غار رودافشان یکی از جاذبه های گردشگری نزدیک به تهران

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

غار رودافشان یکی از جاذبه های گردشگری نزدیک به تهران است که در مجاورت روستایی به همین نام در شهرستان دماوند قرار گرفته است. غار رودافشان که از جاذبه های دماوند میباشد نام و پسوند آن را به گونه‌های متعدد و مختلف می‌نویسند: غار رودافشان دماوند، غار رودافشان فیروزکوه، غار رودافشان استان تهران، و غیره.

غار رودافشان یکی از جاذبه های گردشگری نزدیک به تهران

دهانه بیضی شکل این غار با ارتفاع حدود ۲۰ متر و طولی بالغ بر ۲۹ متر، یکی از سه دهانه بزرگ غارها در ایران است. غار رودافشان در ارتفاع ۱۹۴۵ متری از سطح دریا قرار دارد و برای رسیدن به دهانه آن به حدود ۲۰ دقیقه کوهنوردی نیاز است.به غیر از دهانه بسیار بزرگ، این غار ویژگی های منحصر به فرد دیگری هم دارد که آن را مشهور کرده اند.رودافشان محل زندگی و زادآوری گونه ای از خفاش هاست. اگر کمی همت کنید و تا انتهای غار پیش بروید، می توانید این خفاش ها را در محل زندگیشان از نزدیک تماشای کنید.

غار رودافشان یکی از جاذبه های گردشگری نزدیک به تهران

غار رودافشان از جمله غارهای آهکی کشور است که طی میلیون سال در اثر تراشیده شدن صخره های آهکی توسط رسوبات آب تشکیل شده است. با ورود به این غار و کمی پیش رفتن در آن، استالاگتیت ها، استالاگمیت ها و قندیل های بسیار زیبایی را مشاهده خواهید کرد. قندیل های غول پیکری که وقتی به آن ها نگاه کنید، ترس وجودتان را فرا می گیرد و هر لحظه تصور می کنید که آن ها بر روی سرتان خواهند افتاد.

مسیری که گردشگران به بازدید آن می روند، حدود ۸۰۰ متر است. غارنوردی در رودافشان در برخی نقاط سخت می شود و باید کمی دست به سنگ شوید. در برخی نقاط هم نردبان های فلزی نصب شده است تا عبور و مرورتان راحت تر باشد.

غار رودافشان یکی از جاذبه های گردشگری نزدیک به تهران

درون غار تاریكی و سكوت محض حكمفرمایی می كند و فقط گاهی چكیدن قطره آبی از سقف برای چندثانیه ای سكوت را می شكند.
این غار در حین زیبایی بسیار خطرناك است، زیرا در كف غار چاه های عمیقی وجود دارد كه برخی از بازدیدكنندگان به دلیل جذابیت قندیل های آویخته شده گاها در تاریكی ممكن است به درون چاله های عمیق سقوط كنند لذا لازم است تا گردشگران برای بازدید از این مكان كاملا دیدنی حتما دسته جمعی و با امكانات و تجهیزات كامل و موتور برق با كابل چند صدمتری عازم شوند.
گفتنی است در گوشه بیرونی این غار چشمه یی با آب بسیار خنك و گوارا قرار دارد و دهانه غار با درخت زیبای گل نسترن و گل های وحشی «بومادران »و «افسنطین » زیباتر شده است .

غار رودافشان در زمستان نیز از جاهای دیدنیِ استان تهران است. در این فصل، با آب‌های یخ‌زده و هوای کاملاً پاک کوهستان، می‌توانید از زیباییِ این شگفتیِ طبیعی بهره‌مند شوید.

گردشگران دركنار جاذبه های طبیعی روستا می توانند از غذاهای محلی همانند نان تنوری، شیربرنج، حلوای آردی و ته چین محلی نیز لذت ببرند.

غار رودافشان در سال ۱۳۸۴ با شماره ۱۲۲۱۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

غار رودافشان یکی از جاذبه های گردشگری نزدیک به تهران

نکات مهم در سفر به رود افشان

در ابتدای مسیر پیاده روی به سمت دهانه غار، دو رستوران کوچک وجود دارد.

در یکی از این رستوران ها اتاق هایی برای شب مانی اجاره داده می شود.

یک اقامتگاه بوم گردی در روستای رودافشان در حال ساخت است و از چند ماه بعد فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

مسیرهای غار رودافشان برای افراد مسن و کودکان مناسب نیستند.

کف غار در بسیاری از نقاط بسیار لغزنده است، بنابراین احتیاط کنید.

این غار محل سکونت خفاش هاست، بنابراین از ایجاد سر وصداهای نامتعارف در غار که باعث ترسیدن این حیوانات می شوند، پرهیز کنید.

تالار انتهایی غار که فضای زندگی اکثر خفاش هاست، هوای بد بو و مسومی دارد که ممکن است برای افراد حساس مشکل ایجاد کند.

مسیر دسترسی به غار رودافشان

به منظور دسترسی به غار رودافشان باید مسیر تهران به فیروزکوه را در پیش بگیرید. حدود ۲۵ کیلومتر قبل از فیروزکوه، به منطقه سید آباد خواهید رسید. در سیدآباد با دیدن تابلوی غار رودافشان به سمت راست بپیچید. با طی مسافت ده کیلومتر و با عبور از روستای کلاک به یک دو راهی خواهید رسید. مسیر سمت راست به روستای مشهد و مسیر سمت چپ به سمت روستای رودافشان می رود. پس از عبور از روستا، به پارکینگ مخصوص غار رودافشان خواهید رسید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید