آشنایی با روستای قارنه اصفهان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

قارنه روستایی تاریخی است که در ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان اصفهان واقع در پناه گاه حیات وحش پارک ملی کلاه قاضی قرار دارد.

این روستا در بخش جرقویه در شهرستان اصفهان واقع شده‌است. قدمت این روستا به حدود ۳۵۰۰تا ۷۰۰۰ سال تقریب زده می‌شود کنار این روستا و سمت کوه قارنه قبرستانی وجود دارد.

آشنایی با روستای قارنه اصفهان

به دلیل قرار گرفتن کوه قارنه در غرب روستا آب و هوای این روستا خنک‌تر و مرطوب‌تر از روستاهای مجاور خود می‌باشد. آخرین روستای براآن جنوبی و دروازه ورودی منطقه جرقویه است .

در کنار روستا کوه قارنه قرار گرفته که بلندترین کوه منطقه و جزوی از رشته کوههای کلاه قاضی می‌باشد .نقل است که در دوران باستان ، یکی از لنگرگاه‌های دریای بزرگ میانی ایران بوده‌است .

آشنایی با روستای قارنه اصفهان

قارنه دارای چندین قنات معروف بوده و مزارع پرباری داشته‌است. عمده محصولات آن پنبه ، شبدر ، چغندر ، گندم و جو بوده است.

پیرامون قارنه ، رشته قنات های متعددی وجود دارد که متاسفانه از حدود پنجاه سال قبل و با برداشت غیر اصولی آب های زیرزمینی بوسیله پمپ و موتور ، همگی خشک شده اند .
در نقشه های هوایی این منطقه ، رشته های تسبیح مانندی که نشان دهنده چه های قنات هستند در کل این منطقه فراوان می بینید.

معبد و نیایشگاه “آناهیتا”

آشنایی با روستای قارنه اصفهاندر اطراف روستای “قارنه” رشته كوهی زیبا وجود دارد. قله ای به ارتفاع 2000 متر از سطح دریا در كنار روستا نظر همه را به خود جلب می كنند.

در قله این كوه كه كوه “قارنه” نام دارد بقایای نیایشگاهی زیبا به نام “آناهیتا” برجای مانده است. “آناهیتا” در ایران باستان به الهه و فرشته و نگهبان باروری، باران و فراوانی نزد ایرانیان شناخته می شده و از مقام بالایی نزد مردمان آن زمان برخوردار بوده است.

در اطراف این نیایشگاه مصالح برجای مانده ای از جنس سنگ و گچ به چشم می خورد. متاسفانه از این بنای زیبا فقط قسمتی از صحن آن باقیمانده است.

آب انبار روستا

آشنایی با روستای قارنه اصفهانهمان طور كه در همه مناطق كشور خشكسالی در سال های اخیر خود را نشان داده است، در این روستای باستانی نیز به دلیل برداشت آب به صورت غیر صحیح در سال های گذشته، خشكی و كم آبی به چشم می خورد.

با وجود این خشكسالی همچنین نیز عده كمی از روستاییان كه در این روستا سكونت دارند به كشاورزی مشغول هستند. آب انباری زیبا كه شبیه به یك بركه می باشد در دل این روستا قرار دارد.

آب انباری بزرگ كه روزگاری دریایی از آب شرب بوده است و آب آن از قنات ها و سیلاب های فصلی تامین می شده. ولی پس از خشكسالی های پیاپی، بی آبی گریبان این آب انبار را هم گرفته است.

خانه اربابی

آشنایی با روستای قارنه اصفهان

خانه های اربابی این روستا كه از زیباترین و چشم نواز ترین خانه ها و بناها در زمان خود بوده اند، نشان از وجود روستایی خان نشین و اربابی می باشد.

خانه اربابی با معماری خاص و نقش و نگارهای دیواره ها و سقف های خود كه هنر اصیل ایرانی را به رخ جهانیان از هزاران سال قبل تا كنون می كشد.

آشنایی با روستای قارنه اصفهان

گچ بری ها، آئینه كاری ها و كاشی كاری های هنرمندانه و هفت رنگ این بناها چشم نواز دیده هر گردشگری به ویژه دوست داران تاریخ و باستان شناسان را به خود جذب می كند .

این خانه های اربابی در معماری خود، قسمتی را به فضای سبز و قسمتی را به فواره ها و حوض هایی تخصیص داده اند. همه این زیبایی ها بازمانده خانه هایی بزرگ و زیبا در زمان خود بوده است.

خان نشین

آشنایی با روستای قارنه اصفهاندر كنار خانه های “اربابی” و “رعیتی” خانه های “خان نشین” از معماری متفاوتی بهره برده اند. ساختمان هایی بلند تر از دیگر خانه ها و در مركز روستا در كنار مسجد و حسینیه بنا شده و توسط برج و بارو هایی احاطه شده است.

شاید دلیل آن جلوگیری از هجوم راهزنان به این خانه ها بوده است. آب انبار در نزدیكی این خانه ها و قسمت های مختلف یك خانه خان نشین از قبیل: گوشواره، مطبخ، اتاق مهمان، طویله و دیگر قسمت ها در آن ها دیده می شود.

پارك ملی كلاه قاضی

آشنایی با روستای قارنه اصفهان“پارك ملی كلاه قاضی” در جنوب شرقی استان اصفهان و در نزدیكی روستای”قارنه” می باشد. این پارك ملی كه در زمان “صفویه” و “قاجاریه” شكارگاه سلطنتی بوده و برای شكار كردن خاندان پادشاهی مورد استفاده می شده است.

این منطقه كه نزدیك به 50000 هكتار می باشد از دیگر مناطق دیدنی در نزدیكی روستای “قارنه” می باشد. تنوع گیاهی و گونه های جانوری بسیاری در این پارك ملی دیده می شود. پلنگ “كلاه قاضی” و آهوی ایرانی از بیشترین و كم یاب ترین گونه های موجود در این پارك ملی می باشد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید