جنگل های انبوه پردانان پیرانشهر

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

جنگل های انبوه، کوه های خوفناک و استوار، دریاچه و دریاهای رازآلود، آبشارهای شکوهمند، کویرهای افسانه ای، رودخانه های بازیگوش همه و همه در کنار هم نشانه هایی هستند که در کنار هزاران پرده دیگر راز زندگی بر روی سیاره آبی رنگ دلربای مان را معنا می بخشند.

در میان ملت های جهان ما ایرانی ها جزو معدود سرزمین هایی هستیم که اغلب چهره های طبیعت را یکجا دیده ایم. کویر را در مرز کوهستان، کوه ها را در آغوش جنگل، جنگل ها را در افسون دریاها، دریاها را با رویای رودخانه ها و چشمه ها و هزاران هزار جلوه دیگر از این طبیعت هزارچهره که در داخل مرزهای سیاسی کشورمان ایران جاخوش کرده اند.

جنگل های انبوه پردانان پیرانشهر

جنگل هایی سبز و رویایی با تصاویر حیرت انگیز که حتما حال و هوایتان را عوض خواهد کرد. جنگل های خوشنام پردانان در نزدیکی پیرانشهر مقصد اینباره سفر ماست.

آذربایجان غربی بدون شک یکی از زیباترین استان های کشورمان است. استانی وسیع با آمیزه ای از فرهنگ های رنگارنگ و مردمانی با تنوعی جذاب از ادیان مختلف که قرن هاست در کنار یکدیگر روزگار را سپری می نمایند.

آذربایجان غربی علاوه بر داشتن انبوه جاذبه های تاریخی غرورآفرینش یکی از بکرترین نقاط ایران نیز هست.

پیرانشهر یکی از شهرستان های مرزی استان آذربایجان غربی است که دارای مرز مشترک با کشور عراق است. این شهرستان کوهستانی و زیبا دارای آب و هوایی بسیار مطبوع و طبیعتی بکر و سرسبز است.

جنگل های انبوه پردانان پیرانشهر

به پیرانشهر که برسیم سرسبزی و هوای خنک به سمت مان هجوم می آورد اما شهر را نرم نرمک پشت سر گذاشته و خودمان را به دل جاده پیرانشهر به سردشت می سپاریم.

همین که قدم در جاده می گذاریم از همان دوردست قله هایی که هنوز هم برفگیرند چشم نوازی می کنند. با پیش روی در مسیر جاده جلوه کوهستانی منطقه بیشتر عیان می شود و ارتفاعات بیشتری به چشم می خورند.

جاده پیچ درپیچ است و انبوه درختان دو طرفش را احاطه کرده اند. تصورش را بکنید این جاده در بهار همانند مسیری در دل بهشت است که با انبوه شکوفه ها و گل های بهاری آراسته شده است.

جاده بی نهایت زیبا و دلفریب است و عطر سرمست کننده گیاهان و درختانش هوش از سرتان می پراند. بیست و دو سه کیلومتری که در جاده پیش برویم تابلویی در کنار جاده زیبا و خیره کننده پیرانشهر به سردشت مسیر روستایی با نام گزگسک را نشانمان می دهد.

جنگل های انبوه پردانان پیرانشهر

جاده را با زیبایی های وصف ناپذیرش پشت سر گذاشته و وارد جاده فرعی می شویم. هرچه در دل این جاده فرعی و زیبا فرو می رویم بر حجم سرسبزی و ارتفاعات افزده می شود.

جنگل های پردانان که در بیست و دو کیلومتری شهر زیبای پیرانشهر و در مسیر جاده کوهستانی و پرپیچ و تاب پیرانشهر به سردشت قرار گرفته اند یکی از زیباترین جلوه های طبیعت شهرستان پیرانشهر است که تا ارتفاعات مرزی ایران و عراق امتداد داده شده است.

جنگل های انبوه پردانان پیرانشهر

برای رسیدن به این جنگل های مرزی در مسیر پیرانشهر به سردشت پس از طی کردن مسافت 25 کیلومتری با مشاهده تابلوی روستای گزگسک وارد راه فرعی روستا شده و خود را به این جنگل های زیبا برسانید..

گزگسک روستایی زیبا با طبیعتی کوهستانی جنگلی است که آب وهوای مطبوعش از همان بدو ورود حس و حالتان را زیر و رو خواهد کرد.

جنگل های انبوه پردانان پیرانشهر

نامگذاری این روستا هم شنیدنی است. اطراف این روستا و در دل جنگل هایی که کمی آنسوتر قرار گرفته است پر از انبوه گیاه گزنه است. بومیان این منطقه هم که به زبان شیرین و اصیل کردی تکلم می کنند در زبان کردی گزنه را گزگسک می نامند.

از روستا که فاصله بگیرید نرم نرمک بر تعداد درختان و سرسبزی محیط افزوده می شود. فاصله درخت ها که کمتر می شود و دامنه کوه ها که سبزتر می شود حس حضور در جنگل پردانان قدرت می گیرد. تصاویر دره پردانان و کوه های سرسبز آن که در زیر خروارها درخت کنجکاو مدفون شده اند در یک کلام حیرت انگیز است.

جنگل های انبوه پردانان پیرانشهر

انبوه درختان بادام، انجیرها، کیکم، بیدتان ها و نسترن های افسون گر دامان تپه ها و ارتفاعات این منطقه را آنچنان آراسته اند که نفستان را در سینه حبس خواهد کرد.

ارتفاع جنگل های پردانان از 1000 متری سطح دریاها آغاز می شود و به 2300 متر از سطح دریا می رسد. همین ارتفاعات بلندبالا، پردانان زیبا و جادویی را که گاه مه در دامان کوه ها و تپه هایش دویده و رویایی زیبا را خلق می کند را به یکی از مسیرهای مورد علاقه کوهنوردان مبدل کرده است. اینجا حکومت مطلق با سرسبزی و طراوت است و تنها تصاویر بکر طبیعت است که چشم هایتان را مسحور می نماید.پردانان اما شکوه خود را مرهون رودخانه ای است خروشان و کم نظیر که از سرچشمه های رود مهم زاب کوچک است.

جنگل های انبوه پردانان پیرانشهر

رودخانه ای که محلی ها آن را با نام چم بادین آباد می شناسند و با پیچ و خم بسیار از کوه های بلندبالای پردانان سرچشمه گرفته و راهش را از میان این دره استثنایی ادامه می دهد. رودخانه پرآب است و خروشان حتی در فصل تابستان اما اگر در فصل بهار سری به این رودخانه بزنید از هیبتش حتما خوف خواهید کرد.

پل هایی متعدد که در جای جای رودخانه ساخته می شود و هنوز هم ردپایشان به چشم می خورد. پردانان در واقع واژه ای کردی به معنای پل هاست و اشاره به پل های متعدد این منطقه جنگلی دارد.

پل هایی با چوب های بافته و مناظری زیبا که حالا جزوی از طبیعت زیبای پردانان شده اند و خودیکی از جاذبه های دلچسب این منطقه گردشگری بحساب می آیند.

جلوه های زیبای پردانان

جنگل های انبوه پردانان پیرانشهر

مسیر سنگلاخی رودخانه، درخت هایی که از همان لبه رودخانه صف کشیده و تا نوک قله رفته اند و آب وهوای مطبوع و دلچسب پردانان حتما شما را هم برای لحظاتی غرق در زیبایی وصف ناپذیر پردانان خواهد کرد.

چشمه های آب که گاه از دل زمین می جوشند، شور زندگی را در پردانان به تصویر می کشند. اما بیایید در اعماق این جنگل زیبا و سرسبز به مسیرمان ادامه دهیم. کمی که در اعماق جنگل به پیش بروید آوای آشنایی به گوشتان خواهد خورد که نوید نزدیک شدن به یک آبشار را می دهد.

با رسیدن به انتهای دره ای سرسبز و بکر که گویی ما را در انبوه سبزی و زیبایی غرق کرده است سر و کله آبشار حیرت انگیز خرپاپ پیدا می شود.

جنگل های انبوه پردانان پیرانشهر

اگر خوب نگاه کنید چه در مسیر رودخانه خروشان پردانان و چه در کنار آبشارحیرت انگیز خرپاپ شاید چشمتان به جمال سمندر خال دار زرد کردستان نیز روشن شود.

موجودی زیبا و دوست داشتنی که متاسفانه به دلیل شکارهای بی رویه در معرض خطر انقراض قرار گرفته است. سمندرهای کردستان اما تنها ساکنین این جنگل زیبا نیستند.

گربه جنگلی، سنجاب، خرس قهوه ای در کنار 113 گونه پرنده مختلف و انواع خزنده ها، دوزیستان و پستانداران در این جنگل انبوه و کهن مشغول زندگی اند. اما شگفتی های دره پردانان و جنگل های کوهستانی چشم نوازش به همین جا ختم نمی شود.

جنگل های انبوه پردانان پیرانشهر

در کوه های بلندبلا و پوشیده از درخت این منطقه جنگلی غارهای کوچک و بزرگ بسیاری قرار دارد که گاه تنها محلی ها از وجود برخی از آنان آگاهی دارند.

از آن بالادست ها که به زیرپایتان بنگرید این حجم از زیبایی را خواهید ستود. کوه ها تا چشم کار می کند به پیش رفته اند و جایی در مرز ایران و عراق با ارتفاعات کشور همسایه درآمیخته اند. جنگل ها هم به قوت خود باقی اند و هرچه به پیش می روند فشرده تر می شوند.

قله های برف گیر را هم که از نظر بگذرانید در دل این جنگل های زیبا و شگفت انگیز روستاهای کوچک و بزرگی هم به چشم می خورند که خود حالا بخشی از زیبایی های پردانان هستند.

جنگل های انبوه پردانان پیرانشهر

این جنگل های زیبا در واقع بخشی از منطقه حفاظت شده میرآباد سردشت نیز به شمار می آیند که در سال 1380 در زمره مناطق حفاظت شده جنگلی قرار گرفته است.

اگر به دنبال تولد دوباره طبیعت در بهار هستید حتما خودتان را به پردانان برسانید. زمینی که یکسره به سبزی گراییده و درخت هایی که یکسره به شکوفه نشسته اند.

 تابستانهای خنک پردانان هم همیشه خدا زبانزد بوده است. جنگل ها هم که با شکوه وسرسبزی شان مسحورتان خواهد کرد. می توانید در اعماق جنگل به پیش بروید و از این زیبایی سبز لذت ببرید.

جنگل های انبوه پردانان پیرانشهر

پاییز پردانان اما درست مثل یک رویای منحصربفرد است که حالاحالاها تکرار نخواهد شد. ترکیبی از رنگ های گرم و سرد و رودخانه ای مرموز و شکوهی که در هیچ کلامی نمی گنجد.

دوربین عکاسی بهترین همراه شما در پاییز های پر از سکوت پردانان است. زمستان هم با آن لباس سفید و یکدستش پردانان را به عروسی دلنشین مبدل می کند گرچه سرمای هوا طاقت تان را طاق خواهد کرد اما این گذر از این زمستان به این راحتی ها میسر نیست!

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید