سنت ها و آداب و رسوم مردم برزیل

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

موسیقی برزیل مانند مردمانش متنوع است. مشهورترین نوع موسیقی برزیل سامبا است. در دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ نوعی موسیقی به نام بوسانوا در ساحل‌های ریو دو ژانیرو شکل گرفت. نوازندگانی مانند استن گتز با بردن این موسیقی به آمریکا آن را جهان‌گیر کردند. آهنگ «دختری از ایپانما» ساخته آنتونیو کارلوس ژوبیم معروف‌ترین بوسانوای برزیل است و به آهنگی استاندارد تبدیل شده‌است.

هایتور ویا-لوبوس آهنگساز برزیلی نیز با آمیختن نغمه‌های محلی برزیل با روش‌های موسیقی کلاسیک معروف‌ترین آهنگساز موسیقی مدرن برزیل است. چند چیز بریل را در دنیا به شهرت رسانده‌است: یکی در فوتبال که تیم ملی این کشور با داشتن نوابغی مانند «پله» تا «رونالدینیو «و پنج دوره قهرمانی در جام جهانی، دنیا را محو هنر ستارگان بی‌مانند خود کرده‌است.

دیگری قهوه برزیل؛ که این کشور بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده انواع و اقسام قهوه به تمام دنیا می‌باشد. در ضمن جشن کارناوال برزیل که همه ساله در ایام نخستین سال جدید میلادی در شهرهای این کشور بوسیله گروه‌های گوناگون اجرا می‌شود بسیار مشهور می‌باشد.

دین و خانواده

 برزیل عمدتا کشوری کاتولیک محسوب می شود چرا که حدود 65% جمعیت آن را کاتولیک ها تشکیل می دهد و نماد این وابستگی مذهبی، مجسمه ی عظیم الجثه ی حضرت مسیح بر بلندای قله ی Corcovado می باشد.

سنت ها و آداب و رسوم مردم برزیل

خانواده برای برزیلی ها اهمیت زیادی دارد و معمولا بچه ها تا زمان ازدواج با پدر و مادر خود زندگی می کنند.اعضای خانواده روابط نزدیکی دارند و معمولا سالمندان با یکی از فرزندهای خود زندگی می کنند.جالب است بدانید ازدواج در برزیل نوعی رعایت دین و قانون می باشد و طلاق تا سال 1977 در این کشور ممنوع بوده است.

سنت ها و آداب و رسوم مردم برزیل

طبقه ی اجتماعی

علیرغم اینکه اقوام مختلفی باهم آمیخته شده اند ، اما مردم در یک رده طبقه بندی نمی شوند .تبعیض اجتماعی به خاطر رنگ پوست یک مسئله ی کاملا عادی به شمار می رود و عموما به این شکل است که افرادی که پوست قهوه ای تیره تر دارند هم از لحاظ مالی و هم از لحاظ اجتماعی در طبقه ی محروم تر قرار دارند و طبقات اجتماعی بالاتر و متوسط تعامل کم و مختصری با طبقات پایین تر مثل خدمتکاران ، رانندگان و… دارند.همچنین تفاوت های بسیاری نیز در دستمزد ، سبک زندگی و آرمان های طبقات مختلف اجتماعی به چشم می خورد.

سنت ها و آداب و رسوم مردم برزیل

خانم ها که 40% از نیروی کار برزیل را تشکیل می دهند ،عموما در مشاغل دارای درآمد کم مثل آموزش، پشتیبانی اداری ، پرستاری و … مشغول به کار هستند و با وجود اینکه قانون اساسی در سال 1998 تبعیض علیه زنان را ممنوع کرد اما همچنان بی عدالتی وجود دارد و تنها جایی که زنان در حال دستیابی به برابری می باشند دولت است.

سنت ها و آداب و رسوم مردم برزیل

نقش های جنسیتی در برزیل

کلیسای کاتولیک مردان را ترغیب می کرد به زنان دستور دهند و زنان ملزم به اطاعت بودند.با اینکه این رفتار برای قرن ها به سنت مردان برزیل تبدیل شده بود اما در طی چند دهه ی اخیر تغییراتی در آن صورت گرفت اما هنوز هم تفاوت های جنسیتی به وضوح به چشم می خورد.زنان شهر نشین تمایل زیادی به ادامه تحصیل دارند اما در طول تاریخ این مرز و بوم مردان جایگاه بالاتری در مشاغل گوناگون در دست داشته اند.

سنت ها و آداب و رسوم مردم برزیل

جامعه

به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای جهان ، تربیت کودک در برزیل بسیار وابسته به طبقه ی اجتماعی ،تنوع فرهنگی – نژادی و تفاوت های اجتماعی – اقتصادی می باشد و فرصت های آموزشی و توسعه ی اجتماعی به صورت متمرکز در مناطق شهری واقع شده است.تنوع فرهنگی به وجود آمده در برزیل به دلیل مهاجرت اقوام مختلف در سیصد سال اخیر بوده است که شامل پرتغالیهاییست که این کشور را تصاحب کردند و اروپایی ها ، چینی ها و بردگان آفریقایی… .

سنت ها و آداب و رسوم مردم برزیل

غذا

 به خاطر قرن ها مهاجرت به این کشور آشپزی برزیلی ، تلفیقیست از آشپزی آسیا، خاورمیانه، ایتالیا، اسپانیا ،هند ،چین، ژاپن و… .برنج و حبوبات اجزای اصلی رژیم غذایی برزیلی هاست که با مواد دیگری از قبیل ادویه جات ،گوشت ، میوه ، سبزیجات تازه و ماهی ترکیب می شود.

سنت ها و آداب و رسوم مردم برزیل

نامگذاری

ترتیب نامگذاری در برزیل به این شکل است که ابتدا نام کوچک ، نام خانوادگی و سپس نام خانوادگی مادر و نام خانوادگی پدر پشت هم قرار می گیرد.

سنت ها و آداب و رسوم مردم برزیل

خوش آمدگویی

مردان در هنگام خوش آمد گویی با یکدیگر دست می دهند و تماس چشمی برقرار می کنند.خانم ها عموما یکدیگر را می بوسند ، که معمولا از گونه ی چپ شروع می شود.در آغوش گرفتن بین دوستان رایج می باشد و اگر زنی تمایل به دست دادن به مردی را داشته باشد باید حتما اول او اقدام کند.مردم برزیل بسیار صمیمی و بی آلایشند و معمولا از حرکات دست برای برقراری ارتباط در حین صحبت کردن استفده می کنند.

سنت ها و آداب و رسوم مردم برزیل

آداب هدیه 

 اگر به منزل یک برزیلی دعوت شدید ، گل یا هدیه ی کوچکی برای میزبان به همراه ببرید.گل ارکیده انتخاب بسیار خوبیست که البته اگر رنگ بنفش نباشد بسیار مورد توجه قرار خواهد گرفت.

از هدیه دادن هرچیزی به رنگ بنفش یا سیاه خودداری کنید ، چراکه این رنگ ها نشانه ی مرگ است.

سنت ها و آداب و رسوم مردم برزیل

آداب غذا

 هیچوقت بیشتر از نیم ساعت برای شام و 1 ساعت برای مهمانی تاخیر نداشته باشد.

سنت ها و آداب و رسوم مردم برزیل

لباس های شیک بپوشید.اگر قبل از مهمانی باخود هدیه و یا گل نبردید ، حتما فردای آن روز برای تشکر از میزبان گل بفرستید.

سنت ها و آداب و رسوم مردم برزیل

برای خوردن غذا حتما چاقو را در دست راست و چنگال را در دست چپ بگیرید و بعد از اتمام غذا کارد و چنگال را در کنار هم قرار دهید.غذا را با دست نخورید ، حتی میوه را هم تکه تکه کنید و با چنگال میل کنید.

سنت ها و آداب و رسوم مردم برزیل

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید