موزه جنگ استقلال آنکارا را بیشتر بشناسید!

نویسنده:

فاطمه

در تاریخ:

یکی از شهرهای بزرگ ترکیه با جمعیتی حدود ۵ میلیون نفر، آنکارا است. در این شهر جاذبه‌های گردشگری و تاریخی بسیار زیادی وجود دارد؛ ازاین‌رو سالانه مسافران و گردشگران زیادی جهت بازدید از این جاذبه‌های گردشگری به آنکارا سفر می‌کنند. یکی از این جاذبه‌های تاریخی، موزه‌ی جنگ استقلال آنکارا است.

 موزه جنگ استقلال در میدان اولوس شهر آنکارا کشور ترکیه قرار دارد. اولوس در زبان ترکی به معنای ملت است. ساختمان موزه جنگ استقلال با هدف استفاده به منظور ساختمان اصلی کمیته حزب اتحاد و ترقی اجرا شده بود.

تاریخچه‌ی موزه جنگ استقلال آنکارا

موزه جنگ استقلال آنکارا را بیشتر بشناسید!

ساختمان موزه در سال ۱۹۱۵ توسط یکی از معماران به‌نام آن زمان که در ارتش خدمت می‌کرد احداث شد. ساختمان اصلی این موزه برای کمیته‌ی حزب اتحاد و ترقی ساخته‌شده بود. در ساخت این ساختمان از سبک معماری ترکیه الهام گرفته شد و در ساخت آن از بهترین و باکیفیت‌ترین مواد اولیه استفاده شد. در زمان‌های گذشته اغلب افراد جهت حل مسائل سیاسی خود به این ساختمان می‌رفتند.

می‌توان گفت از ساختمان این موزه در دهه‌ی ۲۰ میلادی استفاده‌های مختلفی می‌شده است و تمامی مسائل سیاسی و آموزشی در این محل انجام می‌گرفت. این ساختمان در سال‌های ۱۹۲۰ تا ۱۹۲۴ به‌عنوان مجلس ملی کبیر مورداستفاده قرارگرفته است و پس‌ازآن به‌عنوان دفتر حرب جمهوری‌خواه و مدرسه‌ی آموزش علوم حقوقی استفاده‌شده است. امروزه این ساختمان به‌عنوان موزه‌ی مجلس ملی کبیر (موزه جنگ استقلال آنکارا) کاربرد دارد.

موزه جنگ استقلال آنکارا را بیشتر بشناسید!

ساختمان این موزه برای برگزاری جشن صدسالگی اولین رئیس‌جمهور ترکیه موردبازسازی قرارگرفت و به مکانی زیبا و باشکوه تبدیل شد. از ۲۳ آوریل سال ۱۹۸۱ این ساختمان به‌عنوان موزه‌ی جنگ استقلال ترکیه شناخته‌شده است. به عقیده‌ی برخی از افراد بنا به دلایل استقلال‌طلبی آتاتورک این موزه، «موزه استقلال» نامیده شده است. مقبره‌ی آتاتورک در این شهر قرارگرفته است و ازاین‌رو بسیاری از افراد جهت ادای احترام به این شهر می‌آیند.

معماری موزه جنگ استقلال آنکارا

موزه جنگ استقلال آنکارا را بیشتر بشناسید!

پس‌ازاینکه وارد ساختمان موزه شدید به یک راهروی پیچ‌درپیچ می‌رسید. در راهروی سمت راست نقاشی‌های بسیار زیادی از حوادث پیش‌آمده در سال‌های ۱۹۱۸ تا ۱۹۲۳ به چشم خواهند خورد. همچنین این راهرو به فعالیت‌های دومین دوره‌ی مجلس ارتباط داده‌شده است.

در بزرگ‌ترین اتاق موزه که اتاق کمیسیون نام دارد تمامی موضوعات مطرح‌شده در مجلس موردبررسی قرار می‌گرفتند و بر تمامی مسائل نظارت می‌شد. در این بخش، امروزه برخی از اوراق مهم همچون آماسیا، پیمان ملی و مهر نگهداری می‌شوند.

درگذشته‌های دور، اتاق قانون‌گذاری که مهم‌ترین بخش این موزه را تشکیل می‌دهد جهت بررسی لایحه‌های مجلس مورداستفاده قرار می‌گرفته است که آیا با قوانین کشور مطابقت دارند؟ امروزه این اتاق، محل نگهداری اسناد مرتبط با جنگ بزرگ و جنگ پایانی استقلال است.

موزه جنگ استقلال آنکارا را بیشتر بشناسید!

در این موزه، قالیچه‌ای با نماد پیمان ملی، مدال جنگ استقلال و نقاشی مصطفی کمال نیز نگهداری می‌شوند. در اتاق مدیریت این موزه نیز مدارک مرتبط با پایتخت ترکیه، پیمان صلح مودانیا، توافقنامه‌ی لوزان، اعلام جمهوریت و دیگر اسناد مهم قرار دارند. در طبقات آخر موزه‌ی جنگ استقلال آنکارا سالن بزرگی وجود دارد. این سالن اغلب برای برگزاری همایش‌های جنگی سران ترکیه مورداستفاده قرارگرفته است. یک اتاق نسبتاً کوچک نیز در این موزه وجود دارد که کاملاً ساده است و هیچ‌گونه تشریفاتی در آن نیست؛ این اتاق برای برگزاری نماز مورداستفاده قرار می‌گیرد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید