راهنمای حمل و نقل در بوداپست مجارستان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

بوداپست یکی از شهرهای مجارستان می باشد و ایرلاین های زیادی هر ساله به آن پرواز می کنند و فرودگاه بین المللی بوداپست استفاده می کنند. این مسافرین از سیستم حمل و نقل فرودگاه بوداپست برای رفتن به داخل و مرکز شهر استفاده می کنند.

سیستم حمل و نقل فرودگاهی بسیار مجهز و پیشرفته است و بهترین فرصت رفت و آمد را برای مسافرین و گردشگران ایجاد می کند. این سیستم حمل و نقل فرودگاهی در هر زمانی از شبانه روز آماده خدمات رسانی به مسافرین می باشد.

اکثر خیابان های شهر کابل کشی شده و دارای یک سیستم گسترده ی تراموا است.همچنین بوداپست دارای سیستم متروی بسیار سریع و تمیز و کارامد است که حتی مردم حومه شهر از نعمت آن بی بهره نمی باشند.در اینجا به بررسی سیستم حمل و نقل بوداپست می پردازیم:

هواپیما

راهنمای حمل و نقل در بوداپست مجارستان

فرودگاه بین المللی بوداپست به نام ference lisz  که بزرگترین فرودگاه مجارستان است ، خدمات بسیار پیشرفته فرودگاهی را با خطوط مختلف هوایی چون British Airways ، آسان جت نروژی ، قطر ایرلاینز ، Wizz Air ، امارات، ترکیش و ….نه تنها در اروپا بلکه در آفریقا و خاورمیانه نیز ارائه می دهد و بوداپست را به شهرهایی چون قاهره ، پکن، دوسلدورف، پاریس، وین، مونیخ، دوحه، زوریخ، دبی و غیره متصل می کند.

خطوط هوایی داخلی و کوچکتر مانند Travel Service Hungary و هواپیماهای کوچک Planet نیز که خدمات هوایی شهرهای نزدیکتر مانند Hurghada، Ibiza، Palma de Mallorca و …. را به عهده دارند.

اتوبوس

راهنمای حمل و نقل در بوداپست مجارستان

 بوداپست بخش مهمی از شبکه ی جاده ای مجارستان است، از این رو تمام بزرگراه های اصلی از این شهر عبور می کنند. اتوبوس های داخلی و بین المللی در ایستگاه اتوبوس Népliget قرار دارند و دیگر ایستگاه های اتوبوس داخلی شهر در ایستگاه Stadionok در Pest، Etele در Buda و Árpád híd هستند. همچنین Volánbusz Rt، دارای اتوبوسهای مسافری منظمی از بوداپست به کشورهایی چون لهستان، اسپانیا، هلند، اتریش، کرواسی، بلژیک، نروژ، بلغارستان، لیتوانی، دانمارک، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، آلمان، یونان، مقدونیه، جمهوری چک، صربستان، رومانی ، اسلوونی، سوئد، اسلواکی، اوکراین و سوئیس.

قطار

 راه آهن دولتی مجارستان راه آهن اصلی بوداپست را اداره میکند و سه ایستگاه اصلی درغرب، شرق و جنوب شهر دارد.این راه آهن ، هم خدمات داخلی و هم بین المللی را بسیار منظم و حرفه ای برگزار میکند.جالب است بدانید که بوداپست یکی از توقف های اصلی قطاردر مسیر اروپای مرکزی و شرقی است.

حمل و نقل داخلی شهر بوداپست

 مترو

راهنمای حمل و نقل در بوداپست مجارستان

پایتخت مجارستان نتیجه وحدت سه شهر  بودا و Óbuda در محدوده ی غربی دانوب و Pest در سمت شرقی است. اولین خط متروی بوداپست به نام Millenniumi Földalatti Vasút قدیمی‌ترین خط متروی مجارستان است که در فهرست میراث جهانی یونسکو قراردارد .در حال حاضر یکی از واگن‌های اصلی آن زمان در موزه ساحلی ترولی نگه‌داری می‌شود. با افتتاح خط M4 در سال 2014، بوداپست اکنون یک سیستم متروی 4 خطی دارد که سه خط اصلی آن در مرکز شهر Deák Ferenc tér است.

امروزه، بوداپست حدود 2 میلیون نفر جمعیت دارد و روزانه حدود یک و نیم میلیون نفر با سیستم متروی بوداپست درمسیرهای مختلف سفر می کنند.

راهنمای حمل و نقل در بوداپست مجارستان

تراموا

 بوداپست سیستم گسترده ای از تراموا ( اتوبوس برقی ) ، با بیش از 30 خط که با رنگ زرد روشن قابل تشخیص است را دارد. سفر با تراموا درمقایسه با مترو بسیار دلنشین تر است، بخصوص اگر خط 2 را سوار شوید چون در امتداد رودخانه ی دانوب حرکت میکند و برای گردشگران بسیار دوست داشتنی است.خط 6 و 4 هم از خطوط شلوغ  و جذاب است چراکه از مراکز اصلی شهر عبور می کند ومسافران می توانند مناظر زیبایی از شهر را ببینند و لذت ببرند.

اتوبوس های داخل شهر

راهنمای حمل و نقل در بوداپست مجارستان

شبکه ی اتوبوسرانی بوداپست که به رنگ قرمز می باشند دارای بیش از 200 مسیر هستند که از کل شهر عبور می کنند و می توانند شما را تقریبا در هر کجای شهر و حتی چند شهر همسایه برسانند.در برخی از نقاط هم خطوط اکسپرس (ویژه) وجود دارد که البته در همه جا توقف ندارند.

از ویژگی های خوب ، در استفاده از این اتوبوسها  این است که بیش از نیمی از این اتوبوس های شهری ورودیه های بسیار کمی دارند و از این جهت مورد استقبال هم توریست ها و هم مردم محلی می باشد.

راه آهن حومه ی شهر

 قطارهای سبز رنگ و قدیمی هستند که در مناطق بیرونی و حومه شهر فعالیت دارند. نکته ای که بهتر است بدانید این است که بلیط های عمومی حمل و نقل فقط در محدوده ی شهر قابل استفاده اند و برای سفر به خارج از شهر باید بلیط مجزا خریداری کنید.

 سرویس های شبانه (HEV)

تمام خدمات حمل و نقل بوداپست تا نیمه شب ادامه دارد و زمانی که متوقف می شوند، سرویس های شبانه که به رنگ آبی می باشند فعالیت خود را تا شروع سرویس های روزانه ادامه می دهند. حتی جمعه ها و شنبه ها که روزهای تعطیل شهر است، سرویس های شبانه در خدمت کسانی هستند که به کلوپ های شبانه رفته اند. این اتوبوس ها با عدد سه رقمی 900 تا 999 مشخص می شوند و جالب است بدانید که برای اتوبوس های شبانه نیازی به تهیه بلیط از قبل ندارید چرا که رانند های اتوبوس خودشان بلیط ها را به شما میفروشند.

تاکسی

 تاکسی های شهر بوداپست بسیار سریع و ارزان اند بخصوص در شب که حمل و نقل عمومی محدود تر است. از یکم سپتامبر 2013 رنگ رسمی تاکسی های بوداپست زرد اعلام شد و از مردم خواسته شد تا از گرفتن تاکسی های بدون لوگو و یا ماشین هایی که جلوی هتل ها و یا ایستگاه های راه آهن ایستاده اند اجتناب کنند.

قایق

از سیستم های حمل و نقل کاربردی و جذاب در بوداپست سفر با قایق است. این سیستم دارای سه خط D11  که به رنگ صورتی است، D12 که به رنگ نارنجی است و D13 که به رنگ قهوه ای تیره است، می باشند. خطوط D11  و D12 در کل روزهای هفته ی در حال گشت و گذار در رودخانه ی دانوب اند و خط D13 در روزهای شنبه و یکشنبه خدماتشان را ارائه می دهند.

رانندگی در بوداپست

راهنمای حمل و نقل در بوداپست مجارستان

 همانند سراسر اروپا ، در بوداپست هم جهت رانندگی سمت راست می باشد. رانندگی در شهر با محدودیت همراه است و سرعت مجاز رانندگی 50 کیلومتر در ساعت است که البته حومه شهر کمی متفاوت تر می باشد. اکثر رانندگان با مجوز معتبر از کشور خود مجاز به رانندگی می باشند ،اما کسانی که اقامت دارند باید گواهینامه ی مجارستان را بگیرند.اگر قصد دارید که در سطح شهر رانندگی کنید باید بدانید که در بواپست هم ترافیک مثل سایر شهر های بزرگ مکرر اتفاق می افتد و همچنان پیدا کردن جای پارک مناسب معضل بزرگی است.

سفر رایگان با CITY CARD

 با داشتن سیتی کارت بوداپست نه تنها می توانید بصورت رایگان از حمل و نقل عمومی شهر استفاده کنید بلکه امکان بازدید رایگان از جاذبه های دیدنی را نیز بدست می آورید.برای اقامت های  دو – سه روزه یا طولانی تر خریدن این کارت ها پیشنهاد خوبی است .شما حتی میتوانید یک کارت 24 ساعته ، 72 ساعته ، 96 ساعته و حتی یک ساعته بخرید و از امکانات آن بهره ببرید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید