اولین ساكنان این منطقه بوده است.
با توجه به یافته های باستان شناسی و كشف سفالینه های اخرایی رنگ، پیشینه آن را به یك هزار سال قبل از میلاد تخمین می زنند.
غلامعلی تپه مربوط به هزاره چهارم قبل از میلاد است و زال تپه مربوط به دوران سلجوقیان از دیگر آثار این روستا به شمار می رود، همچنین دیوار و برجك نگهبانی مربوط به قلعه فرخ آباد، یك میدان مركزی كه در اطراف این میدانگاه، بناهایی چون عبادتگاه و دیگر ابنیه عمومی نیز مشاهده می شود.
همچنین در ساخت حمام قدیمی این روستا از آجرهای چهارگوش و ملات ساروج استفاده شده كه براثر فرسودگی و عدم مرمت، اواخر سال 1357 تخریب و در قسمتی از آن مسجد جامع ساخته شد.
جدای از آثار تاریخی و باستانی فرخ آباد زیبادشت، طبیعت این روستا دارای فضاهای سرسبز و چشم نواز، هوای مطبوع و دلپذیر، مرغزارهای با شكوه و منظره های با صفا و آرامش بخش است.

آب و هوای چهارفصل، تنوع پوشش باغی و گیاهی در كنار آثار تاریخی جلوه‌ های دیگری از جاذبه ‌های گردشگری این روستا است.
این طبیعت همه ساله در ایام نوروز و بهار گردشگران فراوانی را به خود فرا می خواند تا برای ساعت ها در چنین دیار پرجاذبه، زیبا و سرشار از آسودگی و فراغ بال طبیعت گردی كنند.

روستای فرخ آباد و زیبادشت که فاصله كمی با شهرستان فردیس و كرج دارد، می ‌تواند پذیرای تعداد زیادی از علاقه مندان به گردشگری درروز طبیعتˈسیزدهم فروردینˈباشد. طبیعت این روستا و چشم اندازهای زیبا و هوای مطبوع آن بیشترین جذابیت را برای گردشگران دارد.

محصولات سفر

3 دیدگاه دربارهٔ «جاذبه گردشگری روستای فرخ آباد زیبادشت»

  1. راست میگه خیلی امنه..فقط نگهبانها و باغبانهاش یکم دستشون کجه و ممکنه چاقو همراشون باشه که ناخواسته شکمتون را بشکافه. مثل خدابیامورز مهرجویی و همسرش

    پاسخ
  2. “با نگهبانی تمام وقت و با كنترل ورود و خروج، فضایی امن را به وجود آورده است”
    شبیه طنزه این جمله تون.
    اگر واقعیت داشت ک این بلا سر استاد مهرجویی و بانو محمدی فر نیامده بود.
    ما حتی میترسیم دیگ ب اون منطقه نزدیک بشیم

    پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید