معبد بهشت و جهنم از معابد معروف چینی ها در مالزی

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

کشور مالزی یکی از مقاصد گردشگری بسیار جذاب و دوست داشتنی است. از جمله دیدنی های این کشور معابد هندوها و چینی هاست. مشخصه های بارز این معابد خداهای سنگی بزرگی است که حجم آنها بزرگی معبد را نشان می دهد. اکثر این خدایان مجسمه هایی با چهره های انسانی و بدن های حیوانی هستند. معمولا در تمام این معابد اعمال خاصی انجام می شود و عبادت کنندگان پیشکشی هایی را برای کاهنان معبد فراهم می کنند.

معبد بهشت و جهنم از معابد معروف چینی ها در مالزی

یکی از این معابد معبدی بزرگ بر فراز کوهی در کشور مالزی است که با عنوان معبد بهشت و جهنم شناخته می شود و متعلق به چینی ها می باشد. معبد بهشت و جهنم یکی از معابد مهم و معروف چینی هاست. این معبد دارای دو بخش بهشت و جهنم است. در بخش بهشت آن مجسمه ها در حال استفاده از نعمت های الهی هستند و در بخش جهنم شکنجه می شوند و عذاب می بینند. از طرفی مجسمه های غول اسایی نیز در این معبد به چشم می خورد که از جمله ی آنها می توان به بودا و کوان یین اشاره کرد.

چینی ها به این مجسمه ها احترام گذاشته و با هر گونه بی احترامی نسبت به آنها برخورد می کنند. موردی که در این معبد بیش از هر چیز دیگری نظر گردشگران را به سمت خود جلب می کند غسل های تطهیر، سجده های عجیب و پیشکشی های فراوان است.
قطعا سفر به یک کشور خارجی تفاوت هایی با سفر به یکی از شهرهای داخلی ایران دارد مخصوصا اینکه مقصد سفر کشور زیبایی مانند مالزی باشد.
معبد بهشت و جهنم از معابد معروف چینی ها در مالزی

معرفی کلی

شهر کوآلالامپور واقع در کشور مالزی دارای جاذبه های دیدنی و تماشایی بسیاری است. البته افرادی که راهی این شهر می شوند بیشتر به انجام تفریحات متنوع در آن می پردازند اما لازم به ذکر است این شهر دارای آثار تاریخی و دیدنی فراوانی نیز است. یکی از این آثار تاریخی و پربازدید، معبد بهشت و جهنم كوالالامپور است که بیشتر با نام معبد غارهای چین سوی مالزی شناخته می شود.

این معبد زیبا و زنگارنگ در ارتفاعات جنتینگ کشور مالزی واقع شده و صخره های سنگی و جنگل های انبوه آن را احاطه کرده است. در این معبد تندیس بسیار زیبایی که نماد گل نیلوفر آبی است و نشانگر عهد و پیمان بودا برای پیدا کردن راه راست و آگاه کردن افراد گناهکار است وجود دارد.
معبد بهشت و جهنم از معابد معروف چینی ها در مالزی
علاوه بر این تندیس مجسمه هایی در این مکان وجود دارد که نام گناهان و عذاب مخصوص هر یک از آنها روی آن نوشته شده است. در این معبد چندین تالار لوکس با سقف هایی که از طلا ساخته شده و پر از فانوس های روشن و پرنور است نیز به چشم می خورد. این معبد زیبا و معروف از مهم ترین جاذبه های شهر کوالالامپور است پس پیشنهاد می کنیم در سفر به مالزی حتما از این مکان زیبا بازدید کنید.

معبد بهشت و جهنم مالزی

معبد بهشت و جهنم مالزی که با نام معبد غارهای چین سو یا چین سوی هم شناخته می شود معبدی است که در یک دامنه‌ ی صخره ‌ای با شیبی تند در کشور مالزی واقع شده است. معبد غارهای چین سو (Chin Swee Caves Temple) معبدی متعلق به پیروان آیین تائو است که در ارتفاعات جنتینگ (Genting Highlands) کشور مالزی در دل طبیعتی فوق العاده زیبا قرار گرفته است. از جمله جنبه های دیدنی این معبد وجود مجسمه‌ ای از فردی به نام کینگ شوی (Qingshui)است. کینگ شوی نام یک راهب بودایی است که دارای قدرت‌ های ماورا الطبیعه بوده از جمله اینکه همواره دعایش برای ریزش باران مستجاب می شده و با انرژی که داشته توانسته ارواح خبیث را از افراد دور کند.

معبد بهشت و جهنم از معابد معروف چینی ها در مالزی

این راهب به دلیل وجود چنین قدرت هایی به مدت طولانی به عنوان خدای استان یا همان فوجیان (Fujian) در کشور چین شناخته می ‌شده است. امروزه مجسمه ی این راهب در معبد بهشت و جهنم مالزی قابل رویت است. این معبد علاوه بر اینکه یک جاذبه ی گردشگری است و همواره عده ی زیادی از گردشگران از سراسر دنیا را به سمت خود می کشاند تا از زیبایی هایش دیدن کنند و از وجود آن لذت ببرند همواره محلی برای عبادت مردم بومی منطقه و عبادت‌ کنندگان خارجی از جمله اهالی سنگاپور، تایوان، اندونزی، تایلند و چین است.

معبد غارهای چین سو محوطه ای به اندازه ی تقریبی یازده و نیم هکتار را به خود اختصاص داده است. این محوطه شامل زمین‌ های صخره ‌ای و جنگلی بسیار زیباست که توسط گروه مؤسس جنتینگ به معبد اهدا شده است. ارتفاع معبد از سطح دریا چیزی حدود ۱۴۰۰ متر است و با توجه به اینکه بر قله ای بلند قرار گرفته برای رسیدن به آن باید حدود 5 تا 10 دقیقه پیاده ‌روی کنید تا بتوانید به ساختمان معبد برسید و به دیدن از آن بپردازید.

معبد بهشت و جهنم از معابد معروف چینی ها در مالزی
تاریخچه
ساخت معبد غارهای چین سو در سال ۱۹۷۵ و درست بعد از اتمام ساخت ساختمان تفریحی واقع در ارتفاعات جنتینگ آغاز شد. این ساختمان تفریحی در آن زمان تنها یک هتل با تفریح گاهی کوچک بود که توسط فرد ثروتمندی به نام تان سری لیم (Tan Sri Lim) بنا شده است.

تان سری لیم که فکر توسعه ی این تفریح گاه را در سر می پروراند عده ای از دوستان خود را که بیشتر از قبیله ی دهکده ی خودش در استان فوجیان چین بودند گرد هم جمع کرد و گروهی تشکیل داد و نام آن را انجمن معبد غارهای چین سوی نهاد و تصمیم به ساخت معبد بهشت و جهنم مالزی گرفت. او برای ساخت این معبد، زمینی به مساحت چندین هکتار را وقف کرد. این در حالی بود که شرکت‌ های تحت مدیریتش نیز مبالغ زیادی را برای ساخت این معبد هزینه کردند.
معبد بهشت و جهنم از معابد معروف چینی ها در مالزی
معبد بهشت و جهنم علاوه بر زیبایی و جذابیتی که دارد در مکانی واقع شده که رو به تپه‌ های سرسبز و مناظر جنگلی بکر می باشد، از طرفی برای رسیدن به آن بایستی از جاده ‌ای پیچ در پیچ عبور کنید و همین طور که به سمت بالا پیش می روید صحنه هایی را می بینید که شما را شگفت زده می کند و حس کنجکاوی را در وجودتان برمی انگیزد که چند لحظه ی دیگر چه تصویری در انتظارتان نشسته است.

از طرف دیگر با رسیدن به معبد حسی از آرامش سر تا پایتان را فرا می گیرد و شما را به آسودگی خیال دعوت می کند. لازم به ذکر است که ساخت این معبد به دلیل شیب زیاد زمین و صخره ‌ای بودن آن بسیار سخت و مشکل بود به طوری که حتی برای پی کنی بنا نمی توانستند از ماشین آلات استفاده کنند به همین خاطر از نیروی انسانی برای کندن پی ساختمان استفاده کردند و کارگران حفره‌ های عمیقی در زمین ایجاد نمودند که ساختمان را در مقابل شیب زیاد دامنه محکم نگه دارد.

جالب است بدانید ساخت این بنا حدود ۱۸ سال طول کشید تا اینکه سرانجام در تاریخ ۲۹ مارس ۱۹۹۴ معبد غارهای چین سو توسط وزیر حمل و نقل مالزی افتتاح شد و به مرحله ی بهره برداری رسید و افراد توانستند برای عبادت یا بازدید راهی آن شوند و به تماشای جنبه های زیبایش بنشینند. امروزه این بنا یکی از جاذبه های دیدنی و معروف شهر کوآلالامپور کشور مالزی به شمار می رود که طرفداران زیادی دارد و همواره میزبان عده ی زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است.

معبد بهشت و جهنم از معابد معروف چینی ها در مالزی

ساختمان معبد بهشت و جهنم

به محض اینکه وارد معبد غارهای چین سو می شوید یک بتکده ی 9 طبقه ای به نام پاگودا [Pagoda] را مشاهده می کنید. این پاگودا با مجسمه ‌هایی از بودا تزئین شده است. صحنه ی جالب دیگری که در داخل معبد با آن مواجه خواهید شد وجود حدود ده هزار چراغ طلب آمرزش (blessing lamp) است.

زمانی که عبادت ‌کننده ای وارد معبد می شود و از خدای خود درخواستی دارد این چراغ ها را به نیت اینکه دعایش مستجاب شود و به خواسته اش برسد روشن می کند. معمولا زوج های جوان در آغاز زندگی مشترک خود به این معبد می روند و برای خوشبختی خود دعا می کنند.

معبد بهشت و جهنم از معابد معروف چینی ها در مالزی

مهم ترین مجسمه ای که در معبد بهشت و جهنم وجود دارد مجسمه ی کینگ ‌شوی است که بر اساس قوانین فنگ شویی در قسمت شمالی تالار اصلی معبد قرار داده شده به طوری که جهت نگاه مجسمه به سمت جنوب است. در زیر این مجسمه صخره ‌ای طبیعی قرار دارد که محل عبور یک جریان آب مصنوعی می باشد. نکته ای که در این باره وجود دارد اینکه این صخره از این مجسمه محافظت می کند و مانع از هر گونه آسیب و صدمه به آن می شود.

جالب اینکه جریان آبی که از زیر صخره می گذرد در تمام طول سال خنک و گواراست و عبادت کنندگان معمولا از آن می نوشند. فاز اول پروژه ی ساخت معبد غارهای چین سوی در سال ۱۹۷۵ شروع شد. نتیجه ی اجرای این فاز ساخت سازه ‌ای باابهت و سنتی و زیبا بود که از وجود ستون‌ هایی بلند و قرمزرنگ بهره می برد؛ ستون هایی که سقفی تزئین شده بر آنها قرار داشت. بر دیوار خارجی این سازه کتیبه‌ های بسیاری قرار داده شده که زندگی کینگ ‌شوی و کارهای عجیب و غریب و البته انسان دوستانه ی او را شرح می دهد.

علاوه بر مطالعه ی زندگی نامه ی کینگ ‌شوی، بازدیدکنندگانی که دارای دین بودایی هستند می ‌توانند به نیایش با بودا و کوان یین (Kwan-Yin) که مجسمه‌ هایشان در پشت طبقه ی 5 معبد قرار دارد بپردازند. در حالت کلی می توان گفت بازدید از این معبد امکان انجام یک سفر جالب و گشت و گذار در فرهنگ سرزمین چین و گذر از دوزخ و بهشت در زندگی پس از مرگ بر اساس باورها و سنت‌ های چینی را برای گردشگران فراهم می کند و دلیل نام گذاری آن نیز به همین علت می باشد.

معبد بهشت و جهنم از معابد معروف چینی ها در مالزی

نحوه ی دسترسی به معبد بهشت و جهنم

برای دسترسی به این جاذبه ی زیبا و مناظر بی نظیر اطراف آن می ‌توانید از اسکای وی (SkyWay) یا جاده ‌ای که به طرف آن کشیده شده است استفاده کنید. حال اگر با ماشین شخصی خود راهی این مکان شده اید می توانید ماشینتان را در پارکینگ آوانا اسکای وی (Awana Sky Way Car Park) قرار داده و از آنجا سوار اسکای وی شوید تا کمال لذت را از مناظر زیبای اطراف معبد ببرید.

حال اگر می خواهید بدون پرداخت هیچ هزینه ی دیگری تا قله یا ایستگاه آوانا پیش بروید، باید در زمان بازدید از معبد بلیطتان را سالم نگه دارید. لازم به ذکر است ساعت کاری آوانا اسکای وی هر روز از ساعت ۷ صبح تا نیمه های شب است و برای سوار شدن بر کابین ‌هایی که کف شیشه ‌ای دارند باید هزینه ی بیشتری بپردازید.
معبد بهشت و جهنم از معابد معروف چینی ها در مالزی

خرید در زیرزمین معبد

در زیر معبد بهشت و جهنم مالزی فروشگاه های لوکس و مجللی وجود دارد که دارای اجناس اصل و نابی می باشد. از طرفی اجناس در این فروشگاه ها با قیمت واقعی به فروش می رسد لذا شما می توانید با اطمینان از کیفیت و قیمت اجناس آنها را خریداری کنید. از طرف دیگر می توانید با چانه زدن، هر جنسی را با قیمتی کمتر از آنچه فروشنده در ابتدا بیان می کند بخرید. لازم به ذکر است بیشترین اجناسی که در این فروشگاه ها عرضه می شود شامل صنایع دستی چینی ها می باشد. این اجناس با زحمتی فراوان ساخته شده و شما می توانید آن ها را به عنوان یادگاری از سفر به مالزی خریداری کنید.
معبد بهشت و جهنم از معابد معروف چینی ها در مالزیاطلاعات تکمیلی
آدرس معبد بهشت و جهنم کوالالامپور به شرح زیر می باشد:
Malaysia, Bentong 28750, Pahang, Genting Sempah, Exit 68
و شما می توانید با شماره ی 0060321791886 با این معبد تماس بگیرید و هر سوالی در مورد آن دارید بپرسید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید