کویر مرنجاب ، یکی از دل‌انگیزترین کویرهای ایران

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

کویر مرنجاب به فاصله ۶۰ کیلومتری کاشان در بخش شمالی شهرستان آران و بیدگدل در استان اصفهان قرار گرفته است. این کویر از جاذبه های آران و بیدگل،از سمت شمال به دریاچه نمک آران بیدگل، از سمت شرق به کویر بندریگ و پارک ملی کویر، از جنوب  به شهرستان آران بیدگل و از غرب به منتهی می شود. اگر به این کویر زیبا بروید حتما امنیت، جاذبه های گردشگری، گونه های جانوری متنوع و پوشش گیاهی مختلف آن شما را به وجد می آورد، در این کویر تا چشم کار می کند تپه های شنی و ریگزار می بینید، شن های نرم و نارنجی که بر روی آن ها می توانید عکس های جذابی بیندازید و تفریحات کویری هیجان انگیزی را تجربه کنید.

کویر مرنجاب ، یکی از دل‌انگیزترین کویرهای ایران

چرا به آن مرنجاب می‌گویند؟

به دلیل ماسه‌ای بودن زمین، کندن چاه برای رسیدن به آب در زمان‌های قدیم کار خیلی سخت و مشقت‌باری بوده و به همین دلیل به  این منطقه مرد رنج آب می‌گفتند، عبارتی که بعدها به مرنجاب تغییر کرد.

در مرنجاب چه چیزهایی انتظارمان را می‌کشد؟

مثل هر کویری در اینجا هم رمل‌ها و تپه‌های شنی را می‌توان دید و شترسواری و موتورسواری و آفرود هم در آن برقرار است، اگرچه در چند سال اخیر انقدر تعداد آفرودها زیاد بوده که چهره کویر و رمل‌ها را تغییر داده و همین هم نگران‌کننده است، طوری که می‌گویند تا چند سال آینده شاید دیگر خبری از آنها نباشد و همه‌شان هموار شده باشند.

کویر مرنجاب ، یکی از دل‌انگیزترین کویرهای ایران

در این منطقه آب و غذای کافی وجود دارد و به همین دلیل گونه های جانوری مختلفی در این کویر امکان رشد دارند. حیواناتی مثل گرگ، شغال، کفتار، بزمچه، آفتاب پرست، عقاب، شاهین و … از جانورانی هستند که در این کویر زندگی می کنند.

جاذبه های کویر مرنجاب

کاروانسرای مرنجاب را می توان مهمترین جاذبه های تاریخی این کویر برشمرد.حیات و رونق این کاروانسرا وابسته به قناتی است که طول آن به 2 هزار و 500 متر می رسد و آب آن از قسمت شمالی کاروانسرا و در زمین های سست ماسه ای تامین می شود.

دریاچه نمک آران و بیدگل در ۳۵ کیلومتری این شهر قرار دارد. این دریاچه در بیشتر روزهای سال خشک است و روی آن را نمک پوشانده است. تماشای رسوبات نمک بر روی این دریاچه می تواند شما را تجربه جدیدی روبرو کند.

از دیگر جاذبه های معروف مرنجاب، جزیره سرگردان است که در ۵ کیلومتری شهرستان آران بیدگل قرار دارد. این اسم احتمالا شما را یاد جزیره می اندازد اما در واقع شما با دریاچه ای سروکار دارید که اطراف آن را به جای آب، نمک زار گرفته است.

تپه‌های شنی نیز به عنوان جاذبه دیگر کویر در فاصله پنج کیلومتری شرق کاروانسرای مرنجاب واقع شده که بلندترین آن مشهور به ریگ بلند است و ارتفاعی نزدیک به 80 متر از سطح زمین دارد.

قلعه و قنات هم از دیگر جاذبه های دیدنی این کویر هستند. در زمان صفویان حمله افغان ها و ازبک ها به کاشان باعث شد که شاه عباس سریعا در این محل قلعه ای بسازد تا بتواند از ناحیه محافظت کند، همیشه ۵۰۰ سرباز مسلح در این قلعه حضور داشتند.

نکته‌های مهم

تا جای ممکن با ماشین شاسی بلند و دو دیفرانسیل به این کویر برویم.

آب کافی همراه داشته باشیم و تا جای ممکن با یک ماشین به کویر مرنجاب نرویم.

درست است که فصل رفتن به کویر از آبان تا فروردین است ولی شب‌های کویر خیلی سردند و باید لباس گرم همراه داشته باشیم.

بهترین زمان بازدید از کویر مرنجاب

اگر از گرمای زیاد سوزان هوا فراری هستید، ماه آبان تا فروردین، بهترین زمان سفر به مرنجاب است و هوا در مقایسه ی ماه های دیگر معتدل تر و خنک تر است.

کویر مرنجاب ، یکی از دل‌انگیزترین کویرهای ایران

دسترسی به کویر مرنجاب

اگر از تهران حرکت می کنید، باید ابتدا به اتوبان قم- تهران و بعد اتوبان قم- کاشان بروید. بعد از طی مسیر اتوبان به شهر کاشان و از آنجا به آران و بیدگل می روید. در آران بیدگل باید وارد بلواری به نام بلوار ارتش شوید و تا کاروانسرای مرنجاب که حدود ۴۵ کیلومتر راه است، حرکت کنید. از کاروانسرا تا کویر شنی مرنجاب هم حدود ۸ کیلومتر دیگر راه است.

اگر چه بازدید از کویر مرنجاب می تواند سفر ی یک روزه باشد، اما اگر اهل طبیعت گردی باشید، کمپینگ در دل رمل ها، تماشای آسمان پر ستاره ی شب و دیدن طلوع خورشید کویر، می تواند خاطراتی به یاد ماندنی را برایتان رقم بزند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید