بنر هدر

روستای زیبا و توریستی لیچاه در استان گیلان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

اگر نگاهی به نقشه گیلان بیاندازیم، در شهرستان رشت با بخشی برخورد خواهیم کرد که لشت نشا نام دارد. در این بخش که بسیار نیز قدیمی می باشد روستایی با نام لیچاه قرار گرفته است.

جاده ورودی لیچاه در 1 کیلو متری جاده لشت نشا به آستانه قرار گرفته است . برای رسیدن به این روستا باید از راهی پر پیچ و خم و البته زیبا (بخصوص در فصل بهار و تابستان ) عبور کنیم.این جاده در حدود 3 کیلو متر طول دارد. در قسمت شرقی لیچاه سفید رود به سمت دریا امتداد یافته است.

روستای زیبای و توریستی لیچاه در استان گیلان

در جهت شرقی روستا، سپید رود که به سمت دریا امتداد می یابد، با هنر نمایی منحصر به فردش زیبایی چشمگیری را عرضه می دارد. این رودخانه یکی از زیبا ترین سواحل خود را در روستای توریستی لیچاه به نمایش نهاده است.

قایق های چوبی مردم روستا که جهت ماهی گیری در سطح رودخانه مشاهده می شوند، مناظری بسیار جذاب را به نمایش نهاده است. قایق های چوبی مردم روستا که جهت ماهی گیری در سطح رودخانه مشاهده می شوند که مناظری بسیار جذاب را به نمایش نهاده است.

در فصول بهار و تابستان کمپ کردن در این سواحل زیبا احساس آرامش و هیجانی خاص را به گردشگران و افراد بومی هدیه می دارد. هر چند که این مناظر زیبا در فصول سرد سال و خصوصا فصل پاییز نیز جذابیت های زیادی دارد. زمین های حاصلخیز روستای توریستی لیچاه منجر شده تا اهالی آن به کشت محصولات کشاورزی بسیاری روی آورند. یکی از محصولات کشاورزی بسیار پر طرفدار روستای لیچاه، هندوانه های شیرین آن می باشد.

روستای زیبای و توریستی لیچاه در استان گیلان

این هندوانه ها به جهت شیرینی و طعم محلی و کم نظیرش دارای شهرت بسیاری در سطح استان می باشند. با ورود به روستا می توان مغازه های متعددی را که از هندوانه پر شده اند، و در حال بار زدن کامیون های جهت ارسال به مناطق دیگر می باشند، مشاهده نمود. زمین های کشت هندوانه و سایر باغات و محصولات کشاورزی روستا، زیبایی خاصی را به آن بخشیده است، به طوری که در طی سال گردشگران بسیاری را به سوی خود فرا می خواند.

اما در یک دهه ی اخیر، سد سازی های بی رویه بر روی سفید رود، منجر به کاهش آب این رودخانه نسبت به گذشته شده است. در نتیجه کاهش بیش از اندازه ی سطح آب، مانع از بالا آمدن ماهی ها از آب دریا به جهت بالای رودخانه شده است، و به این جهت حرفه ی ماهی گیری نیز در این روستا کم رونق گردیده است.

روستای زیبای و توریستی لیچاه در استان گیلان

گفتنی است که بسیاری از اهالی روستا در کنار کشاورزی به دامداری نیز مشغول هستند. مردم روستای گردشگری لیچاه با نعماتی که خداوند به آنها بخشیده است، برخی از مواد خوراکی سبد غذایی اهالی روستا و سایر مردم را تامین می نمایند. مناظر جذاب و کم نظیر این روستا و شهرت هندوانه های شیرین آن منجر شده تا هر ساله گردشگران بسیاری از آنجا دیدن نموده و طعم شیرین هندوانه های آن را تجربه نمایند.

از جاذبه های دیگر این روستا بازارچه ی سنتی و ساحلی آن است که در میانه و اواخر فصل تابستان در کنار رودخانه ی سپید رود، شکل می گیرد. این بازار چه جهت عرضه ی محصولات کشاورزی روستا می باشد.

و در رونق اقتصادی روستا نقش حائز اهمیتی دارد. هر ساله در این فصل از سال گردشگران و بومیان منطقه از این بازارچه دیدن می نمایند و محصولات مورد نظرشان را خریداری می نمایند.

روستای زیبای و توریستی لیچاه در استان گیلان

از زیبایی های خاص روستا می توان به جاده ای که به روستا منتهی می شود و دارای طول سه کیلومتر می باشد، اشاره نمود. وجود مناظر بی نظیر سفید رود در جهت شرقی روستا، چشم هر بیننده ای را به خود خیره می دارد. باغات کشاورزی همراه با محصولات آن نیز از دیگر زیبایی های این منطقه می باشند، که هر ساله شمار زیادی از گردشگران را به سوی خود فرا می خواند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید