بهترین موزه های مشهد + تصاویر

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

شهر مشهد یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در ایران شناخته می‌شود که هر ساله گردشگران داخلی و خارجی بسیاری به آنجا سفر می‌کنند. شهری پرهیاهو و پر از جاذبه‌های متعدد همچون موزه، مرکز خرید و غیره که هر گردشگری را شیفته‌ی خود می‌کند. اگر دوست دارید تا با موزه های مشهد مقدس آشنا شوید، این نوشتار بسیار می‌تواند برایتان مفید باشد. با شناخت موزه‌های این شهر بزرگ، سفرتان به این دیار آگاهانه‌تر خواهد بود و با خاطراتی خوش آنجا را ترک می‌کنید.

موزه نادری مشهد

اگر علاقه‌مندید تا درباره نادرشاه و فتوحات آن بیشتر بدانید، این مکان بسیار برایتان جالب خواهد بود، چرا که آثار زیادی از دوران افشار را در دل خود گنجانده است. مجسمه‌های مختلف، اشیای تاریخی، تابلوهای رنگارنگ، البسه، سلاح و غیره از جمله چیزهایی است که در موزه نادری مشهد مقدس دیده می‌شود و شما را با تاریخچه خراسان بیشتر آشنا می‌کند. این موزه که سه تالار دارد، در یکی از آن‌ها مزار نادرشاه افشار قرار گرفته و دیدن آن برای هر گردشگری جالب توجه است.
آدرس موزه نادری: مشهد، خیابان شیرازی، چهار راه شهدا

بهترین موزه های مشهد + تصاویر

 موزه بزرگ خراسان

راه رسیدن به موزه بزرگ خراسان در پارک کوهسنگی بسیار آسان است و ۴ ورودی متفاوت برای آن در نظر گرفته شده که از ورودی پارک، ورودی پمپ بنزین، ورودی بزرگراه شهید کلانتری و مسیر پیاده ورود به پارک امکان رفتن به داخل این مورد از موزه های مشهد وجود دارد. موزه در سال ۱۳۹۳ افتتاح افتتاح شد. ساختمان ۱۲ طبقه دارد که بخش بزرگی از آن به نام دکتر میرفندرسکی است.

داخل موزه بزرگ خراسان بخش هایی از جمله مخزنی برای نگهداری سازه های معماری و اشیا تاریخی، آزمایشگاه مرمت آثار و لوازم تاریخی، کتابخانه، سالن اجتماعات، سالن های نمایش و موزه قرار دارد. اگر فقط می خواهید اشیا موزه را ببینید باید به طبقات همکف تا دوم بروید. اشیا داخل موزه متعلق به دوره زهای زمانی پیش از تاریخ تا قرن چهاردهم است و شامل قرآن هایی منسوب به امامان نوشته شده بر روی پوست آهو، پیکرک های سنگی زیبا، ابزارهای سنگی پیش از تاریخ، آثار مربوط به دوران هخامنشیان، سلوکیان، اشکانیان و ساسانیان دیده می شود.

بهترین موزه های مشهد + تصاویر

موزه مرکزی آستان قدس رضوی

در حرم علی بن موسی‌الرضا غرفه ای برای نگهداری اشیای نفیس و گران بها  که در طی زمان توسط ارادتمندان به اهل بیت به امام رضا (ع) تقدیم گردیده ، ایجاد شده است. این مکان پس از آخرین تغییرات در سال ۱۳۷۸ شمسی افتتاح گردید. موزه جدید هم اکنون دارای یازده موزه با موضوعات مختلف است. طبقه همکف ساختمان به محل نگهداری و نمایش گنجینه هدایای علی خامنه‌ای اختصاص یافته‌است. این اشیاء توسط شخصیت‌های داخلی و خارجی به آیت الله خامنه‌ای هدیه شده‌است.

آدرس: حرم امام رضا (ع)، صحن کوثر

بهترین موزه های مشهد + تصاویر

موزه علوم زمین در مشهد

اگر به مباحث زمین‌شناسی علاقه دارید، بازدید از این موزه را از دست ندهید. در آنجا با سرگذشت زمین آشنا می‌شوید که بسیار زیبا و داستان‌گونه در جلو چشمانتان قرار می‌گیرد و شما را شگفت‌زده می‌کند. انواع کانی و سنگ در پارک موزه علوم زمین مشهد وجود دارد که از اقصی نقاط جهان به اینجا آورده شده‌اند. با اینکه این موزه زیبا در سال 1385 افتتاح شده است، ولی خیلی زود جای خود را در میان طرفدارانش پیدا کرد و علاقه‌مندان زیادی را به سمت خود می‌کشاند. حدود 700 نمونه کانی، 100 نوع سنگ، 14 مورد عناصر طبیعی، 60 مدل سنگ قیمتی و 50 نمونه فسیل در موزه علوم زمین مشهد وجود دارد که شما را شگفت‌زده می‌کند.

آدرس: بلوار شهید فکوری، بین فکوری 55 و 57

بهترین موزه های مشهد + تصاویر

موزه نان مشهد

از دیگر جاهای دیدنی مشهد که اگر وقت مجال داد، دیدن آنها را نباید از دست داد موزه نان مشهد است. نخستین موزه نان خاورمیانه که وسایل پختن نان مثل انواع آسیاب و انواع نان را در خود دارد.

آدرس: کیلومتر ۱۷ بزرگراه آسیایی بعد از سه‌راه فردوسی

بهترین موزه های مشهد + تصاویر

موزه آیین های پهلوانی مشهد (شه لافتی)

مرشد علی اکبر قاسمی معروف به پهلوان رستم، آیین های پهولانی از دیگر موزه های مشهد را افتتاح کرد. اگر علاقه مند به ورزش های زورخانه ای هستید بازدید از این موزه برایتان بسیار جالب خواهد بود. علی اکبر قاسمی علاوه بر کارهای افتتاح مجموعه گردآوری اشیا را نیز بر عهده داشته و می توان گفت بیشتر کارها را خودش به تنهایی انجام داده است. او این اشیا را طی ۴۵ سال و سفر به اقصی نقاط مشهد و دیگر شهرهای کشور جمع آوری کرده است.

موزه ۲٬۰۰۰ متری شامل دو بخش می شود. بخش بزرگ تر آن موزه گود زورخانه و ورزش باستانی است که هنوز هم پهلوانان و ورزشکاران در آن ورزش باستانی را اجرا می کنند و تماشای آن ها شور و هیجان مخصوص  خود را دارد. بخش دوم این مورد از موزه های مشهد نیز عیار خانه آن است و در آن لباس ها، عمس ها و وسایل قدیمی پهلوانان برای بازدید عموم قرار گذاشته شده اند.

آدرس: مشهد، جاده آرامگاه، بلوار شاهنامه، چهار برج، بهار ۲۴

بهترین موزه های مشهد + تصاویر

موزه توس

این موزه زیبا در شهر توس قرار گرفته، اما به دلیل فاصله‌ی کم تا شهر مشهد، در فهرست موزه‌های این دیار قرار می‌گیرد. موزه توس به دلیل مجاروت در آرامگاه فردوسی، هرساله مورد بازدید افراد زیادی قرار می‌گیرد، چرا که اشیاء زیادی را دررون خود گنجانده است. آثار سنگی ماقبل تاریخ، عطردان، نقاشی‌ها، پیه‌سوز، شاهنامه، سکه، وسایل سوارکاری و غیره از جمله اشیایی به شمار می‌روند که در موزه توس به وفور دیده می‌شود و به گردشگران تور مشهد پیشنهاد می‌کنیم که از آنجا دیدن کنند.

آدرس: شهر توس، آرامگاه فردوس

بهترین موزه های مشهد + تصاویر

موزه آب

در شهرهای کویری و کم باران کشور ما آب همیشه مشکل بزرگی بوده است که مردم با استفاده از راهکارهای خلاقانه و نوآورانه متفاوتی ماتتد احداث قنات، آب انبار، یخدان و … در پی رفع آن برآمدند. در واقع آب مهم ترین عنصر به وجود آمدن شهرها بوده و هست و نبودش باعث ویرانی شهر خواهد شد.

موزه آب مشهد سال ۱۳۷۸ آغاز به کار کرد و می توان در آن اطلاعات کاملی درباره امکانات آبی استان و سازه های گوناگونش بدست آورد. از جمله مشهورترین سازه های آن  قنات های قدیمی گناباد با بیش از ۲٬۵۰۰ سال قدمت هستند. دیگر ابزارهای آن خمره های نگهداری آب نوشیدنی، لوله هایی برای انتقال آب، وسیله هایی برای اندازه گیری، انواع پیمانه های آبی، ابزارهای ساخت قنات و .. می باشد.

بهترین موزه های مشهد + تصاویر

موزه مردم شناسی رباط ویرانی مشهد

رباط ویرانی و به طور کلی روستای ویرانی از جاذبه های گردشگری مشهد به حساب می آید . موزه ویرانی با هدف معرفی جایگاه و اهمیت مشاغل سنتی و بومی مشهد در سال ۱۳۸۵ شمسی در محل رباط ویرانی از بناهای تاریخی دوره تیموری و صفوی ایجاد گردیده‌است. رباط ویرانی بنایی است سرپوشیده که در قرون و سده‌های پیشین در راه کاروان‌رو نیشابور به توس واقع بوده اما امروزه در محور گردشگری مشهد شاندیز در ویرانی ۱۹ واقع است.

بهترین موزه های مشهد + تصاویر

موزه مردم شناسی حمام مهدی قلی بیک

موزه حمام مهدی قلی بیگ در کنار مقبره امیر غیاث الدین ملکشاه در ضلع غربی حرم رضوی واقع شده‌است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید