معرفی کاخ خدیو استانبول

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

کاخ خدیو از دیدنی های استانبول، بر روی تپه‌ی زیبای چوبوکلو در بخش آسیایی استانبول واقع شده است. در سال 1907 به عنوان اقامت‌گاه شخصی عباس خدیو دوم مصر و سودان بنا شده است. این اقامتگاه همچنین با نام کاخ چوبوکلو نیز شناخته می‌شود. محوطه بیرونی کاخ متشکل از آبنمایی بزرگ و باشکوه است و با باغ‌های گل سرخ و استخری در کنار عمارت مزین شده است. در ادامه این مطلب بخش‌های مختلف این عمارت زیبا را معرفی خواهیم کرد.

معرفی کاخ خدیو استانبول

عباس خدیو دوم که از ۱۹۸۲ تا ۱۹۱۴ بر مصر و سودان حکومت می کرد، درصدد همکاری با امپراتوری عثمانیان برای تضعیف بالقوه استعمار بریتانیا بود. همچنین وی از قسطنطنیه بازدید کرد و پس از آن معمار ایتالیایی به نام آنتونیو لاسیاک را مامور ساخت اقامتگاه تابستانی در ساحل بسفر نمود. این کاخ که طبق اصول زیبایی شناسی هنر نوین و با الهام گرفتن از سبک نئوکلاسیک عثمانی طراحی شد، از ویلاهای رنسانس تقلید کرده است. کاخ خدیو که بر فراز تپه ای در چوبوکلو واقع شده، مشرف به معبدی معروف در یک باغ بزرگ بوده، توسط تراس هایی مرمری احاطه شده و دارای برجی برافراشته می باشد که این یکی از برجسته ترین ویژگی های آن است.

معرفی کاخ خدیو استانبول

این بنای سه طبقه همچنین دارای فواره ای معروف و یکی از بزرگ ترین باغ های گل سرخ در شهر است. شومینه ای بزرگ، آسانسور بخاری تاریخی، دو اتاق خواب بزرگ، و تراس تنها چند مورد از برجستگی های داخلی این کاخ هستند.

معرفی کاخ خدیو استانبول

این کاخ که با اجزا نئوکلاسیک، نئواسلامی و نئوعثمانی تزئین شده، دارای ستون ها، دیوارها و سقف مرمر است که با اشکالی مانند گل تا شکار حیوانات کنده کاری شده اند. عباس خدیو غیر از ساختمان مشابه این در نیل در مصر همچنین دارای همسر دوم مخفی بود که در خاطرات خود ادعا کرده مسئول تمام تصمیم گیری های مربوط به طراحی کاخ بوده است.

معرفی کاخ خدیو استانبول

پس از پایه‌گذاری جمهوری ترکیه امروزی توسط آتاتورک، این عمارت در سال 1937 توسط شهرداری استانبول خریداری شد، اما تا دهه 1980 عملا استفاده‌ای از آن نشد و به کلی فراموش شده بود، تا اینکه باشگاه تفریحی و خودروی ترکیه با عقد قراردادی با شهرداری استانبول، اقدامات لازم را برای مرمت این کاخ تاریخی انجام داد.

معرفی کاخ خدیو استانبول

در ادامه روند بازسازی این کاخ در سال 1985 آن را به هتل_رستوران تغییر کاربری دادند و مانند سایر بناهای تاریخی استانبول به مکانی برای جذب گردشگر تبدیل شد. امروزه در این کاخ رستوران‌ و کافه‌هایی حضور دارند که انواع غذاها و نوشیدنی‌های محلی و بین المللی را سرو می‌کنند. همچنین این کاخ برای برگزاری انواع مراسمات و جشن‌ها اجاره داده می‌شود و برای افرادی که تمایل دارند تا مراسم عروسی خود را در مکانی خاطره‌انگیز جشن بگیرند، بسیار مناسب است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید