کلیسای چورا ، جاذبه و اثری منحصر به فرد در استانبول

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

موزه کاریه  یا “کلیسای چورا” در استانبول یکی از بهترین نمونه های هنر موزاییک بیزانس است. این موزه امروزه در محله Kariye در نزدیکی دیوارهای شهر ادیرنکاپی Edirnekapi در اطراف تنگه بسفر واقع شده است. در اصل یک کلیسای مسیحی بوده و پس از فروپاشی قسطنطنیه توسط عثمانی ها، به مسجدی و پس از آن به یک موزه تبدیل شد.

کلیسای چورا ، جاذبه و اثری منحصر به فرد در استانبول

این کلیسا از جاذبه های استانبول، در اوایل قرن ۴ میلادی ساخته و نمایانگر اوج هنر طراحی کاشی و موزائیک عصر بیزانس  همراه نقاشی‌های دیواری از زندگی عیسی و مادرش مریم را به نمایش میگذارد. کلیسای ناجی مقدس ابتدا خارج از قسطنطنیه بود(Chora به معنای “حومه شهر” در یونانی) ولی پس از بوجود آمدن استانبول به عنوان پایتخت ترکیه و گسترش شهر این کلیسا کم کم وارد حریم شهر استانبول شد و در قرن ۱۱ میلادی کلیسای ناجی مقدس بوسیله ماریا دوکاینا “Ducaena” و بعدها توسط ایزاک کومننوس”Isaac Comnenus” که فرماندار شهر بود و تئودور متوکیتکس “Theodore Metochites ” مورد مرمت قرار گرفت و  چهره یک کلیسا را به خود گرفت.

کلیسای چورا ، جاذبه و اثری منحصر به فرد در استانبول

معماری کلیسای چورا

قسمت به قسمت این کلیسا دارای معماری زیبا و زبانزد است اما یکی از معروف ترین طرح هایی که در این کلیسا وجود دارد، در بالای دری است که به سرسرای اصلی کلیسا که در هشتی قرار گرفته است، منتهی می شود. طرحی که بر روی این موزائیک ها قرار گرفته این است که گویی تئودور، شمایلی از حضرت مسیح را تقدیم می کند. این کلیسا دارای ۶ گنبد است که ۲ گنبد آن در هشتی، ۱ گنبد در کلیسای کوچک و ۳ گنبد دیگر در بدنه ی اصلی آن است.

کلیسای چورا ، جاذبه و اثری منحصر به فرد در استانبول

از لحاظ معماری نیز این کلیسا دارای ۴ واحد اصلی است که از کلیسای مخصوص مقبره ها، دو طبقه ی اضافه شده در ضلع شمالی، سرسرای اصلی و هشتی های داخلی و خارجی می باشد. درباره ی بازسازی های انجام شده در این بنا باید بگوییم که در سال ۲۰۱۳ مجددا مورد بازسازی قرار گرفت. البته ان جریان بازسازی هنوز هم بعد از ۶ سال ادامه دارد که ماحصل آن این بوده است که قسمت هایی که مقاوم سازی شده اند درهایشان را بر روی عموم مردم باز کرده اند و قسمت هایی که هنوز هم تحت بازسازی هستند، بسته هستند.

کلیسای چورا ، جاذبه و اثری منحصر به فرد در استانبول

طرح های آبرنگی که از آن ها در این متن صحبت کردیم از آنجایی که بهترین طرح های آبرنگی و نمونه ای از بهترین ها هستند، در کلیسای کوچک قرار گرفته اند که در حال حاضر در حال مرمت و بازسازی است.

حال دیگر نوبت به طرح ها و نقوش آبرنگی این کلیسا می رسیم. قبل از هر توضیح و معرفی باید بگوییم که همه ی این نقوش خاص و بی نظیر در حال بازسازی هستند اما شما نمی توانید به کلیسای چورا در استانبول بروید آن هم در حالی که چشمتان به نقوش آبرنگی نیفتاده باشد. با این که کلیسای چورا در استانبول به اندازه ی دیگر آثار تاریخی معروف و یا بزرگ نیست اما، به این خاطر که ظراحی داخلی آن تا به حد زیادی سالم مانده است، جاذبه و اثری منحصر به فرد به شمار می آید.

کلیسای چورا ، جاذبه و اثری منحصر به فرد در استانبول

سرسرای اصلی کلیسا هم به این صورت است که درهایش هشتی شکل هستند و فضای داخلی آن به سرسرای اصلی کلیسا می رسد. گنبد بزرگ این کلیسا دارای قطر ۷٫۷ است که دقیقا بالای سر همین سرسرای اصلی قرار گرفته است. چندین سرسرا هم در بالا و پایین درگاه اصلی قرار گرفته اند که همگی در نهایت به سراس اصلی می رسند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید