در باکو چه سوغاتی هایی بخریم؟

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

یکی از بهترین بخش های سفر به هر جایی، خرید چیزی به رسم یادگار و سوغاتی برای عزیزانمان و یا حتی خودمان است، این موضوع شاید یکی از بهترین عادت های ایرانی ها باشد که از گذشته های دور تا حالا در بین ما وجود دارد. باکو پایتخت کشور آذربایجان به دلیل حسن های زیادی که دارد، از مقاصد پر طرفدار در بین ایرانی ها هم محسوب می شود. به همین دلیل در این نوشتار می خواهیم شما را با سوغاتی باکو آشنا کنیم.

استکان‌های شیشه ای (Armudu Glass)

شاید بتوان بهترین و مرسوم ترین سوغاتی باکو را استکان های شیشه ای (Armudu Glass) دانست که بخش مهمی از فرهنگ آذربایجان را تشکیل می دهند. اگر خواستید این استکان های زیبا را در باکو به عنوان سوغاتی باکو خریداری کنید، فرم گلابی شکل آن ویژگی متمایز کننده ی آن از بقیه ی استکان ها است. قیمت این استکان ها از ۵ مانات (واحد پول آذربایجان) شروع می شود و در مواردی به ۱۵۰ مانات هم می رسد که بستگی به جنس استکان دارد (شیشه ای، چینی و یا نقره ای).
اگر به دنبال خرید ارزان استکان های زیبای آرمودو در شهر باکو هستید باید به قسمت قدیمی شهر بروید.

در باکو چه سوغاتی هایی باکو بخریم؟

فرش

دیگر سوغاتی محبوب باکو، فرش است که از هنرهای سنتی این کشور می باشد. در اینجا فرش هایی با نقش و نگار ملی در مغازه های مشخصی که در گوشه و کنار باکو هستند عرضه می شوند. «آذرخلچا» از سال ۱۹۲۸ برند فرش محلی این کشور است که در نمایشگاه ها و مغازه ها، فرش های خود را به فروش می رساند. احمد فیگ هنرمند اهل باکو فرش های این کشور را به شیوه مدرن طراحی کرده است، کارهای او کم کم در حال تبدیل شدن به یکی از معروف ترین فرش های جهانی است.

در باکو چه سوغاتی هایی باکو بخریم؟

نقاشی رنگ روغن

در ادامه ی این فهرست جذاب از سوغاتی باکو، سراغ سوغاتی بعدی این شهر که نقاشی های رنگ روغن هستند می رویم. مشهورترین هنرمند  نقاش آذربایجانی، Sabir Copurogluu نام دارد که برای کشیدن نقاشی نه از قلمو بلکه فقط از انگشتان خود استفاده می کند و آثاری که خلق می کند، واقعا خارق العاده هستند. خرید یکی از این نقاشی ها می تواند یک هدیه ی بسیار ارزشمند و خاص به کسی که برایتان مهم است، باشد.

در باکو چه سوغاتی هایی باکو بخریم؟

روسری و کلاه

اگر به سوغاتی های ساده و سنتی گذشته آذربایجان برگردیم امکان ندارد که نامی از پارچه های آذربایجانی برده نشود. در این شهر می توانید ابریشم های باکیفیت و روسری های رنگی با نقش و نگار ملی برای زنان بخرید، این روسری ها را با لباس های دیگر ست کرده و در مراسم های مختلف می پوشند. برای مردان هم می توانید انواع مختلفی از کلاه های سنتی که آن ها هم نقش و نگار زیبایی دارند بخرید.

در باکو چه سوغاتی هایی باکو بخریم؟

ظرف های سفالی

یکی دیگر از انواع رایج صنایع دستی در آذربایجان، ظرف های سفالی هستند. بشقاب، کاسه و دسته های انار که از نمادهای اذربایجان است، از انواع این ظروف اند.

در باکو چه سوغاتی هایی باکو بخریم؟

بازی تخته نرد

مردان آذربایجان بازی سرگرم کننده و مهیجی به نام تخته نرد دارند. اساس این بازی ساده و جالب است اما مهمتر از آن این است که تخته ای که برای این بازی از آن استفاده می شود یک کار هنری است. آن ها از چوب های مختلفی ساخته می شوند و عکس هایی از جاذبه های مهم این کشور و باکوی قدیم هم بر روی این تخته ها طراحی می شود. لازم به توضیح نیست که این سوغاتی ترکیبی از زیبایی و سرگرمی است و بازی با آن در مهمانی ها می تواند خیلی مهیج و جالب باشد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید