وسایل کمپ ، ضروری‌ترین وسایل کمپ چیست؟

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

معمولا می‌شود طبیعت‌گردهای مبتدی و حرفه‌ای را از روی کوله‌هایشان شناخت. طبیعت‌گرد حرفه‌ای تجهیزات کمپینگ و وسایل ضروری را می‌شناسد و برای همین هم بارش مختصر و مفید است. اما طبیعت‌گرد مبتدی در کوله‌اش یا چیزی کم است یا اضافه. در این نوشته با لوازم کمپینگ آشنا می‌شویم، اینکه در این نوع سفرها چه چیزهایی باید همراه‌مان داشته باشیم.

کفش

کفش از اولین و مهمترین لوازم‌ کمپینگ است. کفش باید متناسب با برنامه‌ای باشد که می‌خواهید بروید. برای طبیعت‌گردی‌های سبک، کفش سه فصل مناسب است. این کفش‌ها برای بیشتر برنامه‌ها به جز برنامه‌های زمستانی مناسبند.

از دیگر موارد مهم در مورد کفش، کف آن است. کف کفش نباید لیز باشد. کفش‌های ساقدار برای محافظت از قوزک پا بهترند، ولی به همان اندازه جورابی که می‌پوشیم هم از اهمیت زیادی برخوردار است. کفش‌های ایرانی مناسب کوهنوردی، ارزان‌تر از کفش‌های خارجی‌اند، ولی معمولا وزن‌شان هم بیشتر است. پایار و لاوان جزو برندهای خوب کفش کوهنوردی هستند. در بین کفش‌های خارجی هم به ترتیب اسکارپا، لووا و ترزتا قرار دارد.

وسایل کمپ ، ضروری‌ترین وسایل کمپ چیست؟

چادر

داشتن یک پناهگاه که امنیت شما را در مقابل عناصر طبیعی مثل بارندگی و باد تامین کند و همچنین محیطی گرم و راحت داشته باشد خیلی مهم است.

وسایل کمپ ، ضروری‌ترین وسایل کمپ چیست؟

کیسه خواب

یک کیسه خواب با کیفیت به اندازه یک چادر خوب در وسایل کمپ مهم است. اگر در طول سفر نتوانید به اندازه‌ی کافی استراحت کنید و خواب خوبی  نداشته باشید، از سفرتان لذت نمی‌برید.

وسایل کمپ ، ضروری‌ترین وسایل کمپ چیست؟

کوله‌پشتی

وسواس موقع خرید، ما را به سمت حرفه‌ای‌ترین کوله‌پشتی‌ها می‌‌کشاند. کوله‌پشتی‌های خوب معمولا بندی برای بستن روی سینه دارند که به حفظ تعادل ما کمک می‌کنند. یک تسمه روی کمر هم سنگینی وزن روی شانه‌ها را کمتر می‌کند. هرچه کوله وزن کمتری داشته‌ باشد، برای کوهنوردی مناسبتر است. کوله‌های کوه، زیپ و جیب کمتری هم دارند. برای سفر یک روزه به کوله ۲۵ تا ۴۰ لیتری و برای سفر دو روزه به کوله ۴۰ تا ۶۰ لیتری نیاز داریم. سفرهای بیشتر از دو شب هم نیازمند کوله بزرگ‌تر هستند. برای سفر یک شبه در زمستان هم به کوله ۴۰ تا ۶۰ لیتری نیاز خواهیم داشت.

وسایل کمپ ، ضروری‌ترین وسایل کمپ چیست؟

ظروف آشپزی

شما برای گرم‌ کردن غذا یا درست‌ کردن یک چای داغ، به وسایل کمپ و آشپزی نیاز دارید که بسیار سبک و قابل‌ حمل باشند تا حجم زیادی از فضای کوله‌پشتی شما را نگیرد. با استفاده از ظروف غذای سه تکه کوهنوردی می‌توانید ظروف غذای مورد نیازتان را به‌ راحتی همراه خود حمل کرده و بابت سنگینی آن‌ها هیچ مشکلی نداشته باشید.

وسایل کمپ ، ضروری‌ترین وسایل کمپ چیست؟

لوازم کمک‌های اولیه

در طول کمپینگ، بریدن دست، سوختگی، نیش‌زدگی، پیچ خوردن دست یا پا و صدمه‌های دیگر متداول است. بنابراین همیشه باید یک جعبه کمک‌های اولیه در وسایل کمپ همراه خود داشته باشید. گزینه‌های مختلفی وجود دارد، می‌توانید جعبه کمک‌های اولیه خود را بسازید، یا یک جعبه از پیش مونتاژ شده خریداری کنید. جهبه‌های از پیش مونتاژ شده در واقع می توانند ارزان‌تر باشند و برخی شامل لوازم مفیدی هستند. برای انتخاب کمک‌های اولیه مناسب، در نظر بگیرید که چه مدت در کمپ خواهید بود، چند نفر همراه دارید و چه نیازهای  ویژه‌ای (آلرژی و غیره) همسفران شما دارند.

وسایل کمپ ، ضروری‌ترین وسایل کمپ چیست؟

لباس‌های مناسب

یادمان باشد بسته به فصل سفر لباس‌های متفاوتی را باید در کوله پشتی بگذاریم. در طبیعت‌گردی بیشتر از دو تیشرت نیازمان نمی‌شود، اما اگر احتمال بارندگی وجود دارد، سه تیشرت در لوازم کمپینگ می‌گذاریم. همیشه احتمال خیس یا خراب شدن لباس‌ها را باید در سفر طبیعت‌گردی داد. پس دو شلوار، دو تیشرت، دو مانتو، یک کلاه آفتابی یا پشمی (بسته به فصل) و دو لباس زیر را به تجهیزات کمپینگ اضافه می‌کنیم. اگر هوا سرد باشد هم که دستکش یا شال‌گردن برمی‌داریم. کفش پیاده‌روی راحت و دمپایی یا صندل هم بخش مهم تجهیزات کمپینگ است.

وسایل کمپ ، ضروری‌ترین وسایل کمپ چیست؟

وسایل الکترونیکی

اگر از موبایلتان زیاد استفاده می‌کنید، باتری اضافه یا پاروربانک را فراموش نکنید. اینکه به‌جز این چه لوازم جانبی  موبایل برای سفر همراهتان ببرید به خودتان بستگی دارد. اگر دوربین عکاسی حرفه‌ای دارید یک لنز ۱۸-۵۵ کافی است؛ لنزهای بزرگتر زمان پیاده‌روی مزاحمتان می‌شوند. ضمنا حتما باتری و حافظه اضافه برای دوربینتان بردارید. چراق‌قوه یا هدلایت را هم برای پیاده‌روی شبانه به لوازم کمپینگ اضافه کنید.

وسایل کمپ ، ضروری‌ترین وسایل کمپ چیست؟

غذا و خوراکی‌ها

وقتی به لوازم کمپینگ فکر می‌کنیم نباید خوراکی‌ را فراموش کنیم. در دل بیابان یا جنگل کمتر پیش می‌آید که یک رستوران پیدا ‌کنیم، برای همین بهتر است خوراکی‌ها را در نزدیکترین شهر به مقصدمان بخریم.

بسته به تعداد روزی که قرار است در طبیعت بمانیم، بد نیست کنسرو ببریم. البته یادتان باشد کنسروها را باید بجوشانید تا دچار مسمومیت غذایی در مسافرت نشوند. در کمپ یک قابلمه روحی هم غنیمت است. یک قاشق، چنگال و چاقوی چندکاره می‌توانند به پخت غذا در طبیعت کمک کنند و جای کمی هم بگیرند. برای غذا پختن به ادویه و روغن هم نیاز داریم.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید