معرفی شهر سلجوک و جاذبه های دیدنی آن

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

در ناحیه ی غربی ترکیه شهری به اسم سلجوک قرار دارد که به آن دروازه ی شهر باستانی افسوس گویند. این شهر در جنوب ازمیر و شرق شهر ساحلی کوش آداسی قرار دارد و بیشتر به دلیل نزدیکی اش به ویرانه های افسوس مورد توجه گردشگران است اما خود شهر هم جاذبه های تاریخی زیادی برای بازدید دارد. زمانی که صحبت از جاذبه های دیدنی سلجوک به میان می آید یقینا شهر باستانی افسوس حرف اول را می زند. گشت و گذار در بین ستون های مرمرین عبادتگاه ها آرزوی هر فردی است. حال قصد داریم جاذبه های معروف شهر سلجوک را به شما عزیزان معرفی نماییم.

افسوس

نمی توان حرف از جاذبه های معروف شهر سلجوک در ترکیه زد و اسم افسوس را نیاورد. افسوس در فاصله ۴ کیلومتری مرکز شهر سلجوک قرار دارد و یکی از مهمترین جاذبه های ترکیه است. شهری یونانی_ رومی که روزگاری ۲۵۰ هزار نفر جمعیت داشت و امروز ویرانه های باشکوهش به ما یادآوری می کنند که اینجا زمانی کلانشهری ثروتمند و پرهیاهو بود.

این شهر که در قرن ۱۰ قبل از میلاد تاسیس شده نه فقط مرکز تجارت بلکه با داشتن عبادتگاه آرتمیس مرکز زیارتی هم بود. در دوره روم باستان این شهر همچنان باشکوه و درخشان بود اما بعد از نابودی در سال ۲۶۳ میلادی اهمیت آن کم کم از بین رفت. ۳ تا از مهمترین جاذبه های باستانی این شهر شامل کتابخانه (سومین کتابخانه بزرگ جهان باستان)، آمفی تئاتر و عبادتگاه هادریان است که بازدید از آن ها را نباید از دست دهید. ورودی شهر باستانی افسوس برای هر نفر ۴۰  لیر ترکیه است.

معرفی شهر سلجوک و جاذبه های دیدنی آن

موزه افسوس

پس از آن که از ویرانه های باستانی افسوس دیدن کردید می توانید به سوی موزه ی باشکوهی بروید که دقیقا در مرکز شهر قرار دارد. بسیاری از اثار باستانی که تا به امروز در این شهر یافت شده است را می توانید در این موزه ببینید. مجسمه معروف آرتمیس یکی از معروف ترین وسایلی است که در این موزه به نمایش گذاشته می شود. اتاق گلادیاتور یکی از جذاب ترین بخش ها در این موزه است که برای گردشگران جالب توجه بوده است. در اتاق گلادیاتور آثار کشف شده از حفاری های قبرستان گلادیاتور به چشم می خورد و بر روی قاب هایی توضیحاتی در مورد زندگی گلادیاتور ها در دوران طلایی شهر نوشته شده است.

معرفی شهر سلجوک و جاذبه های دیدنی آن

کلیسای سنت جان

این کلیسا که بر روی تپه ای بلند ساخته شده زمانی به عنوان یکی از بزرگ ترین کلیساهای امپراتوری روم همپای کلیسای ایاصوفیه در قسطنطنیه بود. در ابتدا در محل فعلی این کلیسا فقط یک مقبره با ۴ ستون و یک گنبد وجود داشت اما امپراتور ژوستینین این بنای یادبود ساده را با کلیسایی بزرگ جایگزین کرد. کلیسا ۱۳۰ متر طول و ۴۰ متر عرض داشت اما بعد از اینکه سلجوقیان در سال ۱۱۳۰ افسوس را به اشغال خود در آوردند کلیسا به مسجد و بعد ها به بازار تبدیل شد تا اینکه در اثر زلزله از بین رفت. با اینکه فقط قسمت هایی از این کلیسا مرمت شده اما با تماشای ویرانه های آن هم به خوبی به شکوه کلیسای اصلی پی می برید.

معرفی شهر سلجوک و جاذبه های دیدنی آن

عبادتگاه آرتمیس

روزگاری عبادتگاه آرتمیس جز عجایب هفتگانه جهان باستان بود ولی امروزه از آن تنها یک ستون باقی مانده است. جالب است بدانید که در بالای آن لک لک نیز خانه ی خود را ساخته است. بعد از حفاری های بسیار مشخص شد که سکویی سنگی در اینجا قرار داشت که روی آن مجمه های نمادین پوشیده شده بود و در زیر آن اتاق هایی جهت جمع آوری نذر های مردم قرار داشت. در قرن ۶ پیش از میلاد این عبادتگاه ساخته شد و ۱۲۷ ستون داشت. بار ها و بار ها در طور قرن این عبادتگاه دچار آتش سوزی و دیگر بلایا شد که موجب شد این بنا را دو بار در طول تاریخ مرمت سازند. لازم به ذکر است که در زمان امپراطوری روم به طور کامل فروریخت و از سنگ های آن برای ساخت بناهای دیگری مثل کلیسای ایاصوفیه استفاده شد. بهتر است بدانید که با سفر به استانبول می توانید این ستون ها و تخته سنگ ها را ببینید.

معرفی شهر سلجوک و جاذبه های دیدنی آن

خانه حضرت مریم

خانه حضرت مریم جاذبه گردشگری مهم با تاریخی جذاب است. طبق افسانه ها مریم مقدس به همراه سنت جان به افسوس سفر کرد و در همین شهر هم از دنیا رفت. بنای اصلی متعلق به دوره امپراتوری روم و قرن ۶ میلادی است اما ارتباط ان با حضرت مریم در قرن ۱۹ فاش شد؛ زمانی که یک راهبه آلمانی بعد از دیدن یک رویا، ظاهر و موقعیت این خانه را به خوبی توصیف و ادعا کرد که حضرت مریم در این خانه زندگی کرده و از دنیا رفته است. در سال ۱۸۹۱ طبق ادعاهای راهبه، یک کشیش فرانسوی ویرانه هایی از یک کلیسای کوچک را کشف کرد که امروز به عنوان خانه حضرت مریم مورد احترام است. این خانه کوچک است و افراد زیادی با اتوبوس های گردشگری به تماشای آن می روند.

معرفی شهر سلجوک و جاذبه های دیدنی آن

ساحل پاموکاک

در ۷ کیلومتری سلجوک ساحلی ماسه ای وجود دارد که می توانید در آن جا شنا کنید و ساعاتی خوش را سپری کنید. در آخر هفته ها مخصوصا در تابستان تین ساحل بسیار شلوغ است بنابراین اگر می توانید بازدید از آن را به روز های وسط هفته بیندازید. لازم است بدانید که در آخر های زمستان و اوایل بهار فلامینگو های بسیاری به این ساحل مهاجرت می کنند، در این زمان می توانید مهاجرت فلامینگو ها را ببینید.

معرفی شهر سلجوک و جاذبه های دیدنی آن

 مسجد عیسی بیک

مسجد سلجوک یکی از جذاب ترین نمونه های معماری در قرن ۱۴ است. دیوارهای بلند بیرونی که حیاط طاقدار درونی را احاطه کرده اند در نهایت به شبستانی با دو گنبد منتهی می شوند. ستون های بلندی از گرانیت های سیاه رنگ که در ساخت مسجد به کار رفته از حمام های رومی به این محل آورده شده اند. در بالای ورودی اصلی مسجد کتیبه ای با خوشنویسی جذاب به چشم می خورد که قدمت بنا را متعلق به سال ۱۳۷۵ میلادی می داند. برای بازدید از این مسجد باید شانه ها و زانوها پوشیده باشد و زنان هم روسری داشته باشند.

معرفی شهر سلجوک و جاذبه های دیدنی آن

قلعه آیاسولوک

یکی از زیباترین و جذاب ترین جاذبه های معروف شهر سلجوک، قلعه آیاسولوک است که روی تپه ای واقع شده است. قدمت این قلعه به زمان امپراطوری روم بازمیگردد. دیوارهای مستحکم قلعه ۱۵ برج مستطیلی دارد و در داخل محوطه بقایایی از چندین خانه و مسجد دیده می شود.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید