جاذبه های دیدنی محله اسکودار استانبول

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

محله اسکودار در زبان ایتالیایی و انگلیسی، اسکوتاری (Scutari) خوانده می‌شود و یکی از محله‌های پر جمعیت و قدیمی استانبول است که در بخش آسیایی و همسایگی تنگه بسفر قرار گرفته است. محله اسکودار که از پرجمعیت ترین مناطق استانبول است، نزدیک به نیم میلیون نفر در همین منطقه زندگی می کنند. بخش اروپایی استانبول بخش توریستی تر شهر است و بسیاری از جاذبه های تاریخی و گردشگری در این منطقه قرار دارند.

محله اسکودار برای چه مسافرانی ایده آل است؟

بسیاری از مسافرانی که چه از طریق تور استانبول یا به صورت شخصی به این شهر سفر می کنند تمام وقتشان را در بخش اروپایی و مناطق توریستی و مراکز خرید می گذرانند. بنابراین شاید برایتان این پرسش پیش بیاید که اصلا چرا باید به محله اسکودار و بخش آسیایی استانبول برویم؟ اگر دوست دارید تجربه ای واقعی از شهر استانبول داشته باشید و با سبک زندگی مردم محلی آشنا شوید، اگر دوست ندارید تنها یک توریست باشید و می خواهید استانبول واقعی را کشف کنید و اگر دوست دارید با فرهنگ اصیل مردم شهر آشنا شوید بدون شک عاشق اسکودار خواهید شد. در این محله می توانید با مردم محلی آشنا شوید، با آن ها گپ بزنید و از زندگی واقعی مردم استانبول در یکی از قدیمی ترین محله های شهر لذت ببرید.

جاهای دیدنی محله اسکودار

مسجد مهرماه سلطان

در محله اسکودار مساجد بیشماری وجود دارند که بیشتر آن‌ها در دوران عثمانی بنا شده‌اند. در واقع بیش از 180 مسجد در این محله قرار دارند که هر کدام با معماری بینظیرشان جزء جاذبه‌های گردشگری شهر به حساب می‌آیند. یکی از زیباترین مساجد این محله که بیش از هر ساختمان دیگری خودنمایی می‌کند، مسجد جامع مهرماه سلطان است که با نام مسجد اسکله هم شناخته می‌شود. این مسجد هم همچون بسیاری دیگر از بناهای تاریخی استانبول حاصل نبوغ معمار سینان، طراح مطرح سلطنتی دوره عثمانی بوده است. این مسجد یادبودی از مهرماه سلطان، دختر سوگلی و محبوب سلطان سلیمان بزرگ است. در سال‌های اخیر مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت تا صلابت و شکوه سابق خود را دوباره بازیابد. این مسجد در ضلع شمالی اسکله کشتی قرار گرفته و به همین دلیل با نام مسجد اسکله هم شناخته می‌شود.

جاذبه های دیدنی محله اسکودار استانبول

برج دختر Maiden’s Tower

برج دختر، میدن تاور که در زبان ترکی کیز کولسی نامیده می شود یکی از جاذبه های گردشگری مشهور استانبول است. این برج روی یک جزیره کوچگ در میانه تنگه بسفر و در فاصله ۲۰۰ متری محله اسکودار قرار گرفته است. این برج سابقا به عنوان فانوس دریایی استفاده می شده و گفته می شود که حوالی ۳۴۰ قبل از میلاد ساخته شده است! از اسکودار به راحتی می توانید با قایق خود را به این برج مشهور و تاریخی برسانید. در مورد این برج و نامگذاری آن افسانه ها و داستان های متعددی وجود دارد. گفته می شود که روزی روزگاری امپراتوری وجود داشت که دخترش را بسیار دوست می داشت. یک پیشگو به پادشاه گفت که این دختر قبل از آن که به سن هجده سالگی برسد توسط نیش مار می میرد. امپراتور که به هیچ وجه نمی توانست مرگ دخترش را تحمل کند او را از سنین کودکی به جزیره ای کوچک و دور از همه فرستاد تا از شر مارها در امان باشد. این برج در حقیقت محل زندگی این دختر تا سن هجده سالگی بوده است و در این سال ها تنها پادشاه حق ملاقات با دخترش را داشته است. در روز تولد هجده سالگی، امپراتور برای دخترش یک سبد از میوه های سرزمین های دوردست هدیه می آورد، اما ماری که لابلای میوه ها مخفی شده بود دختر را نیش می زند و او طبق پیش گویی قبل از هجده سالگی فوت می کند. افسانه ها می گویند که نام قلعه دختر برگرفته از همین داستان است!

جاذبه های دیدنی محله اسکودار استانبول

کاخ بیلربئی Beylerbeyi Sarayı

کاخ بیلربئی که در دوران عثمانی بنا شده به عنوان اقامتگاهی تابستانی مورد استفاده قرار گرفته است. این کاخ در محله بیلربئی و دقیقا در دهانه‌ی تنگه بسفر قرار گرفته و هم سطح آب است. کاخ بیلربئی همانند سایر اقامتگاه‌های تابستانی نظیر دولما باغچه و کوچک سو در سال‌های 1860 میلادی بنا شده است، به همین دلیل از نظر معماری بسیار به هم نزدیک هستند.

جاذبه های دیدنی محله اسکودار استانبول

مسیر دسترسی

دسترسی به این محله بسیار آسان است و شما می‌توانید از تمام بخش‌های آسیایی با اتوبوس یا دولموس (مینی‌بوس‌های استانبول) خودتان را به محله اسکودار برسانید. اگر هم می‌خواهید از بخش اروپایی به این محله بروید، می‌توانید از کشتی‌های فِری یا قایق‌های 24 ساعته استفاده کنید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید