قلعه سنت آنجلو بنایی تاریخی و باشکوه در رم

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

اسم رومی ها با تاریخ پر فراز و نشیب و گنجینه های تاریخی و هنری گره خورده است. اگر چه خیلی ها کلوسئوم را به عنوان اصلی ترین جاذبه ی گردشگری در رم می شناسند با این حال یک جای دیگر هم وجود دارد که اهمیت آن کمتر از کلوسئوم نیست. قلعه سنت آنجلو در شهر رم یکی از صدها جاذبه ی گردشگری این شهر است که به مقبره ی هادریان هم معروف است. قلعه سنت آنجلو قلعه ای تاریخی است که در فاصله ی کوتاهی از شهر واتیکان قرار دارد و به واسطه ی همین قدمتی که دارد باید در فهرست دیدنی های سفر هر توریستی که به رم می رود، باشد.

قلعه سنت آنجلو بنایی تاریخی و باشکوه در رم

تاریخچه قلعه سنت آنجلو

قلعه سنت آنجلو که در قرن دوم میلادی به عنوان مقبره امپراتور هادریان ساخته شد، در طول قرون وسطی تغییر شکل داده و به عنوان یک قلعه دفاعی برای محافظت از جان پاپ ها به کار می رفته است.

قلعه سنت آنجلو که در سمت راست رودخانه تیبر قرار دارد، در طول ۱۸۰۰ سال، سرگذشت پر فراز و نشیبی را تجربه کرده است. ابتدا به عنوان مقبره امپراتور ساخته شد. سپس به عنوان قسمتی از دیوار دفاعی شهر در آمد و بعدا تبدیل به یک قلعه شد. پس از آن به عنوان پناهگاه پاپ مورد استفاده قرار گرفت و سرانجام تبدیل به زندان و سربازخانه پاپ شد. امروزه این بنا یک موزه ملی است.

قلعه سنت آنجلو بنایی تاریخی و باشکوه در رم

قلعه زیبای سنت آنجلو (به ایتالیایی: کَستِلو دی سنت آنجِلو Castelo di Sant’angelo) که به عنوان مقبره امپراتور هادریان هم شناخته می شود، تاریخچه شگفت انگیزی دارد. نام دوم آن (مقبره هادریان) برگرفته از نام سازنده آن، امپراتور روم، هادریان است. ساخت این بنای عظیم که در سال ۱۲۳ میلادی شروع شد، ۱۷ سال طول کشید. در طی این زمان، هم قلعه و هم پل مقابل اش که به پل سنت آنجلو مشهور است ساخته شدند (البته مجسمه فرشته ها بعدا ساخته و روی پل نصب شدند).

اگر چه هادریان آنقدر عمر نکرد تا بنای مقبره اش را ببیند و یک سال قبل از اتمام ساخت بنا درگذشت؛ خاکستر مربوط به جنازه هادریان، همسر و فرزندش که در سن جوانی از دنیا رفته بود در این مقبره قرار داده شد.

قلعه سنت آنجلو بنایی تاریخی و باشکوه در رم

قلعه سنت آنجلو امروزه

قلعه سنت آنجلو در واقع به ۵ طبقه تقسیم بندی می شود که این طبقه ها به وسیله ی پله های حلزونی شکلی به هم متصل هستند. اگر به بخش های بالایی قلعه بروید می توانید اتاق های گوناگونی را پیدا کنید که از آن ها به عنوان اقامتگاهی برای پاپ استفاده می شده است که هر کدام از این دیوارها با نقاشی های دیواری متفاوتی از دوران رنسانس تزیین شده اند. در طبقه ی بالایی قلعه یک تراس بسیار بزرگ وجود دارد که می توان بر فراز آن ایستاد و عکس های فوق العاده ای از شهر گرفت.

فضای داخلی قلعه سنت آنجلو رم

حتی در این قلعه هم بهترین اتاق ها برای پاپ ها در نظر گرفته شده بوده است. اتاق های پاپی در این قلعه با وسایل تزیینی گرانبهایی دکور شده اند. در بالای این قلعه هم مجسمه ای به چشم می خورد که گفته می شود مجسمه ی یک فرشته است که توسط مجسمه ساز معروف قرن هجدهم پیتر ورشافلت ساخته شده است و جنس آن از برنز است. طبق افسانه ها، این مجسمه در یادبود فرشته ای ساخته شده است که در سال ۵۹۰ بر بالای این قلعه ظاهر شد و دوران وحشتناک طاعون را به پایان رساند و به همین خاطر است که اسم این قلعه هم سنت آنجلو است که به معنای قلعه فرشته مقدس است.

زندان قلعه سنت آنجلو رم

چندین نیم طبقه پایین تر از آپارتمان ها و اتاق هایی که در این قلعه وجود دارد می توان به زندان های باستانی ای رسید که در آن دوران زندانی ها را در آن جا نگه داشته و شکنجه می کرده اند. تمام محاکمه ها در عدالتگاه انجام می شود و اجرای فرمان ها در بیرون قلعه.

قلعه سنت آنجلو بنایی تاریخی و باشکوه در رم

چرا از قلعه سنت آنجلو بازدید کنیم؟

قلعه سنت آنجلو یک مکان زیبا و پر از قصه های تاریخی است. بر فراز این قلعه یک مجسمه بزرگ به شکل یک فرشته قرار دارد که در دوران رنسانس به قلعه اضافه شده است. این مجسمه فرشته به احترام افسانه ای است که نام قلعه از آن گرفته شده است.

افسانه قلعه سنت آنجلو

طبق افسانه ها، فرشته مقرب، میکائیل، در سال ۵۹۰ بر بالای مقبره حضور می یابد و در آن جا شمشیر خود را غلاف می کند. این حرکت میکائیل، نشانه ای بود مبنی بر اینکه طاعونی که گریبانگیر شهر رم و شهروندانش شده بود به پایان می رسد.

قلعه سنت آنجلو بنایی تاریخی و باشکوه در رم

مجسمه اصلی و اولیه از سنگ مرمر ساخته شده بود. ولی بعدا با مجسمه برنزی فعلی جایگزین شده است. در عین حال، اگر وارد قلعه شوید می توانید مجسمه مرمری اصلی را در حیاط قلعه مشاهده کنید.

موزه قلعه سنت آنجلو

این قلعه تا سال ۱۹۲۵ کاربرد نظامی داشته و پس از آن بازسازی و تبدیل به یک موزه ملی می شود که امروزه هم می توان از این موزه بازدید کرد. در عین حال که موزه داخل قلعه ارزش دیدن دارد، فراموش نکنید که حتما به جستجو و بازدید از خود قلعه نیز بپردازید.

در صورت بازدید از قلعه چیزهای زیادی برای دیدن وجود دارد. شما می توانید تک تک نقش هایی که این قلعه در طول تاریخ داشته است را کشف کنید. از مسیر مخصوص دفن امپراتور هادریان گرفته تا نقاشی های زیبای داخلی که در زمان گسترش های پاپی اضافه شدند و هم چنین قسمت های تدافعی نظامی قلعه که در زمان رنسانس به این بنا اضافه شده اند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید