پل زنجیری بوداپست ، پلی شگفت انگیز بر روی رودخانه دانوب

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

یکی از جاذبه های گردشگری محبوب در شهر بوداپست واقع در کشور مجارستان، پل زنجیری می باشد. پل زنجیری واقع بر روی رودخانه دانوب یکی از زیباترین مکان های دیدنی شهر بوداپست می باشد. نام دیگر این پل، پل چین می باشد.

پل زنجیری بوداپست ، پلی شگفت انگیز بر روی رودخانه دانوب

جالب است بدانید که مردمان این شهر در زمان گذشته برای رفتن به سمت دیگر از روی رودخانه دانوب از پل های شناور عبور می کرده اند. همچنین در فصل زمستان با یخ زدن رودخانه دیگر نیازی به پل نبوده است. در برخی مواقع که آب و هوای این شهر تغییر ناگهانی داشت، عبور از روی رودخانه دانوب غیر ممکن می شد. در آن زمان یکی از اشخاص دولتی بوداپست برای عبور از روی این رودخانه مجبور شد 5 روز منتظر بماند پس از این اتفاق تصمیم به ساخت پلی دائمی در روی این رودخانه گرفت.

پل زنجیری بوداپست ، پلی شگفت انگیز بر روی رودخانه دانوب

این پل شگفت انگیز در سال 1849 میلادی توسط معماری به نام آدام کلارک که اهل اسکاتلند بود، ساخته شد. ساخت این پل باعث رشد اقتصاد بوداپست و افزایش توریست ها در این شهر شد. پل زنجیری در زمان جنگ جهانی دوم به طور کلی توسط نیرو های آلمانی نابود شد، بازسازی این پل در سال 1945 میلادی انجام شد.

این پل ۳۷۵ متر طول و ۱۶ متر عرض دارد، فاصله بین ستون های آن ۲۰۲ متر است و دو مجسمه سنگی شیر از این پل نگهداری می کنند. این طور که در مراسم افتتاحیه این پل گفته شد کسی که این مجسمه ها را ساخته فراموش کرده تا برای شیرها زبان بگذارد! بر روی این پل دو لاین برای رفت و آمد ماشین ها وجود دارد و در کناره های آن هم پیاده رو برای راه رفتن و قدم زدن است. با راه رفتن بر روی این قسمت در حالی که نسیم خنک رودخانه دانوب لذت می برید محو تماشای مناظر جذاب شهر می شوید.

پل زنجیری بوداپست ، پلی شگفت انگیز بر روی رودخانه دانوب

پل زنجیری (پل چین) نمونه ای از زیباترین پل های دنیاست که بر روی یکی از مهمترین رودخانه های اروپا قرار دارد. این پل باشکوه با معماری خاص و جذابش  چشم انداز تماشایی را به این شهر بخشیده است. رد شدن از روی این پل خیلی کوتاه مدت است فرقی نمی کند که به کدام قسمت بروید چشم اندازها آنقدر خیره کننده است که محال است شما را تحت تاثیر قرار ندهد. اگر در سفر به بوداپست به دنبال فرصتی هستید تا به تماشای این پل بروید بهتر است بگذارید تا هوا کاملا تاریک شود. در شب با نورپردازی های رویایی پل حالتی جادویی به خود می گیرد و جذاب تر از همیشه می شود، در عین حال انعکاس این نورها بر روی سطح تاریک رودخانه دانوب درخشندگی خاصی را به رودخانه می دهد.

پل زنجیری بوداپست ، پلی شگفت انگیز بر روی رودخانه دانوب

از آنجایی که معمار پل شخصی به اسم «آدام کلارک» بوده برای همین در قسمت پایانی این پل میدانی به نام او ساخته شده است. اگر در فصل های پاییز تا بهار گذرتان به این میدان بیفتد گل های رنگارنگ و خوشبویی را می بینید که زینت بخش قسمت مرکزی میدان شده اند. در همین میدان یک ترمینال برای قطارهای کابلی هست که شما را به «کستل هیل» می برد، جایی تاریخی که اولین ساکنانش در قرن ۱۳ برای در امان ماندن از حملات مغول ها به تپه های آن پناه بردند. در همان زمان بود که اولین قلعه سلطنتی در این ناحیه ساخته شد. سوار بر این قطارها در عرض چند دقیقه به بالای تپه ها می رسید و چشم اندازهای پانارومایی از شهر بوداپست و میدان چین را به تماشای می نشینید. سمت دیگر این پل ناحیه ای به اسم «پست» هست که میدان معروفی دارد و آکادمی علوم مجارستان هم در همین میدان قرار دارد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید