غذاهای اصیل کشور نپال چیست ؟

نویسنده:

محیا صادقی

در تاریخ:

کشور نپال به دلیل همجوار بودن با کشورهای چین، هند وتبت برخی ازغذاهای نپال تاثیراتی را ازاین سه کشور گرفته است. برای آشنا شدن با غذاهای سنتی کشور نپال، مقاله ای را که جاذبه ها تهیه کرده است را مطالعه فرمایید.

غذاهای اصیل کشور نپال چیست ؟

غذاهای کشور نپال اغلب غذاهای سالمی هستند و اکثرشان بر پایه سبزیجات بخارپز شده، سالاد ها و گوشت بدون چربی است. تا سال1950 کسی وارد این کشور نشده و به همین دلیل است که مواد اولیه ی غذاهایشان مخصوص خود کشور نپال است، تنوع غذایی در نپال به خاطر شرایط آب و هوایی که دارد زیاد است، برنج و گندم از مواد اصلی و حذف نشدنی غذاهای نپالی است.

یوماری

در کاتماندو پایتخت کشور نپال غذایی پخته می شود به نام یوماری که مخصوص خاندان نِواری ها می باشد. آن ها بر این باور هستند که یوماری سرما را از بین می برد و به همین دلیل از غذاهای زمستانی نپال به شمار می رود، داخل یوماری گاهی با عدس و گاهی با شیرینی هایی که در نپال معروف است مثل چاکو و خووآ پر می کنند. برنج از ماده ی اصلی این غذا محسوب می شود.

پولائو

غذاهای اصیل کشور نپال چیست ؟

درکشور نپال به برنج سرخ پولائو می گویند ولی با کلماتی مانند پیلاف و پیلائو می شناسند و پولائوی سبزیجات یکی از انواع این غذا به حساب می آید، مواد اولیه ی پولای سبزیجات، سبزیجات فصلی، برنج سرخ شده و ادویه هایی مثل زردچوبه و زیره می باشد.

گاهی اوقات ماست همراه این غذا میل می شود، پولای سبزیجات از غذاهای محبوب گردشگران و مردم کشور نپال محسوب می شود. این غذا بیشتر در مناسبت ها و جشن های ملی تهیه می شود که طعم بی نظیری دارد.

سل روتی

غذاهای اصیل کشور نپال چیست ؟

سل روتی یک نان خوشمزه در کشور نپال است که آن را با آرد برنج درست می کنند و در هیچ جای دنیا چنین نانی وجود ندارد و شبیه آن نیست.

این نان چیزی شبیه شرینی حلقوی و دونات است، سل روتی خمیر نرم و پف کرده ای دارد که ترد و شیرین است. این نان در وعده ی صبحانه میل می شود، برخی سل روتی را همراه ماست و یا سبزیجات سرو می کنند، این نوع شیرینی در بعضی از فستیوال های مذهبی هم تهیه می شود، سل روتی داغ وتازه را می توان از دستفروشان تهیه کرد.

مومو

غذاهای اصیل کشور نپال چیست ؟

این غذا از موادی مانند گوشت و سبزیجات بخارپز شده تهیه می شود در این غذا از ادویه های تند هم استفاده می شود ، در هنگام میل کردن این غذا سسی که با گوجه و سبزیجاتی که به صورت تخمیر شده هستند و از سیر و فلفل خام تهیه میشود استفاده می کنند.

در موم تنوعات زیادی وجود دارد مثلا در یکی از انواع آن از پنیر و سیب زمینی استفاده می کنند که طعم بسیار خوبی دارد، در بعضی از مناطق کشورهای تبت، هند و بوتان از این غذا به عنوان میان وعده میل می کنند.

بره گورخالی

غذاهای اصیل کشور نپال چیست ؟

از دیگر غذای معروف و خورشمزه ی کشورنپال، بره گورخالی می باشد. این غذا که در فصل زمستان طرفدار دارد و البته این غذا مخصوص فصل زمستان است از موادی مانند گوشت بره، کاری، پیاز و سیب زمینی تهیه می شود.

این غذا را بعضی ها همراه برنج میل می کنند ولی هستند کسانی که این غذا را با نان سرو می کنند، برای اینکه این غذا طعم خوبی داشته باشد و لذیذ تر شود گوشت بره را قبل از پخت کباب کرده و آن را چند ساعتی در سس فلفل می گذارند تا طعم خوبی بگیرد.

دیدو

دیدو یکی دیگر از غذای های سنتی در کشور نپال به حساب می آید و از لحاظ سنتی بودن به آبگوشت ایرانی ها شباهت دارد. این غذا بیشتر در مناطق کوهستانی طبخ می شود چون در آن جا گندم و برنج به وفور وجود دارد.

دیدو با ترکیب گندم سیاه با آرد ذرت و آب پخته می شود، همراه این غذا سبزیجات محلی، ترشی محلی که نام گوندراک است و نوعی سبزی که می توان سوپی لذیذ تهیه کرد، خورده می شود.

پوا

غذاهای اصیل کشور نپال چیست ؟

یکی دیگر از غذاهای سنتی کشور نپال، پوا نام دارد. این غذا را در مراسم ها و مناسبت های مذهبی و یا ملی تهیه می کنند، مواد اولیه این غذا کره، آرد برنج و شکر می باشد همراه این غذا می توانید شیرداغی را میل کنید و یا تنها نوش جان کنید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید