مسجد مهرآباد یکی از با ارزش ترین بناهای تاریخی بناب

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

مسجد مهرآباد در کنار میدانی به همین نام در شهر بناب واقع شده و شامل صحنی باصفا و شبستان و مناره کاشیکاری شده می باشد.مسجد مهرآباد بناب از جاذبه های بناب،که به شماره ۷۸۰ در دفتر آثار تاریخی به ثبت رسیده است یکی از با ارزش ترین بناهای تاریخی منطقه است.

مسجد مهرآباد یکی از با ارزش ترین بناهای تاریخی بناب

طرح عمومی مسجد که از مکتب اصفهان مایه گرفته، تالار ستوندار و چهار گوش آن،اماکن با شکوه دوران هخامنشی را در اذهان تداعی می کند. در واقع گرایش به حفظ سنت های دیرین در این دوره از تاریخ ایران یکی از مبانی بازگشت به اصل مبداء و احیای یادگارهای کهن است، هنگامیکه از دروازه شرقی شهر به میدان مهر آباد نزدیک می شویم، این اثر با قامت زیبا و موزون، حضور خود را بر فراز صفحه ای نسبتاً بلند به رخ می کشد. در بدو ورود به صحن آن در پیشانی دیوار ضلع شمالی، لوحی از مرمر به تاریخ ۹۵۱ هجری قمری به چشم می خورد که بنای مسجد را به قرن دهم و زمان حکومت شاه طهماسب اول می رساند. این کهنترین تاریخی است که در بنای این مسجد و حتی در تمام ابنیه تاریخی شهر به چشم می خورد : « بنی هذا المسجد المبارک فی ایام الدوله السلطان العادل المرشد الکامل السلطان بن سلطان المظفر شاه طهماسب الصفوی الحسینی بهادر خان باشاره العالیه بی بی جان خانم بنت منصور بیگ فی شهور سنه احدی و خمسین و تسمعائه » (۹۵۱ ) «نظیر این کتیبه در بنا ها و مساجد بعضی از شهر های ایران از جمله : کاشان، اصفهان، اردستان، فردوس و شبستر نیز مشاهده می شود ».

مسجد مهرآباد یکی از با ارزش ترین بناهای تاریخی بناب

مسجد جامع مهرآباد بناب بدلیل داشتن کتبه تاریخدار و سرستونهای منقش و مناره بلند زیبا به ارتفاع ۲۵ متر از اهمیت خاص و استثنائی برخوردار است.

طول صحن مسجد۲۳ متر و عرضش ۲۰ متر است,وسعت آن به۴۶۰ متر مربع می‌رسد. چهار قطعه از پنجره‌های ضلع شمالی و جنوبی نمونه عالی از صنعت مشبک کاری عصر صفویه است که در طراحی آنها به قدری ظرافت و ریزه کاری بکار رفته که توجه هر بیننده را به خود جلب می‌کند.
این بنا هم اکنون دارای دو ورودی از ضلع شرقی است که به محوطه میدان مهرآباد گشوده می‌شود. مدخل شرقی بنا پس از عبور از میدان دالانی به حیاط مسجد می‌رسد و از طریق ضلع شمالی و با پیمودن چند پله به محوطه کفش کن وارد می‌شود که درضلع جنوبی آن در ورودی شبستان قرار دارد.

مسجد مهرآباد یکی از با ارزش ترین بناهای تاریخی بنابدر بخش شرقی مدخل که به محل کفش کن و حیاط مسجد منتهی می‌گردد، مناره زیبا و لا جوردی بنا قرار دارد.
مناره بنایی است بلند که در جوار مساجد، بقاع متبرکه که جهت اذان گویی و یا برسر راههای تجارتی و کاروان رو، به عنوان راهنمایی مسافرین وقوافل احداث می‌شد و  به خاطر روشن کردن مشعل و یا آتش برفراز آن به مناره یعنی محل نور مرسوم شده است.
شبستان مسجد مستطیل شکل است و در سمت شمالی آن بالکنی جهت استفاده بانوان احداث شده است.
سقف تیرپوش شبستان روی ۳۰ ستون بلند چوبی قرار گرفته است.این ستونها بر روی پایه‌های ساده سنگی استوار شده و سرستونهای آن نیز شبیه سرستونهای مسجد ملارستم مراغه و مسجد گزاوشت بناب است.

شبستان اصلی در ضلع جنوبی صحن قرار گرفته که بوسیله چند پله می توان بدان راه یافت.این شبستان بصورت مستطیل شکل می باشدکه در جانب شمالی آن بالکنی جهت استفاده بانوان احداث شده است.
سقف تیرپوش شبستان روی ۳۰ ستون بلند چوبی قرار گرفته است.این ستونها بر روی پایه های ساده سنگی استوار شده و سرستونهای آن نیز شبیه سرستونهای مسجد ملارستم مراغه و مسجد گزاوش بناب می باشد.

مسجد مهرآباد یکی از با ارزش ترین بناهای تاریخی بناب

سرستونها دارای مقرنس چوبی و سقف دارای نقاشیهائی مشتمل بر نگاره های گیاهی تزئینی و طرحهای ترنج مانند با رنگهای قرمز، زرد، سبز،آبی و نارنجی است.در وسط دیوار جنوبی شبستان محرابی نسبتاً ساده و در دو سوی آن دو پنجره که احتمالاً در دوره بعدی و حین مرمت بزرگ و وسیع شده اند قرار دارد و در دیوارهای شرقی و غربی در قسمت بالکن زنانه هر طرف پنج پنجره و در زیر آنها پنج در قرار دارد.

سیر و سیاحت در فضای پر نقش و نگار این بنا مؤمنان را در عوامل روحانی غرق کرده و چشم انداز آن ایمان به توحید را در قلوب راسختر می سازد.

آدرس:آذربایجان شرقی٬ بناب٬ میدان مهرآباد

نزدیکترین مکان گردشگری به این مسجد:

حمام مهرآباد بناب که متعلق به دوره صفوی است، روبروی این مسجد واقع است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید