چرا مرخصی های قانونی را باید به سفر رفت؟

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

تحقیقات نشان می دهند كه آماری سرسام آور برابر با 75 درصد از نیروی كار امریكا وجود دارد كه از تمام روزهای تعطیلی مقرر خود استفاده نمی كنند.

از تعداد اندکی كه گاهی اوقات از چند روز تعطیلی خود استفاده می كنند، 61 درصد بیان كرده اند كه در آن ایام نیز همچنان از راه دور برخی از كارهایشان را انجام می دهند. این دسته نمی توانند كار خود را به صورت كامل رها كرده و پس از بازگشت از تعطیلات با مشكلاتی عظیم در رابطه با كارشان مواجه شوند.

چرا مرخصی های قانونی را باید به سفر رفت؟در اینجا چند دلیل برای اینكه چرا كارمندان حتی روزهای تعطیل خود را هم به كار اختصاص می دهند، ارائه شده است:
• 33 درصد معتقدند كه كس دیگری نمی تواند از عهده كار آنها برآمده و این باعث نگرانی و ترس این افراد از روبه رو شدن با این موضوع پس از بازگشت از تعطیلات می شود؛
• 28 درصد از اینكه از كار خود عقب بمانند نگران بوده و حس می كنند كه تعطیلات ارزش آن را ندارد؛
• 17 درصد از اینكه پس از بازگشتشان از كار، دیگر آن كار را نداشته و آن را از دست داده باشند، می ترسند؛
• 17 درصد از اینكه به اهداف سختگیرانه شركت دست نیابند، می ترسند؛

• ترس از رئیس، باعث می شود كه 5 درصد دیگر نتوانند از محل كار خود دور شوند؛

چرا مرخصی های قانونی را باید به سفر رفت؟

متأسفانه، این ترس خیلی هم بی اساس نیست. در بین كشورهای اتحادیه اروپا، كارمندان طبق قانون سالانه از 20 روز تعطیلی برخوردارند.

در بریتانیا این تعداد 28 و در فرانسه و کشور ما ایران، یك ماه كامل می باشد. متأسفانه امریكایی ها از اینگونه الزام ها برخوردار نیستند، مگر اینكه با هر ظرفیتی كارمند دولت باشند؛

اگر خوش شانس باشید و برای شركتی كه هرساله به مدت یك هفته یا بیشتر تعطیلات كاری دارد، كار كنید،‌ انتخابی ندارید غیر از اینكه از روزهای تعطیلی خود استفاده كنید، حتی اگر زمان تعطیلات را شركت برای شما تعیین كرده باشد.

اما اگر از این تعطیلات استفاده نكنید، و به جای آن زمان دیگری بخواهید به تعطیلات بروید، این مسئله می تواند برای شما مشكلاتی به بار آورد.

چرا مرخصی های قانونی را باید به سفر رفت؟

در صورتیكه رتبه بندی یك شخص فقط و فقط وابسته به دستیابی فردی به اهداف معین باشد، و شركت افت آمارها و نتایج شما را به دلیل مرخصی گرفتنتان و استراحت كردنتان (حتی اگر شدیداً به آن نیاز داشته باشید)‌ نپذیرد، آنگاه باید این نكته را در نظر بگیرید كه در حال قمار كردن بر سر كارتان هستید. بسیاری از افراد كه با مشكلات این چنینی آشنا هستند، جرأت ریسك بیش از اندازه را ندارند.

بسیاری از افرادی كه در بخش های فروش یك شركت كار می كنند، آن كار را به خاطر كمیسیون مستقیمی كه دریافت می كنند، انتخاب كرده اند.

برای این دسته از كارمندان، یك یا دو هفته مرخصی نیازمند برنامه ریزی، آماده سازی و نظم دقیق برای هزینه كردن در مرخصی های ماهیانه می باشد. اگر درآمدی كه كسب می كنند را با دقت مدیریت نكنند، از نظر مالی به هیچ یك از اهدافشان نخواهند رسید.

چرا مرخصی های قانونی را باید به سفر رفت؟

با این اوصاف هنوز هم می توان گفت كه دوری از محیط كار مفید بوده و در صورتیكه از روزهای معین شده برای مرخصی استفاده نكنید، تنها به خودتان آسیب می زنید. در اینجا دلایلی مطرح می شود كه چرا بایستی ترس را كنار گذاشته، از تعطیلات خود استفاده كرده و از مزایا و منافع آن بهره مند گردید.

1: آیا تاكنون برایتان پیش آمده كه احساس گیرافتادن در باتلاق بكنید؟ مانند زمانهایی كه هركاری كه در محل كارتان انجام می دهید،‌ نتایجی كه قبلاً بدست می آوردید را دیگر بدست نمی آورید؟ شاید این به خاطر خستگی زیاد باشد.

چرا مرخصی های قانونی را باید به سفر رفت؟

احتمالاً رضایت و شور و هیجانی كه زمانی نسبت به كار خود احساس می كردید از بین رفته و هر روز صبح تبدیل به دلهره ناشی از شنیدن صدای زنگ ساعت بیداری می شود.

در عین اینكه به تغییری فكر می كنید كه می تواند باعث درآمدن شما از این حال باشد، به این هم بیاندیشید كه آخرین مرخصی شما چه وقت بوده است.

این احساسی كه با آن روبه رو شده اید، تقصیر كارتان نیست. این موضوع می تواند تقصیر خود شما باشد. آمارها نشان می دهند كه به ازای هر 10 ساعتی كه كارمند مرخصی گرفته و از كار و محیط كاری خود دور می شود، 8 درصد بهره وری او در زمان بازگشت از مرخصی افزایش می یابد.

2: اگر فقط كار كردن باشد و هیچ تفریحی وجود نداشته باشد، هر دختر و پسری را تبدیل به انسان هایی کسل کننده و کم هوش می نماید.

چرا مرخصی های قانونی را باید به سفر رفت؟

نه تنها اجازه ورود و نفوذ كار به تمامی جوانب زندگی، این ویژگی ها را در انسان ها به وجود می آورد، بلكه از نظر فیزیكی و ذهنی هم سلامت را تحت تاثیر قرار می دهد.

سلامتی ما اولویت اول ما است، اما بیشتر اوقات اولویت این موضوع را به کل فراموش می کنیم. در صورتیكه هرازچندگاهی از چراغ قوه استفاده نكنید، باتری ها زنگ میزنند. شما هم به همین شكل خواهید بود.

3: چه چیزی برای شما مهمتر است: خانواده یا كار؟ افراد می تواند چنین عنوان كنند كه پولی كه به خانه می آورند باعث می شود كه اعضای خانواده شان در كنار یكدیگر بمانند،‌ اما معمولاً این، موضوع اصلی مورد بحث نیست.

چرا مرخصی های قانونی را باید به سفر رفت؟

شكی در آن نیست كه پول اصل لازم در زندگی به شمار می رود اما کافی نیست. گاهی اوقات، بودن در كنار همسر و فرزندان فكر ایده آل تری خواهد بود.

آیا كسانی را كه تا کنون برای آنها كار کرده یا می كنید به خاطر دارید؟ نرخ طلاق در امریكا به 50 درصد می رسد و به اندازه كافی خبر بدی بوده و این مقوله دلایل متعددی در خود دارد، اما طلاق ناشی از نادیده گرفتن خانواده به خاطر كار، یكی از بالاترین رتبه ها را در بین این دلایل در اختیار دارد.

اگر خانواده خود را از دست دهید، تمام آن ساعات اضافی كه در محل كارتان سپری می كنید، بیهوده خواهد بود. بعضی وقتها مرخصی بگیرید و زمانی را برای خودتان صرف كنید.

4: مردانی كه مرخصی می گیرند، احتمال مرگشان به دلیل سكته قلبی 32 درصد كمتر است. این درصد در بین زنان تا 50 درصد هم بالا می رود.

چرا مرخصی های قانونی را باید به سفر رفت؟

مطالعات نشان می دهند كه مقوله “تأثیر مرخصی” در واقع وجود دارد – یك مرخصی همراه با استراحت می تواند هورمون های استرس زا را پایین آورده، سیستم ایمنی بدن شما را تقویت كرده و حتی پروتئین های مرتبط با آلزایمر را كاهش دهد.

5: راحت تر می خوابید. بر اساس گزارش ها، كسانی كه از روزهای مرخصی خود برای خوابیدن بهره می برند، 20 درصد از خواب بهتری نسبت به كسانی كه این كار را نمی كنند، برخوردارند.

چرا مرخصی های قانونی را باید به سفر رفت؟

یك بار دیگر بایستی این نكته را گفت كه این موضوع با ضرورت رهاسازی استرس و سلامتی فرد مرتبط است. و این تنها در طول دوره مرخصی شما اتفاق نمی افتد،‌ با اینكه رزرو هتل در یک منطقه عالی و خوابیدن در اتاقی لوکس و زیبا یكی از مزایای به مرخصی رفتن است.

6: استرس مزمن بی مورد ناشی از كار، منجر به پیری زودرس بیولوژیكی در بدن شده و برای جلوگیری از بروز چنین اثر سوئی شما بایستی خودتان نسخه را تجویز نمایید. با مرخصی های منظم، باتری بدن خود را شارژ كرده و احساس بهتری خواهید داشت.

چرا مرخصی های قانونی را باید به سفر رفت؟

مهم نیست كه كجا می روید، اما باید به اصطلاح فرار كنید. اگر این كار را نكنید، كم كم خود را هلاك كرده و در این صورت برای دیگران چه فایده ای می توانید داشته باشید؟

بهترین كاری كه هر كسی می تواند برای خودش انجام دهد را برای خودتان انجام داده و جاهائی كه می توانید بروید را بررسی نمائید. در نهایت بعدها از خودتان به خاطر این موضوع سپاسگزار خواهید بود.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید