سد چالیدره جاذبه‌ای تفریحی و فوق‌العاده زیبا

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

یکی از دیدنی‌های شهر مشهد سد چالیدره آن است که در10 کیلومتری این شهر و در طرقبه در دره‌ای به نام چالیدره قرار دارد. با سفر به سد چالیدره می‌توانید یک روز پر از تفریح و هیجان را برای خود و همراهانتان رقم بزنید. این جاذبه فوق‌العاده زیبا و آرام‌بخش در ارتفاع 1433 متری از سطح دریا و در مساحت 140 هکتاری ساخته شده است.

سد چالیدره جاذبه‌ای تفریحی و فوق‌العاده زیبا

سد چالیدره یک سد خاکی با هسته رسی است که به وسیلهٔ رودخانه جاغرق پرآب می ‌شود. این سد در ابتدای جاده روستای نغندر، در سمت چپ جاده، در دره ‌ای با همین نام ساخته شده‌ است. چالیدره به لحاظ جغرافیایی دارای اهمیت ویژه ای است. این مکان محیط آرامش بخش و چشم اندازهایی بسیار زیبا دارد.

تاریخچه ساخت چالیدره:

چالیدره در سالهای ۱۳۸۱ ـ ۱۳۷۶ با مشارکت شهرداری طرقبه و شرکت آب منطقه ای خراسان یعنی تامین عرصه توسط شهرداری و احداث سازه و تاسیسات سد توسط آب منطقه ای ، ایجاد تا در جهت رفع اختلافات محلی در توزیع عادلانه آب و تامین آب کشاورزی باغات منطقه که در واقع اصلی ترین دغدغه شهروندان و حفظ محیط زیست و اقلیم دامنه های شمالی ارتفاعات با برکت بینالود می باشد، ایفای نقش نماید.

امروز می توان مجموعه تفریحی گردشگری چالیدره طرقبه را یکی از مراکز بسیار مهم در صنعت گردشگری شهرستان و مشهد مقدس دانست، زیرا روزانه با حضور بیش از ۱۰ هزار نفر توریست ایرانی و خارجی فرصت بسیار مهمی را بوجود آورده است. بدون شک حضور گردشگران ایرانی در کنار گردشگران کشورهای حاشیه خلیج فارس در طرقبه فرصت های بی شمار شغلی و سرمایه گزاری را ایجاد می نماید.

سد چالیدره جاذبه‌ای تفریحی و فوق‌العاده زیبا

امکانات تفریحی چالیدره مشهد

– تله کابین: مسیر آن هم بر روی خاک و هم بر روی قسمتی از دریاچه می‌باشد و مسافتی حدود ۲۷۰ متر را طی می‌کند.
– ماهی‌گیری در دریاچه چالیدره مشهد
– بانجی جامپینگ چالیدره مشهد
– برج گردان چالیدره مشهد
– ترن کوهستان چالیدره مشهد
– زیپ لاین چالیدره مشهد: طنابی است که یک سر آن در ارتفاع و یک سمت آن در سطح پایین قرار دارد و فرد با وصل شدن یک طناب به کمر و با اتصال یک قرقره به طناب اصلی در جهت شیب به طرف سر می‌خورد و از بالای کوه به پایین می‌آید.
– اسکله تفریحی چالیدره مشهد
– تله سیژ چالیدره مشهد
– عکاسخانه سنتی چالیدره مشهد
– امکانات تفریحی ویژه کودکان
– قایق موتوری در سد چالیدره مشهد
– قایق پدالی در سد چالیدره مشهد
– قایق پارویی در سد چالیدره مشهد
– کشتی شناور تفریحی

سد چالیدره جاذبه‌ای تفریحی و فوق‌العاده زیبا

بهترین فصل بازدید از چالیدره مشهد:

شش ماه اول سال بهترین زمان گردش در چالیدره مشهد است، زیرا با توجه به کوهستانی بودن منطقه، برخی از امکانات چالیدره همچون غواصی در فصل سرما ارائه نمی ‌گردد، ولی پاییز و زمستان چالیدره نیز زیبایی های خود را دارد.

سد چالیدره جاذبه‌ای تفریحی و فوق‌العاده زیبا

چالیدره کجاست؟

چالیدره در استان خراسان رضوی، طرقبه مشهد قرار دارد. فاصله مشهد تا چالیدره حدود ۱۷ کیلومتر است. برای رفتن به چالیدره شما باید از بلوار وکیل آباد عبور کرده وارد جاده طرقبه شوید. سپس از جاده جدید طرقبه به میدان طرقبه می رسید که در سمت راست میدان طرقبه، تابلوهای راهنمای چالیدره وجود دارد که شما را تا این منطقه گردشگری راهنمایی میکند.

اگر وسیله حمل و نقل شخصی ندارید به راحتی میتوانید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید، به این صورت که به وسیله مترو تا ابتدای طرقبه بروید سپس با تاکسی های موجود خود را به سد چالیدره برسانید. مسیری های اتوبوس بی ار تی نیز از دستگرد شروع شده تا بعد از احمد آباد میرود.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید